Hej! Har kommit över en lite äldre pelarborr från typ 60 talet, har inte plats för den än och är tvungen att förvara den utomhus på landstället. Hur är det att förbara sådana maskiner tex under en rejäl pressening något år eller så? Någon som har erfarenhet?

Mvh

B Bjelkan skrev:
Hej! Har kommit över en lite äldre pelarborr från typ 60 talet, har inte plats för den än och är tvungen att förvara den utomhus på landstället. Hur är det att förbara sådana maskiner tex under en rejäl pressening något år eller så? Någon som har erfarenhet?

Mvh
Inte särskilt bra. Men ibland har inte nöden någon lag. Fetta in allt ordentligt. Försök se till så inte någon fukt letar sig in. Vädra den i torr väderlek. (Så du inte får fukt in under presenningen).

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
B Bjelkan skrev:

Mvh
Är det under presenning kommer det ofelbart börja rosta - både av droppande kondens av presenningen själv och att det kommer bildas imma/dagg på själva maskinens alla ytor och det börja rosta på oskyddad stål

- försök få in den i en träbyggnad som skyddar från nedebörd, inte bildar kondens som droppar ned på maskinen - typ en vedbod med stängda sidor och delvis fylld med ved eller liknande då en sådan byggnad är något varmare och har träd nog i sig för suga fukt ur luften för att hålla luftuktigheten en smula under daggpunkten och inte droppar kondens...

Till detta bör du konservera maskinen - dvs få ett lager av seg olja eller syrafri fett på alla ytor som tänkas kan rosta - vilket dessvärre också gäller alla ytor du inte lätt kommer åt. förutom droppande kondens så är största risken att du får imma på ytorna för att vid väderomslag så är maskinen kallare än luftens daggpunkt och vintertid så är luften väldigt ofta nära 100% Rh stor del över dygnet och det är väldigt lätt att det blir imma på ytorna som släpar efter temperaturmässigt.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tack för input! jag ska se över möjligheterna att förvara den bättre. Olja in var också ett bra tips

Grattis till borren, men in med den!

Även om jag vet att sådana pjäser inte är något man gärna jonglerar omkring med..

Jag har en tysk 50/60-talare på runt 280 kilo stående i en ouppvärmd lada och jag är ibland rädd för hur den ska klara framtiden.

Dock har jag inte sett kondensbildning, men i princip alla andra äldre metallföremål jag hittat i ladan är rostiga.

Inför hösten så tar jag spillolja i en behållare avsedd att blåsa rengöringsmedel med och blåser över en oljefilm på borren.

Men utomhus hade jag velat undvika så långt det bara vore möjligt. Presenning kommer inte att hjälpa, då borren inte kommer att torka upp. Då vore det nog i sådana fall bättre med ett material som kan andas lite, typ överdrag för grillar.

Du glömde bifoga bilder på din klenod förresten! 🙂

V Vardagsrum skrev:
Inför hösten så tar jag spillolja i en behållare avsedd att blåsa rengöringsmedel med och blåser över en oljefilm på borren.
Då blir den så skiten
Andvänd ny olja, vad kan det gå åt några dl?

• Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Då blir den så skiten
Andvänd ny olja, vad kan det gå åt några dl?
Det gör jag, men jag uttrycker mig som en oljesump.

Med spillolja menar jag oanvänd men gammal olja som stått länge på öppnad dunk.

Använd olja skulle jag inte rekommendera, så bra påpekande!

• Gilla
Du och 19till
  • Laddar…
Tvåtaktsolja, det verkar konservera mopedramar runt motorn, det är mitt tips.
/W

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.