Förverkad hyresrätt i mindre hyresfastighet.

3k läst  16 svar

1. M
    Medlem Nivå 8
    Jag är jurist till professionen, dock aldrig pysslat med hyrestvister. Har fått en fråga från grannfastighetens ägare.
    Han har vid flera tillfällen de sista året påpekat att en hyresgäst, som använder trapphuset som hall. Måste upphöra med detta pga brand/räddning (förbud).
    Det är fullt med jackor, skor, träningskläder en byrå osv.

Jag har läst mig till att det är fastighetsägarens ansvar, vilket är logiskt.
    Nu vill han förverka hyresrätten och säga upp hyresgästerna.
    Min bedömning är att det håller, men jag hittar inga tidigare domar på detta tema.

Någon som varit med om liknande, kanske med barnvagnar vilket verkar vara ett vanligt problen

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Ingen direkt erfarenhet. Närmast jag kommer är att när jag var ordf. i en större bostadsrättsförening för mååånga år sedan, hotade vi med att förverka bostadsrätten vi något tillfälle för liknande förseelser. Då efter en längre tids diskussion med medlemmen. Men vi behövde aldrig begära bostadsrätten förverkad, så jag vet inte om det skulle hållit i rätten.

En viktig aspekt här kan vara bevis. Alltså om vi antar att det hamnar i rätten, så kan hyresgästen neka. Eller att det bara skett vid enstaka tillfälle, och inte alls efter att det påpekats. Det mesta är inte deras, andra har ställt liknande barnvagnar där osv.

En "mjukare" lösning kan ju vara att försöka tillhandahålla en funktionell förvaring för barnvagnar. Det är ett problem för boende i en mindre lägenhet att kunna förvara en barnvagn.

fast här låter det ju lite som hyresgästen börjat möblera trappuppgången som tambur...

3. Immobil
    Medlem · Nivå 16
    Kolla med brandförsvaret om brandchefen kan komma ut och besiktiga trapphuset. Kan tänka mig att hans ord väger tungt i kontakten med hyresgästen.

4. kashieda
    Besserwisser Nivå 8
    Se till att dokumentera ordentligt.

Skriftlig varning med mottagningsbevis och så vidare. Anmodan om rättelse.

5. K
    Medlem · Nivå 8
    Det som händer är nog snarare att fastighetsägaren åläggs att se till att trapphuset är fritt från bråte, eventuellt med sanktioner om det inte åtgärdas. Hjälper nog knappast fastighetsägaren.

Redigerat: Missade att TS är jurist. Det är som andra skrivit en process där allt måste skötas korrekt. Om du nu inte har koll på den processen bör ditt råd till fastighetsvärden vara att kontakta en bostadsjurist. Eller så har du kanske någon sådan i ditt kontaktnätverk som kan bistå.

Redigerat 21 jan 10:50
  6. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 7
    Det räcker nog inte med ett påpekande. Hyresvärden bör samla information, typ att vid tidpunkten X så var trapphuset belamrat med saker, gärna med bilder. Därefter en skriftlig varning med mottagningsbevis att detta måste upphöra, annars blir det konsekvenser. Sedan gå vidare mot skarpa åtgärder med hot om vräkning. Detta blir nog en svår process, så kan man komma överens är det säkert bättre. Notera att det är fastighetsägaren som är ansvarig om en olycka inträffar vid utrymning, så det finns starka skäl att göra något.

7. D
    Medlem · Nivå 18
    Det krävs i allmänhet upprepade formella varningar innan uppsägning kan vara aktuellt.

8. M
    Medlem Nivå 8
    Två varningar på två veckor.
    Fotade vid 4 tillfällen.

Meddelande förverkande med surrogat delgivning.

Hyresgästen förlorade besittningsrätten.
    **slut**

Viktigt att hålla koll på ärendegången och göra allt i rätt ordning så är det inte så svårt att vräka

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag klickade på gilla knappen här ovan. Men egentligen så är det ju tragiskt. Fast hyresvärden måste ju se till att hålla fritt i trappuppgången.

Vad menas med "surrogat delgivning" ?

10. C
    Medlem · Nivå 15
    Hur tusan lyckades ni få ärendet igenom hyresnämnden på 2 månader? Det måste ju vara världsrekord :strong:

11. K
    Medlem Nivå 4
    Om jag minns rätt så är det när man ger handlingen till exempelvis mottagarens sambo eller barn.

12. M
    Medlem Nivå 8
    Öå samma dag skall du:
    Knacka på.
    Lämna brevlåda
    Skicka rek.

Görs alla dessa tre i rätt ordning anses delgivning skett även om muppen som ska vräkas inte tar emot.

• Laddar…
  13. L
    Medlem Nivå 5
    Inte för att vara den, men en sådan här sak luktar också lite
    "nu ska vi ta vad vi kan för att bli av med en hyresgäst så att vi kan..."

Tror inte riktigt att det finns nån hyresvärd som vill vräka en mönsterhyresgäst för jackor och skor i trapphuset.....

Det är väl inte riktigt en åtgärd man tar till om inte...
    1. Hyresgästen missköter sig på annat sätt...
    2. Personkemi.
    3. Det finns en annan bättre hyresgäst som väntar runt hörnet.

14. L
    Medlem Nivå 5
    Hmm så då duger inte ringa mobila bredbandet(!), posta rek till sommarstugan.....?
    (nåt jag råkade ut för som "försök" att nå mig)

15. H
    Moderator · Nivå 25
    Jo, det finns nog många som vill vräka, om en hyresgäst vägrar att hålla sig till reglerna. Hyresvärden har ett ansvar att hålla trapphusen tillgängliga för utrymning, och att det inte finns brännbart material där.

Antag att det blir en brand, om det då kan påvisas att hyresvärden har accepterat att hyresgäster belamrar trapphuset, så finns det risk att värden blir åtalad som vållande.,

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: