Hade kanske lagt denna fråga i fel forum så jag prövar här under timmerhus.
Fråga1: finns det någon som har kommentarer kring att bygga taket först (bygga det på glest stolpverk)?
Sen kommer resten av frågeställningen här:
Har fått en något okonventionell idé som skulle vara intressant att få kommentarer på.
Tänkt bygga ett stenhus, förut var vi inställda på Porotherm men nu blir det istället Ytong. Dock är det snyggt med stolpverkshus (blir en extra detalj som syns på insidan (stolparna)) och dessutom finns det en fördel med att ha ett visst väderskydd om man bygger med Ytong har jag fått för mig, så en ide är att resa taket först ståendes på en stolpverkskonstruktion och därefter mura upp Ytongen på utsidan av de stående stolpverks"stockarna". 360 mm vägg upp till ramverkstakstolen och därefter 200 mm på utsidan av den. Bjälklaget sticker ut ca 150mm så att det sen kan halvt ligga på halva Ytongen.
Kan ju själv tänka ut en hel del nackdelar och en del fördelar men skulle vara intressant att höra om någon har erfarenhet kring något liknande. Vad ser ni som de största riskerna om man väljer att göra något liknande?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder