Föredrar fogsvansen i nästan alla lägen även om det är lite mer jobb. Ska lägga en bit parkettgolv och undrar hur väl det fungerar med fogsvansen det är inte prövat tidigare. Men det är en del ojämnheter i golvet som måste sågas ut är lite osäker om det går med fogsvansen. Går gör det men vad borde jag använda?
Lösvirkesbyggare
· Karlstad
· 287 inlägg
Jag hade använt sticksågen alla dagar. Går snabbare och blir mer exakt resultat. Speciellt om det är mycket vinklar att såga ut för så tar det en jäkla tid med fogsvans. Ibland är fogsvans överlägset men inte vid golvläggning.nyvillaägare skrev:
Föredrar fogsvansen i nästan alla lägen även om det är lite mer jobb. Ska lägga en bit parkettgolv och undrar hur väl det fungerar med fogsvansen det är inte prövat tidigare. Men det är en del ojämnheter i golvet som måste sågas ut är lite osäker om det går med fogsvansen. Går gör det men vad borde jag använda?
Det bara prova dig fram och bilda dig en egen uppfattning.nyvillaägare skrev:
Stickan
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 073 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 073 inlägg
Sedan jag köpte min japansåg så har jag inte haft framme fogsvansen en enda gång.
Tänderna är vända åt andra hållet på den så den sågar när man drar istället för när man skjuter sågen ifrån sig som en fogsvans gör.
Detta innebär dels att man får mycket bättre kontroll och dels att man får bättre kraft nedåt (tycker jag) när man sågar.
Men att jämföra sticksåg med fogsvans är ju att jämföra äpplen med päron.
Tänderna är vända åt andra hållet på den så den sågar när man drar istället för när man skjuter sågen ifrån sig som en fogsvans gör.
Detta innebär dels att man får mycket bättre kontroll och dels att man får bättre kraft nedåt (tycker jag) när man sågar.
Men att jämföra sticksåg med fogsvans är ju att jämföra äpplen med päron.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 837 inlägg
Sticksågen är nog den såg jag har som jag tycker minst om att använda, men för mig fyller den ändå en helt annan roll än fogsvansen. Fogsvans använder jag i princip bara till att kapa saker tvärs fibrerna med. Sticksågen använder jag som en figursåg, i alla ledder.
Så istället för fogsvansen använder jag gärna kap- och gersågen. Eller ibland cirkelsågen. Sticksågen är för mig oftast enda realistiska alternativet när det kommer till att såga annat än raka snitt – man skulle haft en bandsåg antar jag...
Så istället för fogsvansen använder jag gärna kap- och gersågen. Eller ibland cirkelsågen. Sticksågen är för mig oftast enda realistiska alternativet när det kommer till att såga annat än raka snitt – man skulle haft en bandsåg antar jag...