Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om

1. L
    Medlem · 29 inlägg

leecher

Medlem
    Jag tolkar som att filbyten, påfarter och avfarter gör dig osäker. Därav att du ligger i mitten och blir en stoppkloss för alla andra

2. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 11 557 inlägg

NötegårdsgubbenPremiumikon: Motorsåg

Skogsägare
    Inte och, eller. Sådana som han kör runt. Sådana som jag kör om på insidan.

Problemet med mittfilsförare illustrerades bra i filmen @leecher länkade tii ovan. Jag kan inte skriva det bättre.

3. A
    Medlem · Stockholm · 7 855 inlägg

Andy78

Medlem
    Vem är oss andra?

• Laddar…
  4. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 7 050 inlägg

FairlanePremiumikon: Hand

Medlem
    Fast då kör du inte enligt regelboken, vilket verkar klurigt.

Du kör ofta E4 Uppsalavägen. Visst finns skylten kvar om att använda högerfil, vid Rotebro?
    Om den finns kvar, vilket jag tror så har den stått där 10+ år, men folk förstår ändå inte....

5. Fairlane

Medlem
    Måste bara fråga vilken körskola du gick i som lärde ut att man ska använda mittfilen om högerfilen är tom....

6. A

Andy78

Medlem
    Ingen aning, var skulle den vara där det går från 80 till 100 norrgående?
    Om jag kör enligt regeleboken blir ju förstås en definitionsfråga iomed att vänsterfilen får användas.

• Laddar…
  7. A

Andy78

Medlem
    Inget jag lärde mig i körskolan , dock lärde dom ut att hålla avstånd till framvarande bilen och hålla ett flöde i trafiken.
    Måste bara fråga dig, varför ligger tung trafik i mittenfilen både i sverige och utomlands, om det nu är bättre att dom ligger i högerfilen med sin långtradare och släp?

8. Fairlane

Medlem
    Och du kör exakt hastighet med kalibrerad mätare antar jag?
    Jag har kollat mina bilar och vet ni ungefär hur mätaren stämmer. Har ett exempel från än tidigare bil där två förare skulle köra lugnt och sansat till slutdestinationen. Bil 1 körde 90 km/h enligt mätaren. Föraren i bil 2 ledsade efter ett tag och ringde den andra föraren och undrade "varför kör du 80 km/h när det är 90 km/h här"?
    Verklig fart runt 77 km/h....

Sen spelar det är ingen roll hur fort andra kör, man undviker att vara i vägen om man följer tre reglerna.

• Laddar…
  9. Fairlane

Medlem
    I Sverige ligger tung trafik i mitten (alltför ofta). I Tyskland hittar du inte någon tung trafik i mittfilen konstant. Vid omkörning ja, sen tillbaka till högerfil.

10. Fairlane

Medlem
    Skylten har stått vid Rotebro, södergående i 10+ år. Om du missat den i alla dessa år så kanske du bör fundera på vad mer du missat...

• Laddar…
  11. A

Andy78

Medlem
    Mätaren visar oftast mer än verkligen 110 på mäyaten är typ 106 på min nuvarande bil.

Angående skylten du snackade om förut så är det nån skylt om lastbilsfil till höger höger vid väsby en viss tid fram till 20 eller liknande, kan ta en bild nästa gång jag rullar förbi.

12. A

Andy78

Medlem
    Men om den är där varför frågade du om den finns kvar?

13. Fairlane

Medlem
    Precis det du inte klarar av, byta fil vänster, passera och sen tillbaks till höger begär du att alla andra ska köra, fast då dubbelt..

Kom ogeny, kolla med din gamla körskola om du inte missar något.

14. Fairlane

Medlem
    För att jag inte kör sträckan dagligen. Jag vet att den fanns där 2011 och jag vet den fanns där för ett år sen.

15. A

Andy78

Medlem
    Behövs inte då den är orelevant när jag åker förbi rotebro alltid bilar i alla tre filer när jag åker förbi.
    Ett av dom ställena jag aldrig ligger till höger vid den tiden, 80 är för långsamt på 100 väg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.