Förverkad hyresrätt i mindre hyresfastighet.

3k läst  16 svar

1. M
    Medlem Nivå 8
    Jag är jurist till professionen, dock aldrig pysslat med hyrestvister. Har fått en fråga från grannfastighetens ägare.
    Han har vid flera tillfällen de sista året påpekat att en hyresgäst, som använder trapphuset som hall. Måste upphöra med detta pga brand/räddning (förbud).
    Det är fullt med jackor, skor, träningskläder en byrå osv.

Jag har läst mig till att det är fastighetsägarens ansvar, vilket är logiskt.
    Nu vill han förverka hyresrätten och säga upp hyresgästerna.
    Min bedömning är att det håller, men jag hittar inga tidigare domar på detta tema.

Någon som varit med om liknande, kanske med barnvagnar vilket verkar vara ett vanligt problen

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Ingen direkt erfarenhet. Närmast jag kommer är att när jag var ordf. i en större bostadsrättsförening för mååånga år sedan, hotade vi med att förverka bostadsrätten vi något tillfälle för liknande förseelser. Då efter en längre tids diskussion med medlemmen. Men vi behövde aldrig begära bostadsrätten förverkad, så jag vet inte om det skulle hållit i rätten.

En viktig aspekt här kan vara bevis. Alltså om vi antar att det hamnar i rätten, så kan hyresgästen neka. Eller att det bara skett vid enstaka tillfälle, och inte alls efter att det påpekats. Det mesta är inte deras, andra har ställt liknande barnvagnar där osv.

En "mjukare" lösning kan ju vara att försöka tillhandahålla en funktionell förvaring för barnvagnar. Det är ett problem för boende i en mindre lägenhet att kunna förvara en barnvagn.

fast här låter det ju lite som hyresgästen börjat möblera trappuppgången som tambur...

3. Immobil
    Medlem · Nivå 16
    Kolla med brandförsvaret om brandchefen kan komma ut och besiktiga trapphuset. Kan tänka mig att hans ord väger tungt i kontakten med hyresgästen.

4. kashieda
    Besserwisser Nivå 8
    Se till att dokumentera ordentligt.