Hade glömt bort den här tråden.
Det finns så mycket i vårt avlånga land som gör mig så arg. Stora samhällsproblem. Eller "problem" som jag finner att jag upplever att jag tvingas finansiera i orimligt stor utsträckning.
Därför blir jag så glad när jag läser den här tråden och inser att det iaf finns något som inte irriterar mig nämnvärt.
Man är ute och kör. Någon råkar vara i fel körfält, medvetet eller omedvetet. Du tvingas köra några kmh långsammare. Du kan inte köra om så snabbt som du vill. Din resa tar några sekunder extra. I värsta fall någon minut.
Jag tycker att jag har fullt upp i mitt liv, men satan vad stressad "du" måste vara i ditt liv.
Ditt schema måste verkligen vara r*vtight. Plötsligt känns mitt lite lite bekvämare igen.
Om du kör 80kmh istället för 100kmh så förlorar du 90sekunder per mil.
Låt oss säga att du tvingas ligga bakom en "såsare" i 3 km. Då kommer du att komma fram 27 sekunder senare. Ta ett djupt andetag. Låt det sjunka in. Vi har större utmaningar att lägga vår mentala energi på.
183 541 läst · 3 292 svar
184k läst
3,3k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
-
Medlem · stockholm · 520 inlägg 13 jun 14:33
-
13 jun 17:15 #3107
- Laddar…
-
Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 12 167 inlägg 13 jun 18:37
Nötegårdsgubben
Skogsägare- Stockholm och Smålands inland
- Medlem feb 2017
- 12 167 inlägg
- 21 707 gillningar
- 576 bilder och filmer
-
-
13 jun 20:39 #3110
Och delvis trafikförordningens 38e paragraf -
13 jun 21:28 #3111
- Laddar…
-
13 jun 21:54 #3112
Sen skrev jag delvis trafikförordningen. -
13 jun 23:04 #3113
- Laddar…
-
-
14 jun 01:09 #3115
Sen kan man såklart vara osäker. Kanske får min Nissan Micra inte plats på vägrenen och kanske håller inte vägrenen där det 30 sekunder tidigare låg en långtradare...
Man kan också tro att man har stor erfarenhet av att köra på vägtypen om man gjort det ett halvdussin ggr om året tidigare, men då kanske man borde inse att man är rookie. Kanske erkänna att man är osäker istället för att låtsas om att man vet allt och "veta" att det inte går.- Laddar…
-
-
Medlem · 928 inlägg 14 jun 06:1414 jun 06:14 #3117
Regelbunden uppkörning vore en teoretisk intressant ide, även om jag inser att det i praktiken skulle vara svårt att genomföra på ett rimligt vis.- Laddar…
-
-
Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 12 167 inlägg 14 jun 06:55
Nötegårdsgubben
Skogsägare- Stockholm och Smålands inland
- Medlem feb 2017
- 12 167 inlägg
- 21 707 gillningar
- 576 bilder och filmer
14 jun 06:55 #3119
För egen del skulle jag gärna se att folk blev bättre på att köra bil i flerfiliga rondeller; där är jag övertygad om att det sker mycket onödiga plåtskador och mängden gånger man måste tänka pt andra för att undvika incidenter är legio. Men det är som sagt nästan bara plåtskador, säkerligen finns viktigare saker att åtgärda ur trafiksäkerhetspersprktiv. Precis som jag misstänker att det är med osäkra trafikanter.- Laddar…
-
Medlem · 928 inlägg 14 jun 07:2414 jun 07:24 #3120
Men att pråmen generellt inte vill bli omkörd är givetvis inte grundproblemet, det är bara en symptom på generell osäkerhet i trafik. Vilka moment som behöver övning är en dialog pråmen kan ha med sin körskolelärare.
När det går överdrivet långsamt är det även fler trafikanter som tar dåliga beslut att köra om, vilket blir ännu farligare när pråmen försöker hindra detta genom att lägga sig i vägen.
Givetvis finns det 100 andra dåliga betéenden i trafiken. Men det centrala är ju förståss att själv förstå varför man som förare inte längre klarar av att framföra bilen i skyltad hastighet och rådande tempo.
En uppkörning på 90väg där uppköraren rattar i 60-70 och slickar mittlinjen ger inget körkort.... Så något har ju hänt under resans gång så att säga.- Laddar…