31 037 läst ·
102 svar
31k läst
102 svar
Förvara ved klyvd eller oklyvd?
Inte en pinne säljs😀arneri68 skrev:
Den tid jag lägger ned vill ingen betala av vad jag värderar den till.
Finns nog ved för minst 5 år i lagrat.
Jag stod inför ett liknade dilemma som TS.
Fällde en större björk vid sommarstugan och såg allt slit med att klyvning som totalt oöverkomligt, så jag började fundera i samma banor som TS....
Men i verkligheten visade det sig inte alls vara så arbetsamt som jag föreställt mig, vi lånade grannens hydrauliska klyv och då tog det nån vecka på semestern att klyva upp det. Då pratar vi inte några intensiva, effektiva eller långa pass, mer att man kastade upp ett par kubb på klyven och körde lite då o då tills ungarna kom o tjatade om att åka o bada...
Nu ligger ca 5kbm kluven björk i vedskjulet, o det kommer räcka många många år.
Fällde en större björk vid sommarstugan och såg allt slit med att klyvning som totalt oöverkomligt, så jag började fundera i samma banor som TS....
Men i verkligheten visade det sig inte alls vara så arbetsamt som jag föreställt mig, vi lånade grannens hydrauliska klyv och då tog det nån vecka på semestern att klyva upp det. Då pratar vi inte några intensiva, effektiva eller långa pass, mer att man kastade upp ett par kubb på klyven och körde lite då o då tills ungarna kom o tjatade om att åka o bada...
Ungefär som de här😉K Kasken skrev:Jag stod inför ett liknade dilemma som TS.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, visst är det enklare att flytta på veden so länge den inte är klyven. Men i slutänden måste den ju vara kapat och klyven innan den skall in i kaminen. Så allt annat är ju bara extra hantering och extra jobb man skaffar sig.M maria01 skrev:
TS får träden ju fällt och kapat på längde, om jag har förstått det rätt. Så näste steg är klyven. Gör man något annat med veden istället för att klyva den, är det extra hantering.
Vi brukar har rätt varma vintrar här i Småland nu. Mycket regn. Jag skulle nästan tror, att även ved man klyver i November inte börja torka innan Februari kanske.
Har gjort några tester: augusti och september torka klyven ved.
Ska veden klara sig i 10år så skulle jag vara noga med att klyva och lägga upp lämpligt direkt.
Om den får en taskig start är risken stor att det hinner går röta. Det märks nog inte så värst år 1 och 2, men på 10 hinner det hända mycket.
Jag har ved som tidigare ägare av huset lämnat okluven som klarat sig fint, men jag hade även en hel del som gammalt som inte var värt att elda med då det gick att smula sönder med händerna, trots att det låg under tak.
Om den får en taskig start är risken stor att det hinner går röta. Det märks nog inte så värst år 1 och 2, men på 10 hinner det hända mycket.
Jag har ved som tidigare ägare av huset lämnat okluven som klarat sig fint, men jag hade även en hel del som gammalt som inte var värt att elda med då det gick att smula sönder med händerna, trots att det låg under tak.
Jag har inte läst igenom tråden, men enligt mig beor det på. Om veden ska staplas upp och läggas under tak, så bör den absolut klyvas först. Om den däremot inte ska bäras in under tak, så är det nästan en fördel att låta den vara oklyvd. Det är faktiskt även bättre att låta den ligga på stock. Sen på våren så klyver man den. Sen bör den ligga och torka utan tak fram till midsommar. Sen när det varit uppehållsväder i några dagar så täcker man veden, eller bär in den. Före midsommar är det absolut ingen nackdel att det regnar på veden.
dirket är nog ovanligt av skogsägare eller ved säljareG g.kraft skrev:Ska veden klara sig i 10år så skulle jag vara noga med att klyva och lägga upp lämpligt direkt.
Det tycker jag med. Hinner man inte klyva innan mitten eller sluten av september är det nästan lika bra eller bättre att vänta fram till våren.A AG A skrev:
På stock, eller kapat, då skulle jag nog säga, det är träslag som avgör.
Men TS för det ju kapat på längde av det som fäller träden, och är ju ett arbete han slipper göra själv. Framförallt med stora stockar är det ju inte lätt.
Se vet vi ju inte, hur mycket det handlar om.
Fäller du träden på vintern, dvs efter lövfällning och i god tid innan lövsprickning, är den hyfsat torr. Du kan då vänta med klyvning tills våren om du vill. Fäller du lövträd under växtnäring ska du låta den torka med grenarna på ett par veckor innan du kvistar - surfällning. Björk (egentligen allt löv) bör du som många redan sagt klyva senast till våren, för barr inte lika kritiskt.E EvaOg skrev:
Jag har en vedklyv så anledningen till min fråga är mer tidsåtgången. Men utifrån era svar ska jag prioritera Björk och minst halvera tallen. Sedan blir det en gles förvaring av lastpallar, ev spillvirke och presenning ovanpå eller plåt. Och mellanrum. Sedan får jag hoppas att sommaren inte blir lika varm som i år så att det går åt lite ved.
Lika varm som i år? Var bor du då?E EvaOg skrev:Jag har en vedklyv så anledningen till min fråga är mer tidsåtgången. Men utifrån era svar ska jag prioritera Björk och minst halvera tallen. Sedan blir det en gles förvaring av lastpallar, ev spillvirke och presenning ovanpå eller plåt. Och mellanrum. Sedan får jag hoppas att sommaren inte blir lika varm som i år så att det går åt lite ved.
Ska du lägga på pall så rekommenderar jag starkt att lyfta pallarna från marken.E EvaOg skrev:Jag har en vedklyv så anledningen till min fråga är mer tidsåtgången. Men utifrån era svar ska jag prioritera Björk och minst halvera tallen. Sedan blir det en gles förvaring av lastpallar, ev spillvirke och presenning ovanpå eller plåt. Och mellanrum. Sedan får jag hoppas att sommaren inte blir lika varm som i år så att det går åt lite ved.
Det är lätt hänt att de annars sjunker ner och ruttnar av markfukten.
Själv hade jag ställt pallarna på marksten eller liknande.
Och sen inte låta presenningen bilda ett lock, den ska enbart ligga som ett luftigt tak så det inte regnar rak på.
Då har du snabbast möjliga torkning av veden oavsett pm du klyvt den eller ej.