Byggahus.se

Fog till skiffer på trägolv

1. T
    Medlem · 15 inlägg

teknolog

Medlem
    Hej!

Jag har lagt skiffer i min hall, endast en dryg kvm. Eftersom jag inte ville ha nivåskillnad mot parketten som tar vid satte jag med diverse "kunnigas" medgivande endast 3,2 mm masonit under som jag skruvade i golvtiljorna, och fäste sedan skiffret mot masoniten med silikon.

Skiffret sitter utmärkt och verkar inte röra på sig märkbart. Men jag har ingen fogmassa än. De förslag jag fått är att använda mörk silikon, alternativt vanlig fogmassa som jag då antagligen måste förbättra regelbundet då plattorna trots allt sannolikt rör sig en smula.

Silikon låter ju frestande, men jag är rädd att det drar åt sig smuts.

Kan någon ge mig ett förslag på hur jag bäst gör?

2. korsriddaren
    Medlem · Skåne · 217 inlägg

korsriddaren

Medlem

Re: Fog till skiffer på trägolv

Tycker din konstruktion låter skum. Ett stengolv skall alltid ha ett stumt underlag. Att kontinuerligt behöva bättra på fogen låter inte som ett hållbart alternativ i längden. Varför var det så viktigt med att slippa nivåskillnad? Att foga med silicone tror jag inte är någon bra idé då det inte kommer att gå att få några snygga fogar. Normal betongbaserad fog tvättas ju ner till rätt foghöjd, hur man skulle lyckas med det utan att gnida runt silicone över alla stenarna ser jag inte någon lösning på.

Jag hade hellimmat åtminstone en sex milimeters renoveringsgipsskiva som underlag för stenen, redan från början, för att få ett fastare underlag, och sen satt stenen med ett flexibelt och glasfberförstärkt sättbruk. (Typ Ardex) Därefter fogat med t ex Ardex flexibla fogbruk. (Ardex har en serie för b la värmegolv, vilken är litet mer flexibel än vanligt, omodifierat betongbruk.)

3. T
    Medlem · 15 inlägg

teknolog

Medlem

Ja det är nog inte helt "according to the book", men fästet mot underlaget verkar fungera bra, så jag tror inte jag behöver ändra på det.

Det flexibla fog du talar om låter som det jag behöver.

4. korsriddaren
    Medlem · Skåne · 217 inlägg

korsriddaren

Medlem

Flexibelt i all ära men det är fortfarande hårt som betong, inte mjukt som silicone. För att få en lyckad plattsättning bör man köra samma system på fixen som fogen. Vad jag inte riktigt hajar är varför du använde silicone som fästmassa. Det finns ju kakellim som får plattorna att sitta berget, men ändå är flexibelt. Du kan så klart foga stenen, men jag har svårt att se att det kommer att hålla. Antingen spricker fogen eller så kommer stenarna att släppa så småningom. Tror inte siliconen lossnar varken från stenen eller underlaget, men vid tillräcklig belastning kommer ovanskiktet på masoniten att slitas loss. Lycka till i alla fall....så får vi se om jag hade fel ;)

5. T
    Medlem · 15 inlägg

teknolog

Medlem

Nej du har nog rätt. När jag lägger i köket kör jag nog nåt hårdare lim, men där kan jag också lägga golvgips på delar av det.

Jag testar att foga med vanligt fog, hörde att det finns mjukgörande medel man kan blanda i. I värsta fall får jag väl bryta upp det igen. En kvm är ju ett lagom lördagsjobb, om än drygt när man väl lagt det en gång förut.

6. smiler
    Medlem · Västernorrland · 651 inlägg

smiler

Medlem

Gör om gö rätt!!!  :cool:
    Fogen kommer garanterat att spricka me tiden.... masoniten i sej sviktar ju mellan skruvarna om du inte har hellimmat skivan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.