Mats-S
Hej!

Vår 43 år gamla häckoxbärshäck (ca 60 meter) behöver en omstart, mycket bös och kala grenar i den, mest grön på ett tunt ytskick. Så planen är att göra en total omstart, dvs skära ner den till typ 1dm över marken och därefter regelbundet beskära den så att den blir tät och grön igen :)

- Eftersom den har ett omfattande rotsystem och är helt frisk så ser jag ingen risk med att beskära den så hårt (1 dm över marken), vad säger ni som har koll?
- Min plan är att göra beskärningen nu tidig vår, typ sen Mars - April (Sollentuna - Stockholm). Någon som har koll på lite mer exakt när bästa tiden under året är att göra den här föryngringen (i östra svealand)?
- Tänkte använda en kraftig stor grensax för att kapa häcken, eller kan man köra med motorsågen lika gärna?

Tackar på förhand om någon trädgårdskunnig kan ge lite bra faktasvar på mina frågor 🙇‍♂️

Redigerat:
Det brukar funka utmärkt att göra som du har tänkt. Kör på, skulle jag säga!
Mats-S Mats-S skrev:
Någon som har koll på lite mer exakt när bästa tiden under året är att göra den här föryngringen
Ja, att passa på innan växtsäsongen är bäst. Men med så rejäla rotsystem är tidpunkten inte så viktig.
Mats-S Mats-S skrev:
Tänkte använda en kraftig stor grensax för att kapa häcken, eller kan man köra med motorsågen lika gärna?
Det avgörande är hur fina snitten blir. Ju rakare och finare ju mindre risk för div angrepp. Självklart kan man kör i två steg såga först och klippa rent sedan.

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Mats-S
18 Mars kapade jag ner hela häcken till 10-15cm höjd, idag 3 månader senare är den typ 20-25cm hög. I början hände ingenting men i slutet på April började man se att det var liv i alla plantor. Idag ser det ut så här:
Kapad häck vid trottoar, ny tillväxt synlig mot bakgrund av hus och träd; soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kapad häck med gröna skott på cirka 20-25 cm, omgiven av gräsmatta och uppfart, samt röd byggnad och stor tät häck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu börjar nästa fas, att regelbundet beskära den så att det inte bara blir "pinnar" som drar rakt upp. Vid vilken höjd tycker ni att man ska göra första klippningen?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag skulle nog lämna den hela denna säsong så att den får återhämta sig. Den har ju just nu ett alldeles för stort rotsystem och inte tillräckligt med grönmassa för att försörja detta med näringsämnen. Så nästa beskärning mars 2026 tänker jag. Släpp upp den 30 cm.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag skulle nog lämna den hela denna säsong så att den får återhämta sig. Den har ju just nu ett alldeles för stort rotsystem och inte tillräckligt med grönmassa för att försörja detta med näringsämnen. Så nästa beskärning mars 2026 tänker jag. Släpp upp den 30 cm.
Bra synpunkt!
Hade faktiskt inte tänkt på att det att ett äldre större rotsystemet inte blir i balans med växtsystemet ovan jord när man klipper ner häcken totalt som jag gjort. Oftast är det ju det motsatta man kan vara orolig för om man driver upp en växt för snabbt mha kraftig gödsling och vattning, har sett Tujahäckar som gått det ödet till mötes och aldrig återhämtat sig pga för dåligt/ytligt rotsystem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.