Hej,

Är det okej att förvara elverktyg typ sticksåg, skruvdragare, kap- och gersåg, krysslaser etc. i ett kallt garage (inte uppvärmt) under vintern? Vad ska man se upp med? Vill helst inte förvandla tvättstugan inne till snickarbod....

/ Oslox

Nej det är inte ok. Det är för fuktigt så där bildas rost, så alla elektriska kopplingar i maskinerna pajar.

mvh

kent

• Gilla
Mr Bygg
  • Laddar…
Snailman
Jag tror kuggfrågan här, inte nödvändigtvis, är om det är uppvärmt eller inte, utan om garaget är isolerat eller inte, har förvarat verktyg utan problem i ett isolerat ouppvärmt garage under decennier, problemet är om det är oisolerat, och det plötsligt blir en köldknäpp, denna fort påverkar även inomhus, då kondenseras den varmare luft som finns inne i garaget på verktyg etc som vatten.  Om garaget däremot är isolerat, sker temperaturväxlingaran mycket långsammare och det blir inga kondenseringar av vatten. (Detta enligt mina erfarenheter)

Kameror tex som man förflyttar mellan inomhus och utomhus vintertid, ska man se till att temperaturväxlingarna sker långsamt för att inte få problem

Edit, med ouppvärmt isolerat garage rostar inga verktyg.

Hm, hur är det då med alla dessa hantverkare som år ut och år in förvarar sina verktyg i skåpet på sina pickups?

Det enda problemet är att saker kan rosta och att t ex sandpapper inte mår så jättebra. Min verkstad är inte uppvärmd mer än när jag är där och så ar det varit i mer än fem år. Det enda problemet jag har är att det bildas lite lätt ytrost på svarven, fräsen mm men det putsas bort på fem minuter.

Sen ligger en del maskiner i bilen förstås och där hinenr det aldig bildas rost *S*

Det där med att elektriska anslutningar etc skulle få stryk tror jag inte ett dugg på, jag kan garantera att de utsätts för mer fukt på ett bygge.

/Kent

instämmer, har massa verktyg i mitt kalla garage utan problem och i bilen med fukt och ute i regnet dagligen ::) Inga problem dom håller

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.