Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om

14k läst  336 svar

1. Fairlane
    Medlem · Nivå 10
    Ja, det skulle vara ok för mig också, som på vägar med högst 70 km/h. Efter att ha gjort det på väg med högre hastighet och fått böter är jag dock lite mer försiktig att göra det.

• Laddar…
  2. Tokslut
    Medlem Nivå 11
    När jag tog KK 1993 vill jag minnas att man vart lärd att blinka höger om man skulle höger, inte blinka om man skulle rakt fram och blinka vänster om man skulle vänster

Ni är sånadär mittfilssåsare va?

Nu fick du ju svar, men hur fan håller man avståndet i sidled vid flerfilsväg? Väljer nån att svänga hastigt har du ingen chans att hinna med...

Bara jag som bara sporadiskt får mail om aktiva trådar? Skrev inlägg tre eller va det nu va och nu 15 sidor senare har jag inte fått nån info om nått av alla inlägg ovan

• Laddar…
  3. Pytt
    Medlem Nivå 4
    Jag försöker inte underlätta för någon när det kommer till dessa omständigheter, men däremot försöker jag ju alltid undvika att hamna i eller orsaka en olycka vilket kan innebära att även jag får anpassa mig för idioter.. Kan låta som att jag bara märker ord, men jag vill mest trycka hårt på att det inte på något sätt är okej att agera på det viset bara för att man är ny i stan. Jag är själv motorcyklist (har haft det kortet många fler år än bilkörkortet) och har både en och två gånger blivit satt i fruktansvärt svåra och skrämmande situationer då bilister plötsligt "ångrat sig". Nog för att man kan göra misstag, men är man så obetänksam och osäker så tycker jag inte man har i trafiken att göra över huvud taget.
    Vad som räddat mig från olyckor hittills är just att jag alltid räknar med att alla andra trafikanter är fullständigt dumma i huvudet...

4. J
    Husägare Nivå 8
    Det funkar ju utmärkt i USA.

5. J
    Husägare Nivå 8
    Jag pendlade mellan Stockholm och Södertälje i flera år och mittfilsåkare är definitivt ett problem. Dessutom är de farliga. Polisen gjorde t o m razzia vid något tillfälle och bötfällde dem, till min stora förtjusning.

• Laddar…
  6. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Å andra sidan dör det ca 12 personer/100 000 invånare årligen i trafiken i USA jämfört med ca 3 i Sverige.

7. Tokslut
    Medlem Nivå 11
    Det är en fantastiskt bra regel att följa, ingen MC-åkare men lever efter den iaf.

• Laddar…
  8. D
    Medlem · Nivå 18
    Jo, det är många som gör det. Men inte alla.

9. E
    Medlem · Nivå 11
    Så sa min instruktör också på den tiden. Såg idag en körskolebil köra in i rondell och blinkar vänster.

Problemet som jag ser är att det är otydligt eftersom det finns så många undantag. Idag åkte jag igenom två stora rondeller med skymd sikt och jag 5 anslutande vägar. Vad är rakt fram? Hur ska man agera om man ska in i rondellen och en bil kommer från vänster? Ska den svänga av eller åka runt förbi dig?

10. Fairlane
    Medlem · Nivå 10
    Ja, Jag har inget problem med det i sig, mer än dels att folk i Sverige inte är vana med det (de byter ändå inte till högerfil så något stort problem är det inte) och att man riskerar böter.

11. Fairlane
    Medlem · Nivå 10
    Ibland tillför vänsterblink inget, ibland underlättar det. Jag ser inte problemet med att använda det om i de situationer där det underlättar för de flesta. Sen finns det alltid någon som säger "vänsterblink, ska han köra åt fel håll eller upp på gräsmattan?", men jag misstänker att de bara gör sig till, annars håller jag mig helst långt ifrån folk med så dålig fantasi i trafiken.

Blinkar den vänster och du är på väg in, så ska hen troligen vidare, dvs avvakta. Sen finns det vissa som inte byter till högerblink, men det är samma som de som inte blinkar ut, dvs man får avvakta, inte mycket att göra något åt.

• Laddar…
  12. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    Ja såg också en körskolebil blinka vänster i en rondell för nån vecka sedan.

En annan gång i samma rondell, såg jag en mötande långtradare blinka höger, men fortsätta runt, men gick bra då jag har för vana att strunta i hur de blinkar, och inte köra förrän jag ser att de börjat köra ut ur rondellen

13. J
    Husägare Nivå 8
    Fast vet vi egentligen att det är omkörning till höger som är orsaken till detta? I USA kör ju t ex en hel del 16-åringar bil, troligen är det fler som kör drog- och alkoholpåverkade osv.

• Laddar…
  14. Isakare
    Medlem · Nivå 12
    Håller helt med på dina antaganden, plus att körkortsutbildningen är skrattretande dålig (har bekanta som kört upp i USA)
    I USA är det närmast en mänsklig rättighet att ha körkort.
    Tar man en bil runt ett kvarter utan att krocka, har man kortet i handen.

• Laddar…
  15. K
    Husägare Nivå 11
    Min åsikt är att omkörning till höger är en styggelse.
    Högersidan är fredad!
    Till höger skall man kunna köra in utan att vara rädd för att man blir påkörd bakifrån.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: