Hej!
Har ett par gamla pardörrar jag jobbar med i garaget. Dessa är nu skrapade och slipade och jag tänkte fixa lite gamla skavanker som legat dolt under 1-1,5mm färg(både linoljefärg och lackfärg). Tanken är att dom ska målas med linoljefärg igen.
Har lite skavanker och glipor i speglarna och i vertikala lister. Frågan är, vad är bäst att foga/spackla detta med?
Bör dörrarna grundas innan spackling och fogning eller funkar det att göra detta i ett första skede? Gamla pardörrar i trä som har skrapats och slipats, står lutade mot en vägg i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gamla pardörrar av trä i ett garage med spår av skrapning och slipning; verktyg och material runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Det beror lite på vad du tänker att du ska spackla.

Dörren är uppbyggd av "ramar" av det stående och liggande virket och sen fyllningarna i de "hål" som är i mitten.
Virket i ramarna kommer att svälla och krympa lite tvärs fiberriktningen och i princip inte alls längs fiberriktningen, fyllningarna beter sig likadant men eftersom de är så pass breda så kommer de att svälla och krympa mer (inte procentuellt men i millimeter) tvärs fibrerna. Det är därför fyllningarn sitter i spår i ramvirket, så att det finns rörelsemån.

Det här betyder att du inte kan spackla igen springan mellan fyllning och ram med något stumt spackel. Det kommer bara att spricka upp. Om det är väldigt stora sprickor så kan man eventuellt använda en fogmassa som är väldigt flexibel, vanlig latexfog brukar släppa efter ett tag och linoljekitt kommer också att hårdna efter ett tag och spricka upp.

När det gäller slagmärken och mindre sprickor i ytan av träet så kan du använda linoljespackel/linoljekitt eller vanligt snickerispackel. Större skador är bättre att laga med nytt trä, men jag kunde inte se att det är sådana skador på bilderna.

Det är oftast lättare att se vad som behöver spacklas efter en första grundning. Det kan också vara så att mindre skador inte behöver fixas, de är en del av dörrens historia. Efter att spackel torkat och slipats så grundar du fläckarna och låter torka innan du fortsätter att måla vidare. Min erfarenhet är också att spackel fäster bättre på färgen än på träet direkt, särskilt om man använder att linoljespackel där det finns en "risk" att oljan i spacklet suger in i träet och inte är kvar i spacklet.

• Gilla
SofiaPdtrAvilaHenriksson och 3 till
  • Laddar…
C
När jag själv skrapat dörrar har jag noterat att de varit helspacklade i grunden, antagligen med något linoljebaserat "spackel".

Redigerat:
T
C cpalm skrev:
När jag själv skrapat dörrar har jag noterat att de varit helspacklade i grunden, antagligen med något linoljebaserat "spackel".
Eller så var det en slipstrykningsfärg med krita i som användes som grund för att kunna slipa slätt och få bort all trästruktur.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
T Testarn skrev:
Eller så var det en slipstrykningsfärg med krita i som användes som grund för att kunna slipa slätt och få bort all trästruktur.
Precis. Skulle gissa på något mellanting mellan slipstrykningsfärg och spackel som vi uppfattar det med dagens måleritekniker. Det är alltså ett förhållandevis tjockt lager (ett par tiondels mm kanske) som inte slipats igenom ned till underliggande trä.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.