Byggahus.se

foga brädgolv

1. M
    Medlem · 13 inlägg

morfar

Medlem
    kolla med JM Golvservice dom gjorde nåt liknande hos en granne till mig

2. P
    Medlem · 432 inlägg

PatrikJ

Medlem

Re: foga brädgolv

Hej Rydde

Jag har själv nåtat mitt gamla furugolv i sovrummet, nåta kallas fogningen när det gäller golv. Det finns några varianter hur man kan göra men jag använde Casco golvfog som du tänkt använda.
    Mitt golv var redan slipat vilket gjorde det väldigt jobbigt eftersom det då inte får komma någon nåt på brädorna utan endast i springan. Detta gör att jag var tvungen att tejpa varje springa längs sidorna, sedan nåta, dra bort tejpen, låt torka och till sist skära bort överflödig nåt. :p
    Om du ska slipa golvet så nåtar du först hela golvet, utan tejp, det är bara att köra på! Sedan när nåten torkat ordentligt så slipar du hela golvet (Du kanske måste skära bort överflödig nåt först). När du sen slipat kommer du ha fina fogar! Se bara till att fogarna är rena innan du börjar, alternativt fräser du upp fogarna med en överhandsfräs så får alla springor samma storlek...

Det är inget svårt jobb, bara jobbigt med en massa knästående!

Jag tror nåtningen gör susen att få bort pälsänglarna!

Lycka till!
    / PJ

3. P
    Medlem · 432 inlägg

PatrikJ

Medlem

Casco golvfog är hutlöst dyr!! Ca 100 spänn för en tub...det gick åt kanske 10 st till mitt sovrum.

Latex tycker jag låter lite vanskligt...Den blir betydligt hårdare när den torkat, jag tycker att den borde spricka...Sen är den ju vattenbaserad, om golvet är obehandlat eller såpat så kanske den löses upp om man skurar???

Jag skulle nog köra på lösningsmedelsbaserad fog, typ dyr Casco...

/ PJ

4. Z
    Medlem · 1 inlägg

zofia

Medlem

Jag har ett furugolv som legat under en gammal korkmatta från 40-talet. Tänkte ta bort mattan och ha det som skurgolv istället. Men i så fall måste golvet nåtas och slipas!

Prövade någon cruisers tips att nåta furugolv med latexfog före slipning? Hur blev i så fall resultatet på sikt? Finns det någon risk att fogen spricker eller tvättas bort när man såpar golvet?

Finns det annars något annat billigt och bra alternativ till Cascos golvfog?

Tack för tips!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.