Vilken fog rekommenderas här för att få till en hållbar och deskret övergång? Akrylfog gissar jag bara kommer krympa och smula sig? Har använt lim och byggfog till andra projekt i hemmet och det verkar hålla bra men det är väldigt kletigt så är rädd att det kommer bli en oskarp linje.
Bild 1: Hur vi vill ha det.
Bild 2: Där vi ska foga.
Produkter som diskuteras: "Akrylfog"

Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Kan en epoxifog typ Ardex RG 12 vara ett alternativ? Den lär ju bli hård och inte ta upp rörelser från träet iofs.C caril skrev:Vilken fog rekommenderas här för att få till en hållbar och deskret övergång? Akrylfog gissar jag bara kommer krympa och smula sig? Har använt lim och byggfog till andra projekt i hemmet och det verkar hålla bra men det är väldigt kletigt så är rädd att det kommer bli en oskarp linje.
Den såg intressant ut! Har du erfarenheter av den själv?H HerrP skrev:
Den verkar ju ha alla fördelar jag är ute efter.
”Högelastisk: upptar deformationer på upp till 20% av fogbredd. Vattentät och beständig mot klimat, UV-strålar, vanliga rengörings- och desinfektionsmedel, samt mot mögel. Kan rengöras utan problem.”
Tack! Har tidigare använt denna på innerhörn i vägg och mot tak för att släta över och förebygga sprickbildning. Vad tror du är skillnaden på de du nämnde och denna?ACME skrev:
https://www.byggmax.se/lim-fogmassa...5Rh4019IGFIUK4RbuAeI-Fn0uk4HuAoAaAlkOEALw_wcB
Hej igen, nu är jag tillbaka efter lite noggrant efterforskande och första försk till att foga denna linje.ACME skrev:
En sak jag tänkte på är att fogen är ganska blank medan den som jag har som målbild är relativt matt. Blir fogen mattare med tiden eller finns det matt fog?
Jag valde tillslut denna fogen: https://bolist.se/produkt/fogmassa-smp-bygg-h760-sealn-flex-pro-seal-vit-029l
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden