Byggahus.se

Förvaring av golvspånskivor vintertid?

1. J
    Medlem · Uppsala · 2 815 inlägg

JOW

Medlem
    Vad krävs det för att förvara golvspånskivor över vintern utan att de blir förstörda?

Jag hade tänkt lägga en hög i en gammal ladugård (som är tom på djur, urplockad och fungerar som virkesupplag), dvs det finns tak och väggar, men ingen värme eller ventilation (förutom den som vinden hjälper till med).

Går det bra?

Anledningen till funderingen är att vi ska bygga ett lösvirkeshus med start nu i vår
    Min plan är att fräsa spår för golvvärme i golvspånskivorna till mellanbjälklaget under vintern.

Så frågan handlar endast om förvaringen, fräsningen får behandlas i en annan tråd, tack på förhand för allehanda tips!

/Oskar

2. LAINE
    Medlem · Södermanland · 866 inlägg

LAINE

Medlem
    Med tanke på hur bygghandeln förvarar dom så är ditt föslag ochså helt okej.
    Ska skyddas mot vatten och fukt.

3. C
    Medlem · 821 inlägg

carra

Medlem
    Nej förvara dem inte så, de tar åt sig fukt!

Kanske att någon bygghandel förvarar dem så men det är inte att rekommendera!

4. LAINE
    Medlem · Södermanland · 866 inlägg

LAINE

Medlem
    Tror inte att bygghandeln skulle förvara sina varor på ett olämpligt sätt. Som TS skrev så verkar hans lokal vara fuktfri så jag ser ingen risk med att förvara dom i ladan.

5. C
    Medlem · 821 inlägg

carra

Medlem
    Citat från Byggelits info om byggskivor: " Lämpligaste lagringsbetingelser är 15-25 grader celsius och 50-60% relativ fuktighet" slut citat.
    :cool:

6. J
    Medlem · Uppsala · 2 815 inlägg

JOW

Medlem
    Ah, tack för byggelit, hittade deras sida nu....
    I skrivande stund är RH i Uppsala (enligt SMHI) 99%.

I golv_broschyr_sve.pdf

I montanv_tempo_sv.pdf:

Frågan är hur snabbt jämviktsfuktkovten i spånskivan ändrar sig om den ligger torrt och luftigt men i uteluft över en vinter... man vill inte chansa!

Blir nog till att tänka över strategien skulle jag tro.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.