Byggahus.se
S sunqan skrev:
Vad får dig att tro att jag skrev att du inte klarar det?
Att du skrev detta:
"
Problemet med att köra i vägrenen, är att man har väjningplikt mot allt på körbanan med allt vad det innebär.
Påbörjar du en omkörning, då kommer jag att underlätta omkörningen - sänka min hastighet och om behovet uppstår och möjligheten finns, även förflytta mig i sidled.
Om du inte klarar av att göra en säker omkörning under de premisserna, då är det illa. Jag har gjort vad jag kan.
"
I ett annat inlägg skrev du att du aldrig går ut på vägrenen för man ska klara att köra om ändå. "PUNKT".

Så hur ska du ha det?

• upload_2023-3-8_11-25-40.png
F
K karlmb skrev:
Du har väl ögon och ratt på bilen?
Vad hjälper det om någon kört ut på vägrenen för att släppa förbi bakomvarande som påbörjat omkörningen och alltså ligger bredvid?
Då är ju den på vägrenen "instängd" och kan inte väja för t.ex. en grop eller skrot som kan finnas där.
Dvs "ratten" och "ögon" hjälper inte mycket. Jag har personligen råkat ut för detta. Skulle vara "präktig" och gick ut på vägrenen. Kunde inte väja för en lossad del av en slitbana från ett lastbilsdäck. Det rensade bort mitt avgassystem.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Fast det är ju just undantagen som gör det komplext. Grundregeln är enkel, hade vi bara haft den (kombinerat med "håll åt höger i alla lägen") hade det varit frid och fröjd. Men med undantagen blir det komplext, med olika regler för olika hastigheter och trafikflöden.
Men om du inte vill utnyttja undantagen kan du låta bli, håll dig till höger utom när du kör om eller måste ligga i ett annat körfält för att svänga vänster.

K karlmb skrev:
I ett annat inlägg skrev du att du aldrig går ut på vägrenen för man ska klara att köra om ändå. "PUNKT".
Det var nog jag som skrev att om du inte klarar av att köra om mig utan att jag går ut på vägrenen ska du inte köra om. Omkörning får bara ske när det är lämpligt.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Vad hjälper det om någon kört ut på vägrenen för att släppa förbi bakomvarande som påbörjat omkörningen och alltså ligger bredvid?
Då är ju den på vägrenen "instängd" och kan inte väja för t.ex. en grop eller skrot som kan finnas där.
Dvs "ratten" och "ögon" hjälper inte mycket. Jag har personligen råkat ut för detta. Skulle vara "präktig" och gick ut på vägrenen. Kunde inte väja för en lossad del av en slitbana från ett lastbilsdäck. Det rensade bort mitt avgassystem.
Det kan ju dock hända på många andra ställen också. 2+1 vägar tex.

Fairlane
F frasen_36 skrev:
Hur länge låg du ute på vägrenen då?
Hur lång fri sikt hade du när du gick ut på vägrenen?
Fanns inte möjligheten att bromsa?

Kör sällan på vägar där det är vägren på det viset som det var för 20-30 år sen, men då fick jag ofta ut. Någon enstaka gång fick jag bromsa för att de kom något hinder som jag inte uppmärksammat när jag gick ut, eventuellt för att jag blev omkörd av många eller omkörd av någon som ägare förbi så jag var ute på vägrenen lite längre än planerat.
Jag har aldrig sett det som en stort problem. Jag fick någon enstaka gång bromsa med tusentals gånger fler underlättade jag en omkörning så den blev säkrare.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det var nog jag som skrev att om du inte klarar av att köra om mig utan att jag går ut på vägrenen ska du inte köra om. Omkörning får bara ske när det är lämpligt.
Men det blir ju betydligt fler möjligheter om vägrenen används där det är möjligt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Det är ett trafikbrott med böter.

På sträckan Moraberg-Hallunda brukar det vara en raid med några års mellanrum där de lappar folk för just detta. Kanske för att syndandet är väldigt vanligt just där.

Körde den sträckan halv sex i morse. Brukar vara bättre vid den tiden. Men inte denna morgon. Tradigt att komma ikapp den ena efter den andra och göra dubbla filbyten.
Men... regler är regler. Ligger alltid till höger när det finns plats och kör inte om på fel sida vid trefiligt.

Körde däremot om tre bilar på höger sida vid 70 och 60 gränserna. Folk ligger och tuffar under hastighetsgräns genom tre rondeller om de skall svänga vänster några kilometer längre fram.

Jag som övar mycket på filbyten vid trefiligt påstår att det inte är nödvändigt att lägga sig till vänster inför en sväng förrän det är något hundratal meter kvar beroende på trafiktryck och hastighet.

Mvh Findus
Undrar om det inte är filbytena i första hand som orsakar olyckor. Om alla vid 3-filiga vägar alltid strävar efter innerfilen och vägar med många påfarter leder detta till evinnerliga filbyten och ironiskt nog den 3:e filen ekar tom. Har sett utomlands på 3-filiga där dom skyltat olika hastigheter per fil 80, 100, 100.

F
K karlmb skrev:
Det kan ju dock hända på många andra ställen också. 2+1 vägar tex.
Javisst, men det var väl vägrenskörning vi debatterade?
Samt att det är betydligt vanligare att däcksrester eller andra föremål ligger på vägrenen än på körbanan.

F
K karlmb skrev:
Men det blir ju betydligt fler möjligheter om vägrenen används där det är möjligt.
Helt riktigt och det är ENBART den som ev blir omkörd som avgör om den anser att det är möjligt eller riskfritt.
Dvs ingen osnuten rövslickare som ligger bakom med 1 meters lucka och blinkar med helljuset.

• Gilla
Minnie Mesola och 3 till
  • Laddar…
F
Fairlane Fairlane skrev:
Hur länge låg du ute på vägrenen då?
Hur lång fri sikt hade du när du gick ut på vägrenen?
Fanns inte möjligheten att bromsa?

Kör sällan på vägar där det är vägren på det viset som det var för 20-30 år sen, men då fick jag ofta ut. Någon enstaka gång fick jag bromsa för att de kom något hinder som jag inte uppmärksammat när jag gick ut, eventuellt för att jag blev omkörd av många eller omkörd av någon som ägare förbi så jag var ute på vägrenen lite längre än planerat.
Jag har aldrig sett det som en stort problem. Jag fick någon enstaka gång bromsa med tusentals gånger fler underlättade jag en omkörning så den blev säkrare.
Nej tydligen fanns inte tillräcklig möjlighet att se hindret eller bromsa för då hade det naturligtvis inte hänt.
Min far råkade ut för något liknande när han körde ut på vägrenen. Han körde i ett litet hål i asfalten som skadade hans däck och fälg.

upload_2023-3-8_13-21-55.png

upload_2023-3-8_13-22-49.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förvisso lite OT men fick detta från en bekant som konstaterade att det kommit några cm snö i Bromma med efterföljande trafikkaos. :D

Tycker mig ana @AndersMalmgren där nere som var ute på spaning efter ett hus.:geek:

• Haha
Minnie Mesola och 6 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Visa bilaga 685860

Visa bilaga 685861

Förvisso lite OT men fick detta från en bekant som konstaterade att det kommit några cm snö i Bromma med efterföljande trafikkaos. :D

Tycker mig ana @AndersMalmgren där nere som var ute på spaning efter ett hus.:geek:
Det framgår dock inte på bilden hur otroligt brant den backen är. Den ser ut som en vägg när man kommer nerifrån så inte roligt att köra utför i halka om det är stopp i backen. Men adressen är över Malmgrens nivå så det var någon annan.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
F frasen_36 skrev:
Nej tydligen fanns inte tillräcklig möjlighet att se hindret eller bromsa för då hade det naturligtvis inte hänt.
Min far råkade ut för något liknande när han körde ut på vägrenen. Han körde i ett litet hål i asfalten som skadade hans däck och fälg.
Jag tänker bara att normalt ser man problem som slitbanor, skrot etc några 100 meter innan. Kör man 90 km/h (25 m/s) bör man hinna få stopp på bilen utan problem om man ser hindret 150 meter framför bilen. Man bör också kunna bromsa, slå på vänsterblinkers och komma tillbaks på vägbanan. Man har då väjningsplikt, men min erfarenhet är att 99,9% släpper in en i det läget.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
F
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tänker bara att normalt ser man problem som slitbanor, skrot etc några 100 meter innan. Kör man 90 km/h (25 m/s) bör man hinna få stopp på bilen utan problem om man ser hindret 150 meter framför bilen. Man bör också kunna bromsa, slå på vänsterblinkers och komma tillbaks på vägbanan. Man har då väjningsplikt, men min erfarenhet är att 99,9% släpper in en i det läget.
Allt kanske inte är så "normalt" och "bör" som enligt din teori. T.ex. när vägen svänger och sikten skyms av fordon framför. Jag vet bara att jag inte hann göra något innan slitbanan dök upp. (Jag körde inte på slitbanan för att det var kul..)
Ett hål i asfalten eller mindre föremål syns inte alltid 150m.
Anser diskussionen meningslös eftersom jag inte längre tar risken så länge jag inte är övertygad.
Jag håller till höger på KÖRBANAN det får räcka.
Sen märker man att vissa försvårar omkörning genom att öka hastigheten. Kör man om dem iaf så märker man att de släpper på gasen. Sånt märker man lätt.
Barnsligt och olagligt beteende.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.