Förvaringslådor

393 läst  8 svar

1. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 14
    Hej.

Jag tänkte att det vore bra med en tråd om olika förvaringslådor för att lättare få en överblick om utbudet och vilka lådor som är bra.

Ultimata lådan för förrådet?
    - Släta kanter
    - Låsbart lock
    - Slät undersida
    - Packbart format 2 små på tvären av en stor (format X X×Rot(2) )
    - Stapelbar?
    - Transparent?
    - Prisvärd, många lådor blir gärna ganska dyrt

Synliga lådor inomhus får ju gärna vara snyggare och kanske inte transparenta.

2. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 16
    Smartstore tror jag kvalar in på det mesta.

Men Ikeas samla plockar hem prisvärd-delen.

• Laddar…
  3. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 14
    Har en ganska stor från Ikea idag och den har små fyrkantiga "murar" i varje hörn undertill. Helt värdelös att glida in i en hylla.

Tycker också att smartstore är bästa plastlåda hittills som jag sett men dom på Classe är inte riktigt matchande i formfaktorn.

Anledningen till att jag startade tråden är för att det närmar sig flytt och "ordning på livet" :crysmile:

4. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 8
    Jag kör med tre olika förvaringslådor, dels dessa "Bauhausbackar" - https://www.bauhaus.se/plastback-gra-60l-stangd.html
    De finns både som back och korg och i olika höjd och storlek. Två små passar ovanpå en stor som du vill ha. Det finns lock till och då såklart inte låsbart, men jag tycker det funkar bättre utan. Backen ovanpå blir lock och rätt skönt att snabbt kunna få fram och hitta grejor utan att fippla med låssnäppen och grejor. Något billigare än Smartstore också, fast det är ju inte riktigt samma sak.

Har Smartstore också men då mest mindre "halvlådor", och så några stora av deras mer täta modell med gummilock för att kunna ha slutförvar av lite grejer något mer skyddat. Lock är bra om man inte behöver in i lådan så ofta. Det jag inte gillar med Smartstore är att de är stapelbara när de är tomma, jag köper ju lådorna för att kunna ha grejor i dem, att det får plats 100 på en pall i saluförseln hjälper inte mig utan jag får typ 15% mindre volym i lådorna. Det funkar ju med sneda kanter och ordentligt rundade hörn om man bara har mjuka saker i, mycket sämre med hårda klappar utan kvitto eller vad man nu har. Här är Bauhausbacken oslagbar, mycket volym för pengarna, ingen luft i hyllorna.

Sedan har vi även mitt absoluta budgetval. Banankartonger. Billiga, stapelbara, lagom stora och man kan avvara dem till en polare eller morsan, inte behöver man vara rädd om dem heller. För flytt rekommenderar jag dock verkligen vanliga flyttkartonger av god kvalitet, de är också ok för förvaring men jag tycker det blir mycket i en låda och svårt att få överblick.

5. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 14
    Stapelbarheten håller jag med om att den inte är så viktig. Hemma ska dom ju inte staplas ändå

6. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 16
    Själv ska jag ha upp en hylla i garaget för att samla massa smått, tanken är att dessa ska ligga i lådor och först tänkte jag SAMLA eller smartstore, men just nu blir det gratisalternativet glasslådor från en kiosk.

7. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 8
    Det där är ändå rätt smidigt. Svärfar hade så på en hel vägg med lutande hyllor i verkstaden. Kanske 30 grader framåt och så en smal trälist i framkant så att glasslådan stannade kvar. Praktiskt att kunna hitta och leta i lådorna utan att ta ut dem. Gratis är också bra.

8. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 16
    Låter smart, synd man inte har en fri vägg. Dessa hamnar ovanför verktygstavlan :D

9. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 14
    Men oerhört skönt med lock så man håller damm borta från prylarna

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: