Byggahus.se

Foga avståndet mellan vägg/golvklinker ?

1. kinshasa
    Medlem · 262 inlägg

kinshasa

Medlem
    Är det brukligt att foga ( fogmassa ) avståndet mellan klinker och vägg ( hall & kök ) ?
    Eller skall jag silikonfylla ?
    Mellanrummet kommer iofs att täckas av en 10 mm golvlist men något säger mig att man kanske skall fylla mellanrummet ( ca 3-6 mm i mitt fall ) med något.

Tack på förhand/ Jörgen

2. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem

Re: Foga avståndet mellan vägg/golvklinker ?

Ska du ha golvlist behöver du inte alls fylla det med något. Men å andra sidan är det ju lätt att lägga i fogmassa där när man ändå fogar golvet. Det finns ingen anledning att lägga silikon.

3. kinshasa
    Medlem · 262 inlägg

kinshasa

Medlem

Re: Foga avståndet mellan vägg/golvklinker ?

Tack igen Jon, hjälpen uppskattas ! :)
    Nej, då låter jag i så fall bli, är nämligen lite bekväm av mig och fogmassan räckte nätt och jämnt till de vanliga fogarna så det blev inte mycket över.
    Mvh Jörgen

4. G
    Medlem · Västra götaland · 332 inlägg

gb79

Medlem
    behöver man inte ha silikon mellan vinkel golv och vägg? köpte massa silikon i samma färg som fogen idag, trodde att man var tvungen till det om det rör sig?
    men efter att ha försökt en liten bite med silikonet insåg jag hur svårt det var att få snyggt resultat på detta.
    så fråga är igen, funkar det med den vanliga fogen i vinkeln? spricker inte, eller kan man blanda i mjukmedel?

ett förtydligande gällande min vägg o golvvinkel, det är ett tvättstuge golv och i garaget
    allså klinker på golvet och en 10 cm bit upp på väggen, allså där mellan klinker och 10 cm kant på vägg jag undrar om jag kan foga med vanlig fog eller om man måste ta silikon?

Redigerat 8 aug 2008 20:31
  5. T
    Allvetare · Skåne · 5 280 inlägg

tank77

Allvetare
    Du ska ha hårdfog, inget annat.

6. G
    Medlem · Västra götaland · 332 inlägg

gb79

Medlem
    tackar för det, blev jättefint och jag hade inte klarat dra fina strängar silikon heller för den delen.
    vad jag däremot gjorde var att blanda i vätska för mjukare fog när jag körde vinkeln.
    vet inte om det gör nån skillnad men känns bättre för mig :)

men återigen, i badrum, silikon där eller fogar du samma där oxo??

7. v-g
    Medlem · Västernorrlands · 3 799 inlägg

v-g

Medlem
    Hårdfog ska det i princip vara. Mjukfog om man kan anta att det kan bli större rörelser mellan vägg och golv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.