Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Fogningen blev katastrof - hjälp

1. M
    Medlem · Stockholm · 318 inlägg

Marijairena

Medlem
    Min son skulle foga efter instruktioner från vår trevliga granne som har varit till mycket god hjälp. Men fogmassan var en mycket snabbtorkande sort (inköpt på Höganäs kakel) och för stor yta gneds in med den.

Missuppfattade tiden och lät det torka 10 minuter, varpå det inte gick att gno in och tvätta. Det bara torkade än värre och satt så hårt, fick inte bort det från kaklet. Panik, grannen tillkallades som hjälpte till med scotch svamp. Liiite bättre men inte bra ändå.

Nu har vi vågiga fogar i stället för vågigt kakel. Finns det något man kan göra överhuvudtaget? Eller kanske vi får leva med misslyckad fogning
    Kaklingen klarades av hyfsat bra, jäkla svårt men ok för nybörjare som aldrig kallat förut, fogningen gick åt h*te.
    3 mm har blivit minst 5 mm mellan kakelplattorna

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2021-9-30_23-36-44.jpeg

• Laddar…
  2. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 817 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Är det bara jag som tycker att det ser helt ok ut för att vara första gången?

3. Karlia
    Medlem · 2 737 inlägg
    Jag har sett värre av professionella..

4. B
    Medlem · Västmanland · 2 185 inlägg

BSOD

Medlem
    Jag tycker inte du ska vara så hård, det var inte perfekt men klart godkänt för första gången. Katastrof skulle jag inte beskriva det som.

Det går att skrapa ur och fylla på igen, men det är svårt jobbigt och riskerar att skada plattorna. Finns kemikalier som ska lösa uop, men har aldrig provat.

I detta läge hade jag tagit en brödkniv eller liknande metallbit, med rundad form (inte så vass), och försiktigt skrapat bort lite högpunkter (inte mycket), men bara jämnat till det. Gropar hade jag fyllt på med lite mer fog, och försökt bearbeta in det till en jämn yta i rätt tid, innan det blir för hårt, men när den är som lera i konsistensen.

• Laddar…
  5. raveper
    Hobbysnickare · västragötaland · 4 358 inlägg

raveper

Hobbysnickare
    Råkade ut för samma senast. Fick nöta hela köket själv för ingen granne var hemma och kunde hjälpa till. Blev riktigt bra till slut ändå. Det går att nöta lite försiktigt med diverse saker eller köpa en fogkrats om det stelnat.

• Laddar…
  6. imported_Benno
    Medlem · Korpilombolo · 2 089 inlägg

imported_Benno

Medlem
    • Laddar…
  7. nino
    Renoverare · Dalarna · 12 548 inlägg

ninoPremiumikon: Hand

Renoverare
    Ardex har en bra fog, där kan man ta lunch mellan fogning och tvättning

• Laddar…
  8. M

Marijairena

Medlem
  9. B
    Medlem · Västmanland · 2 185 inlägg

BSOD

Medlem
    Fogen ligger lite uppepå plattan, därav ser det ojämnt ut. Jag tror som sagt att du kan skrapa bort lite av fogen och få ett bra resultat.

Sen syns det nu. Men har man en kaffebryggare, fruktskål eller knivställ så täcks mycket av det också.

Bild 2 ser ju riktigt bra ut.

• Laddar…
  10. M

Marijairena

Medlem
    Tack för svar!
    Det blir till att skrapa i helgen.
    När vi gör ovansidan blir det kort torktid på detta snabbhärdande fog och göra mindre yta åt gången.
    Har lärt mig. Ska man ha smalare fogar måste man sätta kakelplattorna mindre än 3 mm. Men hopas att jag/vi slipper göra flera kök i framtiden.

11. M

Marijairena

Medlem
    Det ser jättebra bra ut

12. B
    Medlem · 248 inlägg
    Testa att använda fuktig stålull, men testa först så att det inte blir repor. Min erfarenhet är att stålull många ggr fungerar bättre än man kan tro. Och detta utan att det ger repor.

• Laddar…
  13. M

Marijairena

Medlem
    Kan testa på en kasserad platta först

• Laddar…
  14. Scouten
    Byggveteran · Lund · 942 inlägg

Scouten

Byggveteran
    Även en scotchbrite, vatten och envishet löser det där, men återigen, se upp med repor!

15. M

Marijairena

Medlem
    vi har gnuggat med typ scotchbrite men inte samma märke, det gick bort litegrann.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.