Byggahus.se

Fog mellan aluminiumfönster och puts

1. B
    Medlem · Skåne · 27 inlägg

bävern84

Medlem
    Hej,

Mjukfogen mellan putsen och fönstrena har blivit kass, spröd och torr och måste ersättas med något. Fönsterna är aluminiumfönster.

Tanken var från början att sätta plåt istället för mjukfog, men jag tror att jag fortsätter med fog om inte ni övertalar mig.

Min fråga till er, vilken fog ska jag använda?

Jag har sett en del äldre trådar där det pratas om MS polymerfog, är det den bästa produkten för ändamålet?

Ska det vara tec7, Biltemas BT multibond eller något annat?

Måste all gammal mjukfog tas bort, eller räcker det att ta bort löst sittandes fog? Vilka redskap är användbara?

Bifogar ett par bilder och är tacksam för all hjälp

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
  3. B

bävern84

Medlem
    Fotona är tagna på en altandörr, men på båda sidor, tror det är en från höger sida och tre från vänster.

Som du säger är nog solen boven, dock har den varit övermålad men det kanske inte har någon betydelse.

Hur gör jag för att skära ut, kniv eller rakblad? Känns som ett väldigt tidskrävande jobb om all gammal fog måste bort, tips om hur jag går tillväga rent praktiskt mottages gärna. Hade hoppats att det räckte att ta bort allt löst och sedan dra en ny sträng över den gamla.

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det är ingen rolig syssla att ta bort fog , men du måste nog få bort en del , samt lite av löst bruk annars får den nya inget fäste jag själv har gjort sådant , en s.k gipskniv med en mattkniv i ( har som en krok i nosen ) och dra genom fogen brukar fungera
    PS om mellanrummet är djupt och kanske brett , så finns det rundlist ( mjukcellplast ) i olika tjocklekar som kan petas in först för att fylla ut

5. Polacoloco
    Husägare · Skåne · 212 inlägg

Polacoloco

Husägare
    Inte lönt att göra något halvdant om man inte känner att man har tid att göra om allt en gång till;) Bort med så mycket gammal fog som möjligt så blir det snyggt oxå(y)

6. B

bävern84

Medlem
    Jag provar att åtgärda altandörren först och ser hur det blir, om jag hinner med fler i sommar eller om det blir ett fönster om året sen.

Eller om man skulle ta hit en plåtslagare..

Tack för råden

7. B

bävern84

Medlem
    Provar nog det, eller om man skulle montera plåt istället

8. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 5 263 inlägg

Peter2400

Medlem
  9. M
    Medlem · 32 inlägg

Mondeo99

Medlem
    LA-seal fungerar utmärkt till det, vi använder den på jobb för just detta. Tänk på att den lätt blir väldigt kladdig bara. På med fönsterputs el liknande vid avdragning och kladdar du fungerar t-röd för borttagning

• Laddar…
  10. B

bävern84

Medlem
    När man läser om la seal så står det enbart fog mellan fönster och trä, så frågan är hur den fäster på aluminium och puts?

11. B

bävern84

Medlem
    Har ni använt den mellan aluminium och puts?

12. M
    Medlem · 32 inlägg

Mondeo99

Medlem
    Ja, se till att rensa all lös puts bara så ska det gå galant. Funkar mot alu också, torka rent innan bara.

13. B

bävern84

Medlem
    Jag kontaktade Leif Arvidsson och rådfrågade de om produkten ni rekommenderar, de föreslog en annan produkt som också finns i deras sortiment men som säljs av andra också.

Den går att få tag på hos företag som säljer Gjöco produkter.

Fogen som de rekommenderade HYBRISEAL 2PS som tillverkas av Den Braven.

Jag tog bort den gamla fogen idag och drog på ny, satt maskeringstejp på aluminiumkarmen och drog ut en sträng, använde sedan en glasspinne som jag doppade i vatten med diskmedel för att släta ut, borde åtminstone bli tätare än den gamla fogen.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.