Förvirrad och bedrövad - badrum och gäst-wc

27k läst  80 svar

  1. K
    Medlem Nivå 2
    Hej,

    Följande har hänt mig:
    Jag förde långa diskussioner med hantverkare om hur jag ville att mitt badrum resp. gäst-wc skulle renoveras. De antecknade noga. Jag skrev under en offert och anmärkte på att det stod en sak i offerten som vi inte kommit överens om. "Det är ingen fara, vi förstår/det löser sig!" Sa hantverkarfirman. Jag tolkade detta som att det var naturligt att det stod saker i offerten som inte skulle utföras. Det var dumt och ni får gärna häckla mig, men nu är tiden knapp och jag vill gärna veta hur jag ska reda ut detta.

    Badrummet och gäst-wc har renoverats.

    Sedan kom en faktura utan tydlig specifikation och jag konstaterade att det var ungefär den summan som vi sagt att det skulle kosta att renovera både badrummet och gäst-WC. Fakturan betalades.

    Nu har en till faktura kommit. Efter att ha tittat på siffrorna inser jag att den första fakturan gällde endast badrummet, och att den andra gäller endast gäst-wc. Summan är mycket högre än jag förväntade mig, och det finns ingen specifikation i fakturan förutom "Arbete x kr, material y kr). Den enda specifikationen jag har att tillgå är alltså offerten.

    Tittar man i offerten är det dock helt uppenbart att den kraftigt överdriver mängden arbete som ska utföras. I gäst-wc skulle plastmattan på golvet rivas ut och sedan skulle det flytspacklas och kaklas. I offerten, som jag tyvärr skrivit under, ska det också flyttas värmerör och avmonteras element för ca 10 000kr. I gäst-wc finns inget element. Inga rör har flyttats. De som finns är original och har varit där i decennier. I Gäst-wc-offerten ska tusentals kr gå till "arbete och monteringsmaterial för el", men de har inte så mycket som bytt en glödlampa inne på gäst-wc:n.

    Jag vet inte om jag blivit lurad eller om jag bara inte fattat vad jag skrivit under, men de här pengarna vill jag inte betala.

    Hur ska jag hantera situationen? Hjälp uppskattas innerligt.
     
  2. B
    Medlem · Nivå 14
    Först behöver du nog göra klart vad det står i offerten när det gäller pris, står det ett fast pris, ett ungefärligt pris eller ett timpris.
     
    Kaun gillar
  3. K
    Medlem Nivå 2
    "Total arbetskostnad ingår med... kr"

    Ordet "fast" eller "timpris" saknas vad jag kan se från fakturan och bilagorna. Hur som helst är det väl märkligt att de specar att de ska flytta på ett element i ett rum där det inte finns något element? De har specat tusentals kronor för elektriker-arbete, men har inte utfört något sådant.
     
  4. A
    Medlem Nivå 6
    Har du möjlighet att lägga upp bilder på offert och faktura? (täcka över namn och adresser). Då vet vi exakt vad underlaget för diskussionen är och det blir lättare att ge bra svar.
     
  5. E
    Medlem · Nivå 5
    Som AskeHolst skriver så lägg gärna upp så vi ser exakt. Min första tanke är att du inte ska betala den andra fakturan om du inte gjort det än. Lättare att bestrida en faktura än att försöka få pengarna tillbaka. Skicka tillbaka fakturan där du anger att du bestrider beloppet överstigande vad ni kommit överens om. Var särskilt tydlig med att ange de delar som du kan bevisa vara rent felaktiga. Sedan är bollen hos företaget. Går de till inkasso så anger du att du bestridit fakturan. Ha is i magen och gå inte med på några förslag från företaget som du inte känner dig trygg med. Men som sagt lägg upp avtalet så vi andra kan läsa detaljer, men maska gärna namn och adresser först.
    Och min spontana känsla är att du kan vara lugn, det kommer inte bli fullt så dyrt som det verkar som.
    // JA
     
    malarmaster gillar
  6. K
    Medlem Nivå 2
    Alltsammans är två häftade buntar på tiotals sidor. Det är det nog ingen som orkar läsa, men jag mobilfotograferar det jag gissar är viktigast.

    Jag uppskattar era råd väldigt mycket! I offerten står det en formulering om att klagomål ska in inom 8 dagar från att fakturan går ut, så det är brådis att få detta utrett före påsk....
     
  7. B
    Medlem · Nivå 14
    Det låter mest som ett fast pris för arbetstiden och i så fall får företaget faktura precis det beloppet, men inte mer, och du har inte heller rätt att betala mindre än det beloppet oavsett hur lång tid arbetet har tagit och vad som har gjorts. Ett fast pris är bra för kunden om det skulle uppstå problem under arbetet som gör att det blir mer jobb än normalt, och tvärtom. Men som de andra skriver så vore det bra att ser mer exakt vad det står.

    Vid fast pris har man inte heller rätt till någon specificerat faktura.
     
    malarmaster och Kaun gillar
  8. K
    Medlem Nivå 2
    ...men va, så han satt mitt emot mig och bad mig skriva under en offert som han visste skulle leda till att jag betalar tiotusentals kronor för jobb som han visste inte skulle utföras?

    Jag kan acceptera att jag blivit lurad och att jag borde ha läst på i förväg, men det förefaller lite märkligt att en stor och seriös firma beter sig på det sättet.
     
  9. B
    Medlem · Nivå 14
    Det är nog bäst att se de där fotona först, jag hann ju inte läsa ditt inlägg 6 innan jag skrev mitt förra. Men det låter definitivt väldigt märkligt att de offererar sånt som inte behövs, men då kan det ju gå lättare att komma överens om ett vettigare pris. Läs på om Konsumenttjänstlagen, det finns bland annat en del om skäligt pris i den.
     
    Kaun gillar
  10. K
    Medlem Nivå 2
    Här är bilderna. Råkade lägga upp en icke-anonym version först. Undvik att sprida, är ni snälla...
     
  11. K
    Medlem Nivå 2
    Muntligt lät det som att saker kunde ändras efter hur det blir i verkligheten. Nu har dock fakturan kommit och innan jag börjar bråka vill jag ha så mycket på fötterna som möjligt.
     
  12. B
    Medlem · Nivå 14
    Så vitt jag kan förstå ser det ut som att du har beställt ett fastprisuppdrag där det du ska betala framgår efter "rot-avdrag".

    Var kommer rören till elementet fram med tanke på att "klack" nämns?
     
    Kaun gillar
  13. K
    Medlem Nivå 2
    Det finns inget element i rummet. Det har aldrig funnits något element i rummet.
     
    Redigerat 27 mar 22:31
  14. K
    Medlem Nivå 2
    Ingen som har något mer att tillägga? Jag har skrivit till firman och kortfattat sagt att jag bestrider fakturan då den inte stämmer överens m det arbete som utförts.
     
  15. K
    Medlem · Nivå 8
    Är det du har lagt upp för gäst-WC?
    Vad ingår? Har du köpt kakel, handfat och toastol själv?
     

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: