Byggahus.se

Foglister och dörrfoder är rätt tjocklek?

1. S
    Medlem · Malmö · 3 802 inlägg

snowjim

Medlem
    Hej,

Vi har satt renoveringsgips i vår hall vilket bygger på ca 6 mm. De minsta fog/smyg lister vi kunde få tag på var 8 mm. Det visar dig dock att på vissa ställen så är marginalerna bara 3-5 mm.

De vi köpte listerna av sa att det inte gick att klyva lister till så små marginaler vilket jag förstår. Så hur löser man detta? Är det kanske tänkt att foderlister ska kunna ta upp en sådan differens? Jag misstänker att det kan bli lite klurigt i hörnen där foder möts om de lutar in mot dörren?

2. Mazen
    Inredare · Svärdsjö · 2 320 inlägg

Mazen

Inredare
  3. S
    Medlem · Malmö · 3 802 inlägg

snowjim

Medlem
    Det låter som en bra idé, problemet är att jag har ingen hyvel och det låter som ganska mycket jobb och pengar att köra nya lister och få dem hyvlade hos någon snickare. Det verkar ju inte som att byggställena hyvlar. De kan såga men bara inom vissa marginaler.

Vad jag förstår så är foder tänkte att kunna ta en del skillnader, kanske det räcker att fylla i med latexfog i efterhand?

4. Mazen
    Inredare · Svärdsjö · 2 320 inlägg

Mazen

Inredare
    Isåfal l lättare att du sätt fodren och fyll glipan mot väggen.
    Ska du måla eller tapetsera så väljer du antingen att måla in fogen eller att tapeten får gå upp en bit på fodret.

5. O
    Medlem · Skåne · 113 inlägg

Othahaiti

Medlem
    Du kan köpa en vanlig hederlig hyvel man hade i skolan. Kostar inte alltför mycket. Eller jobba med sandpapper. Spackel eller akrylfog är ju andra lösningar.

6. V
    Snickerinörd · Västra Götalands Län · 6 548 inlägg

vectrex

Snickerinörd
    Det är faktiskt inga större svårigheter att lösa både detta problem (och svårare) med t.ex en sänksåg.

Själv hade jag problemet med att min nya badrumsdörrkarm som stod vågrätt i en vägg som inte var vågrät. Jag klöv till en smyglist från 6mm i överkant karm till 0mm i nederkant.

7. S
    Medlem · Västra Götaland · 519 inlägg

StevieGee

Medlem
    Köp en eller ett par bräder planhyvlad furu. Dessa klyver du i remsor med 6 mm tjocklek i klyvsågen. Du kan säkert be brädgården (modell bättre än Byggmax) göra det om du inte har en klyv.
    Måla dem i rätt kulör. Bäst blir det om du även kör målade foder..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.