Byggahus.se

Förvirring kring frånluftsvärmeväxling

1. T
    Medlem · stockholms · 4 inlägg

tuvbyggaren

Medlem
    Hej,
    jag försöker optimera usla energiprestanda och -anläggningar i vår bostadsrättsförening med ca 30 lägenheter i 3 hus från ca år 2000. Vid bygget installerades frånluftsvärmeväxling, dvs frånluften i varje fläktrum under taken lämnar värme till en köldbärarvätska som går ned i energirummet och överlämnar värmen till radiatorkretsen.
    Min fråga är kring en detalj i detta: I ett av de tre husen är köldmediet 3,5 grader när det kommer upp TILL fläktrummet, i de andra två är köldmediet 0 grader. Kanske beror skillnaden på dålig isolering på vägen till huset längst bort men hursomhelst -- jag påstod för vår konsult att detta inte borde spela någon roll, eller närmast vara positivt, eftersom vätskan ju i vilket fall ska suga åt sig värme i batteriet i fläktrummet och sen gå ned till värmerummet.
    Men konsulten invände att köldmediet ska vara så kallt som möjligt för att suga åt sig maximalt med värme från luften.
    Jag fattar att FRÅNLUFTEN blir mer kall med ett kallare köldmedium, men det struntar ju vår BRF i såklart, vi bryr ju oss enbart om att vårt köldmedium ska bli varmt, och struntar i hur det går till.
    Visst har väl jag rätt, o konsulten fel? Eller? =)

2. N
    Tillbyggare · Karlskrona · 1 822 inlägg

NoOne2k

Tillbyggare
    Det finns två sätt att öka mängden värme från frånluften, ökat flöde eller ökad temperaturdifferens, där det förstnämnda inte är att rekommendera. Ni vill ta tillvara så mycket värme som möjligt från frånluften då det annars är energi som bara skickas ut till kråkorna.

3. P
    Medlem · Västerås · 1 124 inlägg

Plutus

Medlem
    Det kan finnas flera orsaker till den avvikande temperaturen, den första och enklaste är att temperaturvisningen är fel, en annan förklaring kan vara att flödet är så lågt så att brinen värms upp på vägen, men då borde returen vara betydligt högre också. Ett sätt att kolla om det återvinningsbatteriet fungerar som det ska är att mäta avluften (temperaturen på luften efter batteriet) och jämföra med de andra

4. P
    Medlem · Västerås · 1 124 inlägg

Plutus

Medlem
    Jag glömde din fråga, om brinen värms upp på vägen p.g.a. dålig isolering så tas ju värmen från utrymmen som ni värmer upp och det vill man ju inte

5. useless
    Lök. · Gävleborg · 20 562 inlägg

useless

Lök.
    Köldbäraren kyls av den pryl som använder energin (någon form av värmepump gissar jag). Det kan ju skilja i hur mycket energi som används i respektive hus på grund av en massa saker. Andra förklaringar till skillnaden kan vara olika flöden på grund av olika långa rör och olika mycket förluster på grund av varierande isolering och avstånd.
    För att kunna ge ett bättre svar behöver man veta temperaturerna in och ut vid värmeväxlarna i respektive ände.
    Men ren generellt är väl konsultens resonemang rätt. Ju kallare köldmetiet är desto mer energi kommer att överföras från ventilationsluften. Är köldmetiet lika varmt som luften så överförs ingen energi..

Redigerat 12 mar 07:26
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.