Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om

14k läst  336 svar

1. S
    Medlem Nivå 8
    Gah... nu blev det kusligt. Jag bodde i Linköping (ryd) mellan 76 och 83, hade inte körkort och ändå tog det bara 0,5 sekunder - vallarondellen.
    Såg en olycka där - en bil velade i rondellen, stannade (!) Bil bakom stannade (1) precis före rydsurfarten , bil bakom stannade(2) bil bakom stannade inte(3), bil (2) höll inte på bromsen utan körde in i bil (1). Bil (2) var tydligen ny och blev ganska illa åtgången.
    Bil (!) Körde iväg ungefär när (2) stannade.
    Alla körde i rätt fil, alla höll avstånd en körde lite fort

Jag satt på bussen från universitetet på väg ner mot stan.

2. Robert63
    Medlem · Nivå 8
    Det var ett jävla tjat om rondeller, det var inte vad tråden handlade om. Kan vi inte få hata dessa mittfilsåkare utan ert rondelltjafs.

• Laddar…
  3. S
    Medlem Nivå 8
    Räknas såna som ligger och blockerar mittenfilen i en rondell?

• Laddar…
  4. Robert63
    Medlem · Nivå 8
    Nä, inga rondeller :)

5. C
    Medlem Nivå 4
    En till berättelse om hur det går när någon stannar i en cirkulationsplats. Har man väl kört in i cirkulationsplatsen stannar man inte om det finns någon som helst möjlighet att fortsätta åka.

6. Fairlane
    Medlem · Nivå 10
    Vi tolkar det lite olika. Problemet är enligt mig inte att man stannar i en cirkulationsplats, även om det finns möjlighet att fortsätta. Problemen här var två som jag förstår det.
    1. En förare som är så osäker så att det i sig skapar problem (osäkra förare är oftast väldigt otydliga med sina avsikter, troligen för de inte själva vet vilka avsikter de har, vilket skapar missförstånd).
    2. En förare som inte i tid uppmärksammar att det är stopp längre fram, alternativt håller för kort avstånd.

Att stanna i en cirkulationsplats trots att det finns möjlighet att fortsätta är fullständigt normalt i många fall. Säg att jag ligger i högerfil och ska svänga av på nästa utfart. Jag slår på blinker och förbereder mig för utfart, men det går inte för att är fullt med bilar på avfarten pga av ett rödlyse precis efter avtarten. Då stannar jag självklart och väntar på att det ska bli tomt på utfarten (Jag stannar så att bilar som ska in i cirkulationsplatsen kan komma in och passera om möjligt). Bara för att det är möjligt att fortsätta ett varv till i cirkulationsplatsen så ser jag inte det som rätt agerande.

För att ta tillbaks frågan lite till bilister som ligger i fel fil (mittfil) så kvarstår såkalrt problemet. En förändring som gjorts på E4/E20 vid Kungens Kurva är nu att man sänkt hastighetet från 80 km/h till 70 km/h så nu gör jag inget fel när jag kör om till höger ialllafall. ;)

7. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 15
    Den som ändå passerade Kungens kurva sådana tider att det gick att komma upp i hastighetsgränsen... Det var ju så bra när det hade blivit tre filer förbi Alby, nu är det ett nytt bygge i ett antal år.

Nåja, som tröst är det inte bara fullt i mittfilen, utan till höger och vänster med!

Nåja, det är som det är och nu är jag ute i spenaten och trängs med mig själv på vedbacken istället.

Trevlig helg på er gott folk och mittfilsmarodörer!
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    F7BA24D5-8AC9-4FCE-9AFC-86D5083270CA.jpeg

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: