Vi har ett Electrolux-kök (Ballingslöv) från 97 som vi tänkte byta luckor på.
Vi har kollat runt lite på olika leverantörer
Nordanro (Elon)
Härjedalskök
NordDesign.

Nordanro verkar ju ha sin tillverkning utomlands och Elon verkar ju rätt struliga enligt en del här på forumet.
Härjedalskök verkar ju bara göra vinylfolierade luckor.
NordDesign har ju tillverkning i Sverige och tillverkar målade luckor i mdf.

Nordanro går bort pga risken för strul.
Frågan är om det är en bra ide att välja folierade luckor från Härjedalskök eller det är tryggast med målad MDF.

Någon med erfarenhet av livslängden på folierade luckor samt övriga synpunkter på målat vs folierat?

BirgitS
Jag har uppfattat det som att luckor med folie resp. målad MDF är tåliga resp. känsliga för olika saker.
Folie är t.ex. tåligt mot slag men foliens kanter är känsliga för vatten. En MDF-lucka som får ett jack går att spackla och måla om man upptäcker det innan det har blivit en vattenskada.

Är det inte Nordanro som har tre olika sorters kökssystem, som är tillverkade i olika länder?
Om det är så har jag för mig att det som bara handlar om nya luckor tillverkas i Sverige.
Men det kan vara mycket strul med kök som tillverkas i Sverige också, Marbodal har ju haft stora problem periodvis de senaste åren.

Vårt kök har vad jag antar är folierade luckor. Bytt någon gång av de första/förra ägarna gissningsvis för en si så där 30 år sedan. På flera luckor så här folien släppt mitt på luckan. På någon har kanten spruckit. Inget som man normalt tänker på, men jag vet om det. :P Jag skulle inte välj folierat igen eftersom det inte låter sig repareras eller målas om på samma vis som målade luckor.

Mina föräldrar har kört med NordDesign två gånger. Ligger dessutom i närheten. Första gången var nog visserligen folierat, men deras nuvarande vet jag faktiskt inte.

H
C CBeO skrev:
Vi har ett Electrolux-kök (Ballingslöv) från 97 som vi tänkte byta luckor på.
Vi har kollat runt lite på olika leverantörer
Nordanro (Elon)
Härjedalskök
NordDesign.

Nordanro verkar ju ha sin tillverkning utomlands och Elon verkar ju rätt struliga enligt en del här på forumet.
Härjedalskök verkar ju bara göra vinylfolierade luckor.
NordDesign har ju tillverkning i Sverige och tillverkar målade luckor i mdf.

Nordanro går bort pga risken för strul.
Frågan är om det är en bra ide att välja folierade luckor från Härjedalskök eller det är tryggast med målad MDF.

Någon med erfarenhet av livslängden på folierade luckor samt övriga synpunkter på målat vs folierat?
Målade luckor alla dagar i veckan. Folierade luckor i fuktig miljö material rör sig och spricker upp, oftast skarvar i folien. Målade luckor går att måla om.

Har nyss "klätt av" folien från mina (inte billiga)norddesign luckor, och målat dom istället då folien lossnat på ett antal luckor (på kanter och hörn)

H
plåtrickard plåtrickard skrev:
Har nyss "klätt av" folien från mina (inte billiga)norddesign luckor, och målat dom istället då folien lossnat på ett antal luckor (på kanter och hörn)
Det fungerar ju om inte det har svällt.

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.