Byggahus.se

Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om

14k läst  336 svar

1. Isakare
    Medlem · Nivå 12
    Nu ska vi inte vara sådana, alla har väl lika värde, även om de är lite annorlunda ;)

Jag klev in på en korvkiosk i Göteborg "2 kokta och en Pucko" han i kassan vände sig bakåt i kiosken och ropade till kollegan "2 kokta och en Stockholmare" men jag uppfattade det som 2 kokta TILL Stockholmaren, och sa, jaså, du hörde att jag var Stockholmare ?? Båda i kiosken kollade på varandra och började asgarva, jag fattade ingenting.
    "Vet du inte vad en Stockholmare är ?? Nää, sa jag "Det är la en Pucko" å så skrattade dom igen.

2. Bart
    Medlem · Nivå 8
    Jag har fått lära mig av mina kollegor från GBG att Stockholmare är 99or. Inte riktigt hundra alltså.

Vad gäller trafiken har jag givit upp.
    Jag kör så jag kommer fram och följer strömmen i största allmänhet.
    Högerregeln existerar inte, men undantag finns. Bäst att veta var annars krockar man.
    Alla är centerpartister och ligger i mitten. Bara att köra där man kan och kommer fram.
    Cirkulationsplatser är ett test i vanvett. Jag är glad så länge jag inte får möte i en, vilket har hänt.
    Blinkers används endast för att tacka för hjälpen när jag vill ta mig in i en kö jag passerat i bussfilen och pressar mig in över heldragen linje.
    Vid grönt ljus har jag lärt mig att stå still till dess att alla cyklister som kör mot rött passerat, jag stannade i måndags och står kvar nu på torsdagen.

jag önskar att jag skämtar, men icke. Om jag jagade upp mig på alla andra som kör helt vansinnigt dåligt skulle jag vara död i stressrelaterad sjukdom vid det här laget. Nä, konsten att överleva handlar om att anpassa sig till övriga dårar.

3. S
    Medlem · Nivå 12
    fast lite sånt här gör att det egentligen skulle fungera bra om alla bara vore i symbios men det finns hela tiden människor som retar upp sig på allt och alla regler ska följas till punkt och pricka. Helst ska man ha lagtexten på stolen bredvid sig och följa upp allt hela tiden. Jag säger inte att man ska bryta fundamentala regler men jag har många gånger lekt med tanken när man ligger där mellan tokholm och s-tälje hur det skulle vara om man hade fri fart och typ inga regler alls. Jag tror nästan att det skulle flyta på bättre då.......sist jag åkte hem var det nersatt hastighet i pendlarrusningen. 30km/h och alla bromsar in och i slutändan kröp vi fram hur långt som helst kändes det som. Gjorde det saken bättre? Om det istället hade flytit på i den hastighet som normalt blir, vad hade hänt liksom?

4. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Det kan man såklart räkna på. Biltätheten och hastigheten bestämmer kapaciteten. Blir biltätheten högre, då minskar hastigheten.
    Vid låg biltäthet (få bilar på vägen) kan alla välja hastighet efter eget tycke (och trafikreglerna), när det blir fler bilar på vägen, börjar man köra efter varandra och blir hastigheten lägre (bilen framför dig bestämmer hastigheten). Till en början leder det till ökad kapacitet och vid en faktiskt hastighet av ca 50km/t är kapaciteten störst. Blir biltätheten ännu större, minskar kapaciteten igen. Eftersom kapaciteten nu plötsligt blir mindre än behovet blir det stopp i trafiken och minskar kapaciteten till noll.
    Vill man ha störst kapacitet, behöver man alltså se till att tvinga bilister köra mellan 70 och 50 (så att en liten minskning av hastigheten inte direkt leder till minskad kapacitet och därmed bilkö).
    Så nej, fri fart kommer kanske inte att hjälpa, men kapacitetsmässigt är det inte heller smart att sätta hastighetsgränsen på 30. Men när det väl är bilköer, ska man såklart försöka få ett så jämnt trafikflöde som möjligt, och då kan det vara smart med 30.

5. JanneJanne123
    Husägare · Nivå 8
  6. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Olyckan hade kunnat undvikas om föraren gett adekvata signaler med körriktningsvisarna istället för att kröka.

7. Fairlane
    Medlem · Nivå 10
    Inatt verkar man ha gjort en ändring vid Kungen Kurva. Man har slängt ut betongsuggor så att man inte kommer in i den gamla bussfilen utan att korsa heldraget. I övrigt ingen skillnad och mycket trafik i filen ändå, både buss, taxi och privatbilister.

• Laddar…
  8. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    ....även påfarten från Skärholmen har fått nya skyltar (blixtlås) så nu får man inte köra över dom längre....

9. Isakare
    Medlem · Nivå 12
    Vem får man inte köra över, vilka är dom ?? Skärholmsborna :thinking: ;)

10. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Exakt!

Tidigare har man haft väjningsplikt när man kommer från Skärholmen och ska in på påfarten till motorvägen. Nu är det blixtlås-skyltar där. Så nu får man bara köra på varannan bil......:)

11. J
    Husägare Nivå 8
    Svarttaxi kanske också får använda kollektivtrafikkörfält? :D

12. J
    Husägare Nivå 8
    För några år sedan fanns en skylt i Hemmesta: ”08:surprised:r, högst 5 varv”.

13. Pytt
    Medlem Nivå 4
    Fast här måste jag faktiskt få invända lite... Varför kan folk inte leva med att köra fel en avfart istället för att riskera sitt och andras liv med plötsliga och otillåtna filbyten över heldraget?! :mad: Om jag "fastnat" i fel fil så fortsätter jag snällt i den och vänder där jag kan, detta trots att jag kör mycket i Göteborg där alla vägar verkar leda till Hisingen (om det inte är dit man är på väg förstås)... :thinking:
    Bättre att köra lite fel och komma fram sent än att krocka och inte komma fram alls, eller? :confused:

14. J
    Husägare Nivå 8
    Jag personligen tycker faktiskt det vore bättre om man fick köra om på båda sidor, som i vissa andra länder.

• Laddar…
  15. Fairlane
    Medlem · Nivå 10
    Jag håller med dig. Hamnar jag fel så löser jag problemet så, istället för att riskera olyckor. Däremot försöker jag underlätta för andra som inte tänker som jag.