Hej!
har en lokal firma som bytt ut alla mina fönster. Dem har använt fogskum istället för drevisolering. Jag hade en snickarvän förbi som sa att det inte är något man får använda idag och att det behöver göras om.
Min fråga: Vad är anledningen till att det inte får användas idag? Kan skador uppstå längre fram eller är det av nån form av miljöskäl?
Fönsterna är PVC och monterades på övre plan trähus.
Tack
mvh
Kalle
har en lokal firma som bytt ut alla mina fönster. Dem har använt fogskum istället för drevisolering. Jag hade en snickarvän förbi som sa att det inte är något man får använda idag och att det behöver göras om.
Min fråga: Vad är anledningen till att det inte får användas idag? Kan skador uppstå längre fram eller är det av nån form av miljöskäl?
Fönsterna är PVC och monterades på övre plan trähus.
Tack
mvh
Kalle
Att det skulle vara förbjudet med PU-skum har jag inte hört. Däremot brukar man inte använda vanligt fogskum, utan montageskum som inte expanderar lika mycket så karmarna riskerar att bågna.
Dock är det vanligtvis bättre att använda karmskruv så det går att justera karmarna i efterhand, men det tar längre tid och kostar mer. De som monterar fönster vill att det ska gå fort och kunden vill att det ska vara billigt.
Dock är det vanligtvis bättre att använda karmskruv så det går att justera karmarna i efterhand, men det tar längre tid och kostar mer. De som monterar fönster vill att det ska gå fort och kunden vill att det ska vara billigt.
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
denna har använts. Godkänd?useless skrev:
Att det skulle vara förbjudet med PU-skum har jag inte hört. Däremot brukar man inte använda vanligt fogskum, utan montageskum som inte expanderar lika mycket så karmarna riskerar att bågna.
Dock är det vanligtvis bättre att använda karmskruv så det går att justera karmarna i efterhand, men det tar längre tid och kostar mer.
Man sätter väl inte karmskruv i plastfönster?useless skrev:
När vi monterade nya fönster så var instruktionen från tillverkaren att först fixera PVC fönstrena med medföljande fästen och sedan täta med montageskum. Trä/aluminium fönstrena fäste vi med karmhylsor som sedan skruvades fast en skruv i. Måste säga att det var 10 gånger smidigare med karmhylsa än karmskruv som jag använt tidigare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Omöjliga skruvar vid bortmontering av köksskåp
Inredning -
Ventilproblem vid demontering av luft/luft kompressor.
Värmepumpar -
Skruvinsats vid montering i annan möbel?
Byggmaterial & Byggteknik -
Betongskruv går av vid montering
Byggmaterial & Byggteknik -
Tips vid byte av tvättställsblandare och montering kulventil?
Vatten & Avlopp