Byggahus.se
Hej,
som rubriken säger, försöker hjälpa släkting med Eco-Air kopplat mot bef. panna.
Ber om ursäkt för att jag inte orkat läsa igenom alla bef. trådar för att se om svaret finns där.

Det handlar om ett radhus i en Sthlm's förort.
Kopplingen är gjord enligt "Principskiss system1, shuntat system" och problemet är att:
  • Det blir varmare inne ju kallare ute
  • Massor av spetsvärme
  • Icke aktiverad rumsgivare, trots att den finns
Jag har dels aktiverat rumsgivaren, som verkar fungera, dels dragit ned c-pump ifrån läge 3 till läge 1.

Här kommer ett antal bilder på "aktuella driftdata"
Jag har i detta fall testa att sänka rumstemp till 17C för att se vad som händer, men som synes så är framledningstemperaturen skyhög
Digital display showing a heating system's current operating data with temperature readings.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och radiator returen ännu högre.
Enligt manualen så styr värmepumpen på returen under vp-drift, stämmer det.
Display som visar driftinformation för värmesystem med temperaturer och inställningar för radiator och kompressor.
Skapa konto

Display på en Eco-Air med driftdata, suddig och svårläslig mot grön bakgrund.
Skapa konto

Exakt vad menas med "korr systemdiff" och vad bör den stå på
Digital skärm som visar inställningar för uppvärmningssystem, däribland språk, värmepumpstatus och korrigering för systemdifferens.
Digital display av värmepump med inställningsdata som visar hög framledningstemperatur.
Skapa konto

Digital display som visar inställningar för radiatorer: max/min framledningstemperatur och huskurva.
Skapa konto

Finns det nån fördröjning som gör att det tar en viss tid innan ändringar slår igenom, för efter ett antal timmar så kändes det som att systemet fattat att det fanns en rumsgivare & att det var åt h.lvete för varmt inne.

Display av värmepump med aktuella driftdata som visar höga temperaturer.
Skapa konto

Displayen på en värmepumps kontrollenhet som visar aktuella driftdata med temperaturer och systemstatus.
Skapa konto

Jag har ställt pannans termostat för elpatron på ~50C

Hur är det kopplat. VP direkt mot pannan och sen shuntas det ut från pannan .En ECO -air , storlek på den. och årtal

Årtal ~2007-2010, storlek kanske 10kW, har inte uppgifterna här & nu.

Skiss av värmesystem med komponenter och beskrivningar, överstruket område markerar ej relevant del.
Skapa konto

När VP gåt mot en panna och värmen shuntas ut från den, så kommer det att bli stora förluster genom att det blir korsdrag genom pannan och ut genom skorstenen. Kyler pannan rät häftigt. Ska man ha det så kopplat så måste pannans rökgasrör tätas mot skorstenen och all el som har med en brännare att göra kopplas/stängas av.

Det problemet är löst från början, genom att rörkröret är fyllt med isolermaterial.
Mer intresserad av tips kring inställningarna.

Om jag uppfattat rätt, så shuntas värmen ut från pannan, är det med en shunt som styrs mot utetempen då. VP laddar mot pannan och om den inte ger allt som behövs så kallnar pannan ner under inställt värde på termostaten och EL-patronen går in. Returen från elementen går tillbaka till pannan och kyler den, blir liksom lite tokigt här. Det blir en liten kortslutning i systemet. Termostaten står nu på 50 C , behövs dentempen för atthålla huset varmt. Prova med att sänk till 45 C så kanske VP orkar med utan patron. Men ingen garanti.

J jonaserik skrev:
Om j
Jonas, allt är gjort enligt CTC's anvisningar i "Installations & driftsansvisningar för CTC Ecologic EXT", så jag får förutsätta att installationen är riktig & nåt CTC "står bakom".

Problemet är bara att denna manual inte beskriver hur injustering bör gå till, vilket alltså aldrig är gjort.
Den förklara inte heller varför man styr värmepumpen på radiatorreturen, vilket kanske hade hjälpt mig förstå det hela.

Jag behöver med andra ord hjälp med hur injustering bör gå till & vilka parametrar som är de "primära".

Svårt att säga men VP går nog nästan som ON/OFF , VP laddar direkt in på pannan och därifrån ut till huset via en shunt, returen tillbaka hamnar även den i pannan, och VP tar returen från pannan, var är VP inkopplad på pannan rakt på bara så den fungerar som en actank. Behöver lite mer info

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.