Förvaring av stekpannor i låda?

2k läst  36 svar

1. S
    Medlem Nivå 12
    Hej,

Vi har våra stekpannor staplade i en stor låda på följande vis :

Det är dock inte alltid så lätt att plocka fram den panna som ska användas, dessutom ska man inte stapla teflon.

Vad jag söker är ett vertikalt stabilt ställ som man kan sätta dem i, lite som detta men liggande och stabilare.

Visst kan man hänga stekpannor på väggen men vi vill gärna ha de undanstoppade.

Det borde vara ganska enkelt att svetsa ihop något, tyvärr äger vi dock ingen svets. Trä hade kanske varit skonsammare men mindre enkelt att rengöra.

Hur har ni löst detta?

2. VidarH
    Medlem Nivå 5
    Jag har löst det på ett annat sätt. Jag har bara gjutjärnspannor. ;) Och en beBuyer i stål.
    En lösning du kan titta på är att sätta dem på insidan dörrar. Inte särskilt hjälpsamt, sorry.

3. S
    Medlem Nivå 12
    Jo vi gav gjutjärnspannor ett seriöst försök under ett år men föll tillbaka på teflon. Krävdes väldigt mycket fett/olja och nästintill omöjliga att få helt rena, d.v.s raka motsatsen till teflon. Visst har de sina fördelar men de kräver generellt mer jobb även efter att man "bränt" in dem. Teflon har såklart sina nackdelar, ex aldrig värma upp dem över 230(260) grader och endast använda trä eller plast verktyg i dem. Dessutom är det väl inte helt fastställt vilken effekt teflon har på kroppen(om man skulle råka värma upp pannan för mycket).

Var ett tag inne på att testa något i stil med Scanpan CTX Ceramic Titanium men risken e att man slänger ut några 1000 lappar till i onödan :)

Men nu gällde dock inte tråden pannorna i sig :) Oavsett vilken panna så hade det varit fint att kulla ställa dem vertikalt i lådan för att komma åt var och ett lättare.

4. VidarH
    Medlem Nivå 5
    Jag skaffade gjutjärnspannor för jag tröttnade på att elda upp teflon på gasspisen. Men borde det inte gå att stoppa in extra hyllplan bara? Jag har täta hyllor så jag "lättare" kommer åt dem i skåpet.

5. S
    Medlem Nivå 12
    Hyllplan? I lådan? Förstår nog inte hur du menar?

Vad jag syftar till är vertikala fack att ställa varje panna i. Låtan är så pass stor att pannorna faktiskt hade fått plats på detta vis. Så fanns det en färdig produkt för ändamålet hade det varit fint men annars får man försöka tillverka något på egenhand. Och ska man tillverka så är ju frågan om man ska bygga fack av trä eller om man ska låta någon svetsa ihop ett ställ. Trä är som sagt mer skonsamt men det krävs tjockare material för att göra det stabilt och det slits snabbare.

6. R
    Medlem · Nivå 15
  7. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 14
    Kanske skulle fungera att göra en enkel träram och stoppa i stumpar av rundstav? Om det slits ut, så är det ju i alla fall billigt och lätt att komplettera.

8. VidarH
    Medlem Nivå 5
    Trä i form av plyfa funkar. Eller rundstav.

• Laddar…
  9. P
    Medlem · Nivå 7
    • Laddar…
  10. arneri68
    Medlem · Nivå 8
    Större och fler lådor.

11. W
    Medlem Nivå 4
  12. S
    Medlem Nivå 12
  13. S
    Medlem Nivå 12
    Ja, visar det sig att det blir för dyrt att sätta ihop något i metall så känns en träram som en möjlig vig. Frågan är dock bara hur den konstruktionen skulle se ut, måste trotts allt klara lite stryk.

14. S
    Medlem Nivå 12
    Köket vi har kommer från IKEA och de 2 lådorna vi har kokkärl och stekpannor i är av den största modellen som IKEA har. Egentligen är det inte utrymmet som är problemet utan snarare organiseringen. Även om vi haft fler lådor så hade ändå en del saker fått staplas.

Nu staplas pannorna horisontellt, det finns utrymme att stapla dem vertikalt och då hade de inte skavt mot varandra och det hade varit enklare att plocka det man behöver.

15. S
    Medlem Nivå 12
    IKEA har färdiga avdelare som ser ut såhär :

Vi köpte en för att testa men kunde konstatera att det inte fungerade för pannor av flera anledningar. Nu har vi den för att hålla skärbrädor och det funkar men inte perfekt.

Även om det funkat så hade vi inte fått in så många pannor på det hållet.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: