Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om

14k läst  336 svar

1. E
    Medlem · Nivå 11
    Men vad är det för skillnad då att blinka vänster och att inte blinka? Du kan ju inte som mötande veta utan att, som du säger, avvakta och se hur den mötande bilen kör.

2. S
    Medlem Nivå 3
    Den enda skillnaden är att vänsterblinkare påfallande ofta blinkar vänster fortfarande när de kör ut och i mina ögon blir klassade som en riskbilist. Typ som de som vinglar eller kör väldigt buckliga bilar. Bilar man håller sig undan ifrån för att föraren kan vara helt väck i huvudet.

3. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Du får nog nöja dig med att vissa av oss försöker planera vår bilkörning och känner oss tryggare av att veta vad omgivningen har för intentioner vad gäller vägval.

Det gör skillnad för oss.

• Laddar…
  4. S
    Medlem Nivå 8
    Det finns faktiskt ett tillfälle jag av ren självbevarelsedrift använder vänsterblink på ett felaktigt sätt i en rondell. Det är när jag i brommaplansrondellen kommer från spångavägen och ska rakt fram till klädesvägen. Jag kör då högerfil förbi två utfarter (bergslagsvägen och drottningholmsvägen). Om det då går lite långsamt i högerfilen och det kommer bilar i vänsterfilen som kör fortare än jag, då slår jag på vänsterblink förbi drottningholmsutfarten, utan att för den skull byta fil. Så fort jag passerat utfarten åker högerblinkersen på.

5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Och såsom motorcyklist ska man också helst vara övertygad att alla är ute efter att ta ditt liv. Då kanske man klarar sig livet ut. :D

• Laddar…
  6. Isakare
    Medlem · Nivå 12
    Funderade på varför man behöver åka Spångavägen- Klädesvägen, men kom på att det finns 2 anledningar.
    1. Man ska infartsparkera.
    2. Man ska till bolaget ;)

Åker själv i den rondellen nästan dagligen, oftast i högerfil vid ett halvt varv, åt alla tänkbara håll.
    Har aldrig blinkat vänster, men har stenhård koll på var alla andra åker.

• Laddar…
  7. TomasJor
    Medlem · Nivå 7
    Ganska enkelt, ligg aldrig aldrig aldrig vid någons sida.

8. O
    Medlem Nivå 6
    Jag ska vara ärlig och säga att dom gånger jag kör söderut och passerar huvudstaden med alla dessa filer - så brukar jag välja ligga nånstans i mitten.
    Anledningen är att det finns så sjukt många avfarter, och helt plötsligt blir högerfilen en avfartsfil - och en norrlänning hamnar vilse.
    Visste faktiskt inte att man inte får ligga i mittenfilen, och förstod inte att det rörde upp känslor att ligga i mitten...

9. D
    Medlem · Nivå 18
    Om man lyfter blicken lite så brukar det framgå vika filer som leder vart. Om det skiljer.

10. Tokslut
    Medlem Nivå 11
    ska 2-300.000 bilar köra där över en dag. Kör då folk i mitten så används enbart 33% av vägen och köerna byggs på fort ;)

11. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 15
    Dumt att skylla några enstaka utsocknes för det dock. Att så många ligger i mittfilen är näppeligen tillfälliga besökares fel.

12. S
    Medlem Nivå 7
    Vi som kör med modern farthållare får då bilen att bromsa in då någon kör in för snävt framför en vilket retar mig lite. Och även lastbilschaufförer som då får en för kort bromssträcka för att någon snor luckan.

13. S
    Medlem Nivå 7
    Dra inte alla över en kam. Det finns faktiskt en rikskänd polis då 40+ som inte ens han kunde reglerna om körning i mittenfilen. Även fast han har bott i Stockholm i flera år.

14. S
    Medlem Nivå 8
    Det ligger en vårdcentral där också... Men "1" är min anledning.
    Jag blinkar för att jag har koll på hur folk kör, både de som ska ut ur rondellen från vänsterfilen och de som ska in i den. De som kommer bakifrån i samma fil ger inte samma olustkänsla, och jag kan inte heller göra särskilt mycket för dem

15. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Nivå 8
    Det är mycket roligare att kamma alla.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: