Var på tomten kan man förvara vinterdäcken svalt / torrt / utan solljus ?
Har garage + kallförråd , men på sommaren är inte kallförrådet svalt .
Lite samma med garaget , det är oftast lite svalare än utanför , hört att runt 15 gr är en bra temp för vinterdäck .
Det blir varmare än så i garaget , på sommaren .
Däckhotell vet man inte om dom förvarar däcken i plåtcontainer + dyrt .
Ngn med bra ideer
Har garage + kallförråd , men på sommaren är inte kallförrådet svalt .
Lite samma med garaget , det är oftast lite svalare än utanför , hört att runt 15 gr är en bra temp för vinterdäck .
Det blir varmare än så i garaget , på sommaren .
Däckhotell vet man inte om dom förvarar däcken i plåtcontainer + dyrt .
Ngn med bra ideer
Spelar det någon större roll om det är 15 eller 22 grader? Hur säkerställer du att däcken står svalt, tort och utan solljus när dom sitter på bilen?
Att lagringsförhållandena skulle vara så väldigt kritiska är nog något som de som driver däckhotell propagerar mest för...
Att lagringsförhållandena skulle vara så väldigt kritiska är nog något som de som driver däckhotell propagerar mest för...
Informationen om sommarförvaring av vinterdäck kommer från de som tillverkar / säljer däck .useless skrev:
Inte från däckhotell .
Enligt de som tillverkar / säljer däck så är det också bra att använda täta påsar till däcken , detta för att oljor i gummit inte ska dunsta allt för snabbt .
Mina egna vinterdäck som är 5-6 år gamla har börjat få små fina torrsprickor , på sidorna .
Har förvarat dom i "kallförrådet"
Ja, men hur mycket förkortas livslängden om dom förvaras fem grader för varmt? Hur gör man i länder där det är 30 grader varmt på sommaren? Tar man in sommardäcken varje kväll?
Visst är det bättre ju jämnare klimat man kan förvara däcken i, men det finns ju rimliga gränser att förhålla sig till. 99% av försämringen sker ju trots allt när däcken inte ligger i förrådet.
Visst är det bättre ju jämnare klimat man kan förvara däcken i, men det finns ju rimliga gränser att förhålla sig till. 99% av försämringen sker ju trots allt när däcken inte ligger i förrådet.
"Temperaturen på stället där däcken förvaras bör inte överstiga +25."
https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/dackfakta/anvandningstips/ratt-forvaring/
https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/dackfakta/anvandningstips/ratt-forvaring/
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 113 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 113 inlägg
Mönster är ju bara en del av det hela, vilket du såklart förstår med tanke på att du vill förvara de så bra som möjligt. Själv byter jag nog däck tidigare än genomsnittet, med tanke på att det kan vara skillnaden mellan liv och död, för mig och/eller andra. Av samma anledning så väljer jag att lägga på lite extra pengar på däcken också för att få så bra som möjligt. Jag köpte två nya vinterdäck till ena bilen för några månader sen. Däcksfirman rekommenderade ett relativt billigt däck och de blev förvånade när jag sa att jag ville ha ett annat som kostade 500 kr mer per styck. Det var tydligen inte vanligt.Tomture61 skrev:
Om garage och förråd inte är tillräckligt bra och du saknar jordkällare så kanske det räcker med en pall för att få upp de från marken och sen ett solskydd, samtidigt som man låter luften kunna cirkulera så det inte bli för varmt. Dock undrar jag om det blir så stor skillnad mot ett förråd. och svalare än omgivningen lär det inte bli.
Finns det någon undersökning som visar hur mycket snabbare däcken åldras vid 20 grader jämfört med 15? Jag gissar att det inte är någon mätbar skillnad.
Det är ju betydligt större skillnader i omgivningsmiljön under den halva av året som däcken används, så att några grader skillnad när dom ligger still i ett mörkt förrråd skulle göra någon märkbar skillnad har jag svårt att tro.
Det är ju betydligt större skillnader i omgivningsmiljön under den halva av året som däcken används, så att några grader skillnad när dom ligger still i ett mörkt förrråd skulle göra någon märkbar skillnad har jag svårt att tro.