Vilken fog rekommenderas här för att få till en hållbar och deskret övergång? Akrylfog gissar jag bara kommer krympa och smula sig? Har använt lim och byggfog till andra projekt i hemmet och det verkar hålla bra men det är väldigt kletigt så är rädd att det kommer bli en oskarp linje.

Bild 1: Hur vi vill ha det.
Bild 2: Där vi ska foga.

• Trägolv möter klinkerplattor i en hörna, med liten fog mellan materialen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övergång mellan ljus trägolv och grått klinkergolv vid dörröppning, synlig sko på det grå golvet.
    Skapa konto
C caril skrev:
Vilken fog rekommenderas här för att få till en hållbar och deskret övergång? Akrylfog gissar jag bara kommer krympa och smula sig? Har använt lim och byggfog till andra projekt i hemmet och det verkar hålla bra men det är väldigt kletigt så är rädd att det kommer bli en oskarp linje.

Bild 1: Hur vi vill ha det.
Bild 2: Där vi ska foga.
Kan en epoxifog typ Ardex RG 12 vara ett alternativ? Den lär ju bli hård och inte ta upp rörelser från träet iofs.

H HerrP skrev:
Kan en epoxifog typ Ardex RG 12 vara ett alternativ? Den lär ju bli hård och inte ta upp rörelser från träet iofs.
Den såg intressant ut! Har du erfarenheter av den själv?

Den verkar ju ha alla fördelar jag är ute efter.

”Högelastisk: upptar deformationer på upp till 20% av fogbredd. Vattentät och beständig mot klimat, UV-strålar, vanliga rengörings- och desinfektionsmedel, samt mot mögel. Kan rengöras utan problem.”

Ingen egen erfarenhet tyvärr. Gissar att någon medlem här testat och har bra inputs.🙂

• Gilla
caril
  • Laddar…
ACME
Silikon eller golvfog, båda finns i olika fabrikat så välj en som passar i kulör.

ACME ACME skrev:
Silikon eller golvfog, båda finns i olika fabrikat så välj en som passar i kulör.
Är det vad som rekommenderades här av tidigare @HerrP ?

ACME
C caril skrev:
Är det vad som rekommenderades här av tidigare @HerrP ?
Nej, dessa är flexibla. Trägolvet måste kunna röra på sig så en stum fog är obra.

ACME ACME skrev:
Nej, dessa är flexibla. Trägolvet måste kunna röra på sig så en stum fog är obra.
”Högelastisk: upptar deformationer på upp till 20%” står det så låter ändå som att det är elastiskt

ACME
Det är en tvåkomponents kakelfog för 300 kr kilot. Det är fel produkt för den applikationen, krångligare att få till och risken är stor att du sabbar brädgolvet.

• Gilla
caril
  • Laddar…
ACME
Vart hittar du att RG12 ska uppta deformationer på upp till 20%?

ACME ACME skrev:
Det är en tvåkomponents kakelfog för 300 kr kilot. Det är fel produkt för den applikationen, krångligare att få till och risken är stor att du sabbar brädgolvet.
Har du något tips på bra golvfog? Är det silikonfog som man använder i våtrum?

ACME
C caril skrev:
Har du något tips på bra golvfog? Är det silikonfog som man använder i våtrum?
Soudal parkettkitt eller Casco golvfog. Annars funkar våtrumssilikon också bra. Det finns i fler färgnyanser och personligen tycker jag att det är lättare att få till en snygg fog med silikon.

ACME ACME skrev:
Soudal parkettkitt eller Casco golvfog. Annars funkar våtrumssilikon också bra. Det finns i fler färgnyanser och personligen tycker jag att det är lättare att få till en snygg fog med silikon.
Tack! Har tidigare använt denna på innerhörn i vägg och mot tak för att släta över och förebygga sprickbildning. Vad tror du är skillnaden på de du nämnde och denna?

https://www.byggmax.se/lim-fogmassa...5Rh4019IGFIUK4RbuAeI-Fn0uk4HuAoAaAlkOEALw_wcB

ACME
När den är applicerad så gör den också jobbet. Välj en som du är bekväm att arbeta med och som passar dina önskemål i kulör.

ACME ACME skrev:
När den är applicerad så gör den också jobbet. Välj en som du är bekväm att arbeta med och som passar dina önskemål i kulör.
Hej igen, nu är jag tillbaka efter lite noggrant efterforskande och första försk till att foga denna linje.

En sak jag tänkte på är att fogen är ganska blank medan den som jag har som målbild är relativt matt. Blir fogen mattare med tiden eller finns det matt fog?

Jag valde tillslut denna fogen: https://bolist.se/produkt/fogmassa-smp-bygg-h760-sealn-flex-pro-seal-vit-029l

• Träplankor med fog bredvid betongplattor, med en tydlig linje mellan materialen.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.