Byggahus.se

Fogen smular sönder, vad är det för fel?

1. I
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Vi har nyligen helrenoverat vårat badrum på övervåningen.
    resultatet blev enligt mig sådär med lite sneda plattor, slarvigt lagd fog mm. Verkar som att jobbet gått lite väl fort. Detta är dock inte problemet. Efter några dagar börjat den mörkgrå fogen på golvet att bli flammig. Efter hand har den bleknat mer och mer. Jag har även tyckt att familjen smutsar ner ovanligt mycket i badrummet eftersom att skurtrasan blivit nästan svart när jag torkat golvet. Förstår nu att det är fogen som färgar av sig!
    Jag började gno i fogarna för att få bort "överflödig" färg och då luckras fogen upp och lossnar.. vad är det för fel? Nu har fogen lossnat på flertal ställen och det ser ut som att den rasar ner typ. Som att springan inte är fylld ända ner. När jag drar lätt med nageln så smular fogen sönder och blir till pulver. Har de blandat fogen fel eller?
    Vi har kontakt med firman som gjorde arbetet men har inte kommit fram till hur vi ska gå vidare. De menade att det var fel på fogen och prover har skickats på analys. Har någon varit med om detta förut och hur löste ni det?
    Jag antar att fogen får skrapas ur och sedan lägga i ny. Jag är dock rädd att de kommer skada fuktspärren under.

2. P
    Medlem · Nivå 6
    Har ni lagt in värmeslinga i golvet? Isf får denna absolut inte vara igång de 30 första dagarna efter att fogningen gjorts. Det tar nämligen så lång tid för fogen att härda, kör du igång golvvärmen så kommer fukten som finns i fogen drivas ut för snabbt och då blir det bara damm kvar utav fogen.

3. I
    Medlem Nivå 1
    Ja vi har vattenburen värme. Pga försenad leverans av inredning så började vi inte använda badrummet förrän efter ungefär 8 veckor så det borde ha härdat klart. Kan den bli smulig, porös av att den blandas fel?

4. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Jag är varken plattsättare eller byggnadsingenjör men fogmassan är felblandad, överskriden användningstid, fel typ ift användningsområde eller feltillverkad.
    Hursomhelst, firman får ju pallra sig dit och foga om.

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Det går att fräsa ur fogen, Då kan man använda någon form av anhåll som maximerar djupet som fräsen når. Dvs, det skall gå att fräsa ur så att man garanterat inte skadar tätskiktet. Men säkerställ att firman verkligen avänder en maskin där det går att ställa in max fräsdjup, körs det på frihand så är ju risken stor.