trähandtag trähandtag skrev:
jag begriper inte problemet med toan och herr gårman-skylten? Om toa, trots skissen, saknas toalett i nedervåningen, så borde man kunna anlägga en toa i tvättrummet. Men kanske problemet var att de vill använda trappen som en genväg i huset. I slutet på programmet ser jag ingen toalett på ovanvåningen i det stora badrummet, kanske inte klart? eller. får inte ihop det...
Följ @hombskolan på Instagram så ser du planlösningar för båda planen en bra bit ner i flödet. Ser ut som att dom har en wc och ett badrum på nedervåningen + två badrum (med toalett i båda, precis som någon annan skrev finns toastolen i kattvinden i det badrum som visades på tv) på övre plan.

K Kane skrev:
Ja, varför skulle de ha ett signaleringssystem med herr Gårman annars?
Japp, finns i kattvinden. Kollade på deras Instagram.

Ok, ledsen men har inte instagram eller andra sociala kanaler.

men då var det inget skitproblem, utan något annat problem. Allt måste inte vara logiskt, men jag blev nyfiken.

over and out

• Gilla
HJfix
  • Laddar…
Kul att se när folk fixar stora renoveringar med välbevarad psykisk hälsa och familj och fint blev det även om det estetiskt skiljer sig lite från min personliga smak men imponerande detaljarbeten.

Såg 1 avsnittet på 2a säsongen av Renoveringsdrömmar med Anders som-glömde-betala-köttet Öfvergård och där undrar man ju hur det fortfarande kan finnas så naiva och möjligtvis desillusionerade människor efter alla dessa fixahusprogram… 😮

• Gilla
  • Haha
Snorkeljohn och 2 till
  • Laddar…
S Sweetme skrev:
Kul att se när folk fixar stora renoveringar med välbevarad psykisk hälsa och familj och fint blev det även om det estetiskt skiljer sig lite från min personliga smak men imponerande detaljarbeten.

Såg 1 avsnittet på 2a säsongen av Renoveringsdrömmar med Anders som-glömde-betala-köttet Öfvergård och där undrar man ju hur det fortfarande kan finnas så naiva och möjligtvis desillusionerade människor efter alla dessa fixahusprogram… 😮
ibland funderar jag på om det är så programmakarna vill att det ska framställas på ett visst sätt.

ibland funderar jag på om det är så programmakarna vill att det ska framställas på ett visst sätt.
Jo absolut att vissa produktioner gärna vill överdramatisera allt negativt men kika på Renoveringsdrömmar...

• Gilla
trähandtag
  • Laddar…
Sjukt fint, men satan vad mycket pengar på den platsen, lär vara svårt att hämta hem om nåt ändrar sig i framtiden.

• Gilla
IngemarB och 2 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Sjukt fint, men satan vad mycket pengar på den platsen, lär vara svårt att hämta hem om nåt ändrar sig i framtiden.
*omöjligt

• Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Otroligt imponerad av bygget. Kul också att se att man handmålar istället för den kalla sprutmålade standarden och man använder gedigna material som blir vackrare med tiden.

• Gilla
Jodenmarck och 3 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
*omöjligt
E erikjakan skrev:
lär vara svårt att hämta hem om nåt ändrar sig i framtiden.
Jag gillar inte spekulationsbyggen, men att pumpa in så mycket pengar i en dröm i ett icke expansivt lågprisområde och tro att familjesituationen är statisk och aldrig kan ändra sig är naivt.
De är ju en skilsmässa eller en sjukdom från personlig konkurs.

• Gilla
Cruzze och 1 till
  • Laddar…
Det vore intressant att förstå vad som kostade på en övergripande nivå. Nu renoverades det under kort tid och därmed borde de haft en hel del betald arbetskraft. Inget nämndes om fasad, tak, vatten-avlopp, el, fiber, uppvärmning, dränering. Intrycket man fick var att de, med familj gjorde det mesta.

krillek krillek skrev:
De hade nog kunnat spara några miljoner genom att inte riva ut de fina gamla trägolven med hundra års patina för att istället ersätta med parkett.

[bild][bild]
Min första tanke också. Men smaken är olika.

Det vore intressant att förstå vad som kostade på en övergripande nivå. Nu renoverades det under kort tid och därmed borde de haft en hel del betald arbetskraft. Inget nämndes om fasad, tak, vatten-avlopp, el, fiber, uppvärmning, dränering. Intrycket man fick var att de, med familj gjorde det mesta.
Tak: ~600m2 lertegel + ställning, både hus & uthus. ~1.5 msek

Värme: Borrning, grävning, pump, radiatorer, konvektorer + installation
~1.2 msek

VA: Allt nytt ingrävt i huset och till första brunnen i föreningen, nya stammar i hus. Allt nytt & bytt.

Fasad: Lagad i stora delar, nymålad
~ 0.4msek

Dränering: Dränerat runt källare, allt dagvatten nedgrävt till magasinbrunn och överflödsdrönering

Fönsterrenovering: Skrapning, urladdning, trälagningar, elektrolysrostbortagning på originalbeslag, målning med linoljefärg + nya innerfönster.
~1 msek+ (mycket eget jobb gjort också..)

Golv: Massiv mönsterparkett i ek 100 m2 + 110 m2 kalkstensgolv
~ 0.5 msek (bara material)

Kök: Specialsnickeri som byggt, bänkskivor och vitvaror inkluderat
~1 msek

Innertak:
Putsning av innertak i vardagsrum
~0.25 msek

Sågning och infällning av balkar för nya öppningar:
~0.2 msek

Kakelugnar & kaminer:
0.2 msek

El:
Allt nytt i hela huset, gjort av elektriker om det inte framgick av programmet. Spårat borrat allt tegel själva för dosor & slang.
~ 0.5 msek

Lite från top of my head i kostnadsfördelning, man ska bära med sig att till exempel det ligger nytt lertegel på garaget inkl till stor nytt stickespåntak undertill och mycket lagningar av takstolar med tassar osv. Även en hel del konstruktionsarbete med balkar som ersatts osv som drar kostnad. Mycket sådant som bidrar till en högre kostnad totalt för projektet.

Tiden för projektet var 202103 - 202407, så mer åt 3.5 år även om inspelning bara pågick 1.5 år.
Bara svenska företag & hantverkare har varit inblandade.

Gällande golv så är golvet på bilderna ovan orört och kommer förbli så, de golv som brutits upp har tyvärr haft avlopp infällda ovanifrån men är sparade för att användas i mindre utrymmen framöver. De ligger nya golv i samma dimensioner som innan nu.

Mvh 🙂

• Gilla
  • Wow
  • Älska
jocke31 och 30 till
  • Laddar…
Tack för att ni berättar! Det är ett himla fint hus och kul att ni använder färg!

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Att spara ett så här vackert och gediget hus för ytterligare 100 år är underbart. Jag är mycket imponerad.

• Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.