31 374 läst ·
102 svar
31k läst
102 svar
Förvara ved klyvd eller oklyvd?
Den enda ved som klarar sig okluven eller barkad är ek och lägg den absolut inte under en presenning utan luftigtE EvaOg skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 926 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 926 inlägg
Vill du vara "säker" så kan du snitta sönder eller ta bort barken på några ställen, men generellt sett kommer det gå bra så länge du inte lägger direkt på mark och "under tak" d.v.s inte med en presenning som "överkast"...
D.v.s som många andra meddelat. Lycka till!
D.v.s som många andra meddelat. Lycka till!
Att klyva meterved är dock inte så enkelt för de flestaC cpalm skrev:Har betydligt större tillgång till ved än vad jag hinner klyva och lägger således mängder med okluvet på hög (under tak).
Det torkar det också så småningom, även om det hinner bli angripet under tiden. Men när det väl torkat ser jag ingen anledning till att det inte skulle stå sig lika bra som kluvet.
Så gör vi med all vår ved. Kapar till en meter längd och grovklyver och penar. Penorna med grovkluven grövre ved och randbarkad klenved har visat sig stå ute med plast ovanpå utan större försämring i ungefär 10 år. Helt skall veden vara uppeldad efter det.F fribygg skrev:Det finns ju alternativ till att kapa kort och klyva fint eller lämna virke okluvet.
Förr grovklöv man ibland ved och förvarade och transporterade veden i meter längd, slutkapade samt finklöv om det behövdes när man skulle elda den.
Kluven meterved är lätttravat och står sej i kanske 10 år utomhus om den kommer upp minst en fot från markfukten, täcker man en metervedstrave med plåt skulle jag tro att den står sej 20 år.
Att kapa stora mängder ved till kortved och finklyva direkt förutsätter nästan att man har vedhäckar att torka veden i. Åtminstone här i fuktiga Österbotten. Lägger man rå finkluven kortved i högar så bara ruttnar och möglar den. Ingen människa har tid att stå och pena mer än någon halvkubik finkluven kortved.
Vi eldar ungefär 40 kubik i året så med två års framförhållning som vi försöker ha så skulle det behövas omkring 150 stycken vedhäckar det vill säga antingen stora glesa trälådor eller korgar från IBC-tanker. Det skulle bli dyrt.
Om man inte klyver väden och penar upp den ordentligt så ruttnar den och värmevärdet blir dåligt. I värsta fall går det åt ett halvt skottkärrslass för att få diskvattnet varmt.