Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om

14k läst  336 svar

1. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 15
    Efter att ha sett mig lite om på vägar med fyra parallella filer kan jag konstatera att näst vänstraste filen är populärast. På Södertäljevägen söderut är det tydligast, men samma mönster finns på Essingeleden i både norr- och södergående. Södergående på Essingeleden kör gärna även sådana som ska mot Södertäljevägen i den näst vänstraste filen, och måste sen byta högerut när vägen delar sig.

Vad jag nu bryr mig om det för, fler lediga snabbare körfält lediga till höger då.

2. J
    Husägare Nivå 8
    Och så har vi det här med att köra i 60 på en påfart på en väg där det är 90 eller 100. Ett av Stockholms mest irriterande exempel på att bromsa när man ska upp på en stor väg måste vara påfarten från Södra länken på E4:an söderut. Där är påfarten dessutom i vänsterfil, och i en alldeles egen fil, så det finns ingen trafik att oroa sig för. Alltför många bromsar och kör i 50 och hamnar i vänsterfil på en 70-väg där de flesta kör fortare än så. Efter det - påföljande panik över att ligga i den vänstraste filen och helst bromsa lite till för att kunna byta till någon av mittfilerna.

Det är sådant här beteende som skapar trafikinfarkter i Stockholm. I god konkurrens med meningslösa filbyten (i fel hastighet) och fenomenet att gasa i nerförsbackar och bromsa i uppförsbackar.

3. Fairlane
    Medlem · Nivå 10
    Ja, 60 på påfarten är underbart...
    Om du vill prova ett värre ställe så testa Nynäsvägen. Som någon redan skrivit i tråden så är det en klassiker att folk kommer i högerfil från Farsta (en egen fil, på samma sätt som vänsterfilen från Södra Länken): Där är det 110 km/h, men de ska snabbt som ögat tråckla sig in i mittfil i 70 km/h, för att sen vi Handen byta tillbaks till höger och svänga av. Hela den sträckan är 110, men de har aldrig kommit över 80 km/h på mätaren.

För någon månad sen körde jag från Handen norrut och på Nynäsvägen, dvs samma sträcka med 110 km/h. framför mig på påfarten ligger en taxi och kör 60 km/h. Påfarten bli en egen fil (högerfil på en trefilig sträcka), så när vi kommer till platsen där motorvägen ansluter så slår jag på vänsterblinkers och gasar på, då jag inte vill ligga i 60-70 km/h. vad gör Taxin? Självklart byter till mittfil, så jag får stå på bromsen för att inte köra in i honom bakifrån. Sen ligger han i fina 60-70 km/h. Det har tyvärr hänt mer än en gång där (inte bara med taxi): Det spelar inget roll att man blinkar med helljus eller tutar för att varna, de ska in i mittfil.

4. Tokslut
    Medlem Nivå 11

5. Isakare
    Medlem · Nivå 12
  6. S
    Medlem · Nivå 8
    Sådana korsningar är lite kluriga och ställer ofta till förvirring bland dem som ska rakt fram. Inte helt ovanligt här där jag bor att det står två bilar i bredd längst fram och båda ska rakt fram. På andra sidan korsningen är det oftast lite smalare så det blir lite chicken race.
    På körskolan fick jag lära mig att alltid ställa mig till höger när jag ska rakt fram och det inte finns några andra skyltar eller markeringar. Det känns ofta helt naturligt för att gå på trafikskolans linje för det är ju inte ovanligt att det står någon i vänsterfilen som vill göra vänstersväng i korsningen och får vänta ut mötande trafik. Då blir det ju totalstopp för alla som står i vänstra filen. Bättre då att stå till höger för där rullar det alltid på för dem som ska rakt fram eller svänga höger.
    Tyvärr är det inte alla som resonerar så utan här är det typ 50/50 mellan dem som tycker att man ska stå till höger ellr stå till vänster när man ska rakt fram. Jag ställer mig nästan alltid till höger men är ofta artig och förbereder mig på att släppa fram den som står till vänster om mig om denne vill åt samma håll. Dagar när jag är lite grinigare ställer jag mig mitt i vägen så går det inte in två bilar i bredd. (Mellanstor norrländsk stad så det är inte direkt trångt eller särskilt mycket bilar egentligen). Det bästa hade väl varit att ritat linjer och pilar så slipper folk fundera men jag antar att filerna måste överskrida nån mimnimibredd i så fall vilket de kanske inte hör i dessa korsningar.
    Ofta känns det som att korsningar som denna inte ens var avsedda att vara tvåfiliga från början utan bara tilltagna lite extra I bredd precis i korsningen för att större fordon ska kunna komma runt

7. Fairlane
    Medlem · Nivå 10
    Det kan såklart bli ett problem på andra sidan korsningen om det är smalare där, men oftast fungerar det utmärkt.
    Vi har en annan korsning där vänstersvängande har en egen fil och eget rödljus. De som ska rakt fram eller höger har en fil som är tillräckligt bred för att två bilar utan problem får plats i bredd, alltså tvåfiligt. De flesta som ska rakt fram ligger till vänster och de som ska till höger lägger sig till höger. Sen har vi några som ligger i mitten, ett fåtal som lägger sig till höger om de ska rakt fram och så rikspuckona som lägger sig till vänster när de ska svänga höger. De hinner påbörja svängen lite innan de måste stanna för att släppa över gående på övergångsstället. Då har de effektivt hindrat alla som vill köra rakt fram också. Brilliant! Det skulle inte förvåna mig om det är samma personer som skyndar sig in i korsningar på gult ljus, trots att det är knökfullt och stillastående på andra sidan...

• Laddar…
  8. P
    Medlem Nivå 6
    Har verkligen inte orkat läsa igenom 19 sidor men...
    Jag tycker att det är fullständigt logiskt att "normal" trafik kör mittenfilen på en trefilig väg.
    Jag tänker så här:
    Vänsterfilen används för de som anser att deras tid är viktigare än säkerheten, dvs kör för fort (även jag hamnar i den kategorin ibland).
    Högerfilen används för de som ska av och på motorvägen, tradare och andra som av nån anledning kör under hastighetsbegränsning.
    Mittenfilen används till de som kör enl hastighetsbegränsning.

Jag vet att polisen tyvärr ser annorlunda på det, men enligt mig är det så det borde vara, det mest logiska. Ligger alla i högerfilen blir det ett ständigt pussel att få in folk som kommer från en påfart, det blir helt enkelt sämre tempo i trafiken, ser man högerfilen som en på/avkörningsfil så har de som ska komma in på motorvägen gott om tid att anpassa sin hastighet utan att andra behöver anpassa sig.

En liknande sak som jag inte förstår mig på är folk som är så slaviska i att köra högerfilen att de prompt ska in en halvmeter framför mig efter omkörning, när filen till vänster är helt fri från bilar närmaste hundra meterna. Skulle han behöva panikbromsa så måste det ju vara bättre att vi har så bra avstånd som möjligt mellan bilarna, än att vänsterfilen är fri för icke existerande trafik.

9. Fairlane
    Medlem · Nivå 10
    Nej, den som ska av eller på motorvägen ska accelerera/retardera på påfarts- och avfartssträckan.
    Självklart ska de som kör under hastighetsbegränsningen hålla till höger, men det finns ingen som helst anledning att ligga i mitten om högerfilen är tom, bara för att man håller hastighetsbegränsningen. Då får man istället en mittfil med mängder med bilar som kör 10 km/h under hastighetsbegräsningen (deras mätare visar säkert att de ligger på hastighetsbegränsningen), med alldeles för korta avstånd, en vänsterfil som ganska snabbt liknar mittfilen, men går aningen fortare och en tom högerfil.
    Att utöka från 2-filigt till 3-filigt kan teoretiskt öka antalet fordon med 50%, i praktiken kanske 30-40%, men vägrar att använda påfart, avfart och högerfil som det är tänkt så blir det väldigt liten ökning av antal fordon som kan passera per timme. Det blir i princip meningslöst att bygga trefiligt (eller ännu fler filer).

10. P
    Medlem Nivå 6
    Har nog aldrig sett t.ex. en tradare som lyckats komma upp i hastighet på påfarten, inte helt ovanligt med mindre bilar heller, och lär inte bli mer ovanligt när miljökraven skärps och mindre motorer premieras.
    Hur mycket kapacitet en väg i teorin har känns rätt meningslöst, det är ju i princip aldrig att det går segt på en väg för att den är full, utan för att folk beter sig som idioter, typ vägrar byta tills in i det sista när deras fil försvinner för att de anser att deras tid är viktigare än andras.
    I en framtid där alla bilar är autonoma tror jag att man skulle klara sig med 1 fil på i princip alla vägar.

Vad är egentligen mittfilen till för då?

11. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Så, bara för att en liten bil behöver 100 meter till för att komma upp i 110 så ska en hel tredjedel av vägen vara näst intill outnyttjad? Det låter som ett dåligt sätt att lösa problemet med köer i trafiken.

12. P
    Medlem Nivå 6
    Som jag skrev tidigare tror jag inte att den fysiska platsen på vägen är problemet, problemet är rytmen, om en bil inte kommer upp i 110 så sänker det hastigheten på alla bilar bakom, så ja, jag tror det vore mer effektivt.

Vem är det egentligen som ska vara privilegierad nog att köra på de två andra filerna om man bara ska hålla slaviskt till höger?
    Eller är tanken att vi ska ha två stycken omkörningsfiler? Till vilken nytta om man ändå ska in till höger så fort man bara kan efter omkörning?

13. Pytt
    Medlem Nivå 4
    Att köra om fordon i högerfilen. Har man gott om plats i mittenfilen kan man även gå ut i den när man ser att det kommer någon i höjd med en på en påfart, men det är inget krav då den som kommer från påfarten ska anpassa sin hastighet.
    Jag har sett folk som i princip tvärbromsar när någon kommer från en påfart, fast personen på påfarten också bromsar för att komma in bakom dem, med resultatet att det blir en situation som blir helt omöjlig att läsa för alla runt omkring och ökar risken för en olycka markant jämfört med om personen i högerfilen bara hade fortsatt i konstant hastighet och låtit inkommande fordon anpassa sig. "The road to hell is paved with good intentions".

14. P
    Medlem Nivå 6
    Och om mittfilen är för att köra om på, vad är då vänsterfilen till för?

Jag känner igen situationen du beskriver med påfarten, och jag anser att hade man då haft högerfilen till att anpassa sitt tempo till resten av bilarna hade man undvikit det läget.

• Laddar…
  15. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Ditt resonemang bygger på att alla i mittenfilen håller lagstadgad hastighet. Problemet är ju att långtradare och personbilar ligger och trycker där i 80 på 110-väg trots att det är tomt till höger.

Enligt din princip kan man inte ha högre hastighetsbegränsning än 80 om det är tre filer.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: