Hej!

Glad nybörjare på kakling här. Jag har satt ett kakel som heter Höganäs Tinte i köket, och nu är sista steget kommet - att foga.

Jag inser såhär i efterhand att jag kunde ha rensat fogarna mer medan fixet var mjukt, men man ska ju lära sig något också.

Två frågor:

1. Hur mycket ska jag rensa fogarna givet att de ser ut som på bilderna? Finns det smidigare sätt att göra detta än att köra med en fuktig/blöt trasa och typ en skruvmejsel?

2. Eftersom kaklet är rundat så vill jag endast ha fog nere där det är 2mm mellan plattorna, dvs. inte spackla igen alla rundningar. Hur gör jag detta på bästa sätt?

Tusen tack för hjälpen!

• Rosa kakelvägg med skarvar och tecken på slitage eller mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Alocasia i kruka framför rosa vägg och vit hylla med telefon.
    Skapa konto
  • Beige vägg med vertikala paneler och synliga skarvar. Enkel, minimalistisk bakgrund.
    Skapa konto
pestopina pestopina skrev:
Hej!

Glad nybörjare på kakling här. Jag har satt ett kakel som heter Höganäs Tinte i köket, och nu är sista steget kommet - att foga.

Jag inser såhär i efterhand att jag kunde ha rensat fogarna mer medan fixet var mjukt, men man ska ju lära sig något också.

Två frågor:

1. Hur mycket ska jag rensa fogarna givet att de ser ut som på bilderna? Finns det smidigare sätt att göra detta än att köra med en fuktig/blöt trasa och typ en skruvmejsel?

2. Eftersom kaklet är rundat så vill jag endast ha fog nere där det är 2mm mellan plattorna, dvs. inte spackla igen alla rundningar. Hur gör jag detta på bästa sätt?

Tusen tack för hjälpen!
Ingen som har några starka tips? :)

J
Det är inga konstigheter. Fukta en svamp, eller en trasa, med ett pekfinger i skarven så blir det bra. Ungefär som med en silikonfog. Försök att få i fogen ordentligt i botten, antingen genom att pressa, som korvar lite i taget, eller skjuta en klump framför dig och pressa ner fogen. Sedan med den fuktiga trasan. Fogning kan egentligen inte gå fel. Bara att göra om tills man är nöjd.

• Gilla
pestopina och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack!

Givet denna typ av fog. Hur rent behöver jag göra i skårorna mellan plattorna innan? Finns det några bra knep?

J
Krafsa ur med en mejsel eller kniv så att du får plats med fogen, det behövs inte vara helt jämnt eller rent ända in, men det får ju inte sticka upp åsar av fix, eftersom de kan synas om inte fogen täcker ordentligt.

Tack för all hjälp, har gått finemang!

Nu en sista fråga. Jag behöver foga mot bänkskivan och intuitivt går tankarna mot en svart silikonfog för att smälta ihop det med skivan. Det jag är rätt för är att fogen ska bli ojämn och det kommer göra att hela intrycket blir röva.

Är det asdumt att köra vanlig fog även i nerekant istället? Eller finns det något bra tips kring hur jag får silikonfogen att bli snygg trots att kaklets fasning kommer få den att svaja utåt och inåt från väggen?

Tack igen!

• Närbild på fogning mellan rosa kakelvägg och svart bänkskiva med kran.
    Skapa konto
  • Rosa kakelvägg med svart fog mot en mörk bänkskiva.
    Skapa konto
U
Ta mjukfog/silikon med samma färg som fogen. Bänkskivan ligger på köksskåp i trä så bättre att foga med nått elastiskt.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.