E EvaOg skrev:
Jag ska låta fälla en del träd i vinter och de kommer att kapa den i klyvbara längder. I alla tips här om vedförvaring är veden kluven. Kan man förvara den oklyvd ? Vad är fördelen med att klyva den direkt? Jag använder inte så mycket så det kommer nog att räcka minst 10 år.
Den enda ved som klarar sig okluven eller barkad är ek och lägg den absolut inte under en presenning utan luftigt

Fairlane
L Lars Johansson9247 skrev:
Den enda ved som klarar sig okluven eller barkad är ek och lägg den absolut inte under en presenning utan luftigt
Jag har lämnat gran, tall, lönn och ask oklyvd utan problem.

• Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Vill du vara "säker" så kan du snitta sönder eller ta bort barken på några ställen, men generellt sett kommer det gå bra så länge du inte lägger direkt på mark och "under tak" d.v.s inte med en presenning som "överkast"...
D.v.s som många andra meddelat. Lycka till!

C cpalm skrev:
Har betydligt större tillgång till ved än vad jag hinner klyva och lägger således mängder med okluvet på hög (under tak).
Det torkar det också så småningom, även om det hinner bli angripet under tiden. Men när det väl torkat ser jag ingen anledning till att det inte skulle stå sig lika bra som kluvet.
Att klyva meterved är dock inte så enkelt för de flesta

L Lars Johansson9247 skrev:
Jag klyver inte en, grangrenar eller torrgran som går in i eldstaden, det har gått bra sen tidigt nittiotal...

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
MrKylen MrKylen skrev:
bara köpa en klyv

M maria01 skrev:
bara köpa en klyv
För de flesta är det inte ett realistiskt alternativ att köpa en klyv som hanterar enmetersved.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det finns ju alternativ till att kapa kort och klyva fint eller lämna virke okluvet.
Förr grovklöv man ibland ved och förvarade och transporterade veden i meter längd, slutkapade samt finklöv om det behövdes när man skulle elda den.

Kluven meterved är lätttravat och står sej i kanske 10 år utomhus om den kommer upp minst en fot från markfukten, täcker man en metervedstrave med plåt skulle jag tro att den står sej 20 år.
Så gör vi med all vår ved. Kapar till en meter längd och grovklyver och penar. Penorna med grovkluven grövre ved och randbarkad klenved har visat sig stå ute med plast ovanpå utan större försämring i ungefär 10 år. Helt skall veden vara uppeldad efter det.

Att kapa stora mängder ved till kortved och finklyva direkt förutsätter nästan att man har vedhäckar att torka veden i. Åtminstone här i fuktiga Österbotten. Lägger man rå finkluven kortved i högar så bara ruttnar och möglar den. Ingen människa har tid att stå och pena mer än någon halvkubik finkluven kortved.
Vi eldar ungefär 40 kubik i året så med två års framförhållning som vi försöker ha så skulle det behövas omkring 150 stycken vedhäckar det vill säga antingen stora glesa trälådor eller korgar från IBC-tanker. Det skulle bli dyrt.

Om man inte klyver väden och penar upp den ordentligt så ruttnar den och värmevärdet blir dåligt. I värsta fall går det åt ett halvt skottkärrslass för att få diskvattnet varmt.

• Gilla
MrKylen och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Penorna med grovkluven grövre ved och randbarkad klenved har visat sig stå ute med plast ovanpå utan större försämring i ungefär 10 år
Kan Du flytta en sådan pena med traktor/frontlastare?

Alfredo Alfredo skrev:
För de flesta är det inte ett realistiskt alternativ att köpa en klyv som hanterar enmetersved.
om man äger skog annars är det inte ens lönt att köpa en klyv alls bättre köpa färdig kapad ved

C
MrKylen MrKylen skrev:
Var lite otydlig där, det är alltså finkapat. Tror inte det torkar lika snabbt på meterslängder.
Men det är väl bara att finkapa innan man klyver?

C cpalm skrev:
Tror inte det torkar lika snabbt på meterslängder.
Det gör det självklart inte, men det torkar tillräckligt fort för TS behov...

MrKylen MrKylen skrev:
Nä, förmågan att hantera yxa, släggyxa och kil håller på att gå förlorad.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nä, förmågan att hantera yxa, släggyxa och kil håller på att gå förlorad.
Kunskapen kanske finns, men inte orken 😉 så är det hos mig. Handklyver bara lite när det är lite och klenare.

C
Ja, riktigt på den här nivån är man ju inte... 😆

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.