Hej

Har gjort en hel del i mitt badrum nu och nu ska det snart till att börja foga. Som ni ser, på bilden, har jag två ställen där klinker går upp på väggen. Jag har valt grå fog till golvet och ljusgrå till väggarna. Nu till min fråga:

Ska jag låta golvets fog (grå) gå upp på väggen där jag satt klinker eller ska jag köra med väggens fog (ljusgrå) även på klinker på väggen?

Ofärdigt badrum med svart och ljusgrå klinker på väggar och golv, redo för fogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åsa Lund
Kör samma kulör, grå, till hela rummet

Jag skulle def foga all klinker med samma fog, både golv och den del som går upp på vägg!
Den ljusgråa kommer se vit ut på den mörka klinkern!
Sen undrar jag hur du tänkte med skiftgången/skärningar, smal upptill och smal nertill.?
Och taket inte klart innan plattsättning?

Jag hade tänkt göra grå fog till all klinker och ljusgrå till vita kakel. Vad tror ni???

Jo blev en liten räknemiss på kakling uppe och nere. Sådant man inte tänkte på. Men första badrummet man gör själv och förhoppningsvis lär man väl sig något till andra gången.

Taket tänkte jag använda mig utav Huntonit våtrumstak som redan är färdigmålat.Så slipper kladda.

Åsa Lund
Ska du sätta klinker som sockel nertill?
Tror det är svårt att avgränsa kulör på fog inom en och samma plana yta

Nej det blir samma kakel längst ned.

Jag tror det blir bäst med mörkare fog till klinkern på väggen och ljusare till kaklet. Vi gjorde så i vårt badrum och det blev bra. Det var inga problem (för vår plattsättare) att få en snygg avgränsning mellan de två fogfärgerna.

Åsa Lund skrev:
Ska du sätta klinker som sockel nertill?
Tror det är svårt att avgränsa kulör på fog inom en och samma plana yta
Inga problem alls.
Skulle foga den mörka först, sen låta den torka, sen maskerar man med vanlig maskeringstejp för att skydda den redan klara fogen. Har kört den metoden i massor av badrum.

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Tack för svaren. Tror jag gör en försöksskiva med kakel och klinker samt olika fogfärger.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.