Byggahus.se

Fog badrum mellan golv/vägg

1. P
    Renoveringsnovis · 24 inlägg

Päratrök

Renoveringsnovis
    Hej, jag har ett badrum som väll är 30 år med hårdfog överallt. Badrummet är väldigt fräscht för sin ålder med hade tänkt läsa ny fog mellan golv och vägg då den börjar se lite sliten ut. Kan jag lägga vanlig silikon där, eller ska det vara hårdfog/fix där?

Helt okunnig om detta :)

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det finn en sannitär silikon som kan användas , en sak som bör tilläggas är att , all mjukfog
    tar till sig tvälrester och hudavlagringar och kan bli som mögelhinna på , det är inte silikonet som möglar det är tvål hud e.t.c. så var medveten om det , när det kommit till en viss nivå , som inte ser trevlig ut , så får man skära bort ( rackarns jobb ) och lägga i nytt

3. P

Päratrök

Renoveringsnovis
    O
    Okej tack för svar, tror du det är lämpligare att lägga i nån typ av fix istället? För man ser att det blivit som lite sprickor eller små hål i det som är nu, därför vi jag göra något åt det för att veta att det inte blir några fuktskador.

Mvh

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Fuktskador kan det inte bli , tätskiktet sitter innanför kaklet , däremot kan du skaffa fog som mallar med den du har har och smörja i , skrapa ur lite i den gamla då , inte för djupt så du kommer in till tätskiktet , för tunt med fog fastnar inte så bra , men kan vara kvar några år

5. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 9 831 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Frågan är väl också om det är byggt med tätskikt, vet du hur det är byggt? Jag skulle kört sanitetsfog/silikon överallt om det inte är tätskikt under. Om det är tätskikt utanför dusch och fog i dusch.

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Förutsätter att det är gjort enligt dåtidens regler med tätskikt , s.k rollning av gummimassa
    och remsa i hörn och skarvar mellan golv och vägg , dom var rätt noga på den tiden med rollningen

7. P

Päratrök

Renoveringsnovis
    Vet faktiskt inte hur det är byggt, inte så kunnig somsagt, men har för mig det va gjort runt 90 talets början som det renoverades senast, så det va väll med den tidens standarder :)

8. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Naturligtvis är det så , så putta in lite ny fog , skulle du inte få exakt samma , så snurra runt hela badet , då blir det som en inramning , snyggare än fläcktyfus

9. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Skåne · 7 482 inlägg

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    TOTALT meningslöst att lägga silikon för att inbilla sig att badrummet blir tätt eftersom fogar och t.o.m även vissa plattor läcker som ett såll så vattnet tar sig bakom ändå och detta är ju anledningen till att tätskiktet ska vara bakom fix,fog och plattor.

Min regel är "så lite silikon som möjligt" i ett badrum för det blir bara äckligt med tiden.
    Silikonet använda i princip bara av folk för att dölja dåligt skurna plattor. ;)

Använder man ett badrum regelbundet och slutar tvärt med detta så tar det upp till 6 månader innan det är torrt bakom kaklen och klinkern, så kanske ni förstår vad jag menar. ;)

Som någon skrev.... skrapa bort lite hårdfog och blanda ny ganska lös och kladda dit.
    Risken är bara att det kommer släppa om ni inte får in det tillräckligt mellan plattorna och det är ett riskfyllt moment att kratsa ur fogarna med risk för tätskiktet.

• Laddar…
  10. P

Päratrök

Renoveringsnovis
    Stort tack för hjälpen alla, då blir de ingen silikon här :)
    Grymt att kunna få trevliga och seriösa svar här när man själv är nybörjare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.