Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Förvandla sadeltak till mansardtak och behålla befintligt mellanbjälklag?

1. J
    Medlem · Stockholm · 257 inlägg

JockeHX

Medlem
    Hej!

Sitter i processen med arkitekt att från en inredd vind med sadeltak skapa ett något förhöjt väggliv och sedan byta ut takstolar till mansardtak så jag i praktiken får en hel våning till.

Befintlig stomme till huset är plankstomme då huset är gammalt, konstruktör har sagt att förstärkningar sannolikt inte behövs (förutom mellanbjälklag antar jag) men det får vi väl ha ett möte om när rivning av taket är klart och man på allvar kan se hur det ser ut.

Men hur är det med mellanbjälklaget, måste det bort eller kan det behållas? Hade gärna behållt innertak på nedervåningen så att vi slapp flytta under stora delar av bygget och allt vad det medför, och samtidigt förstärka/rikta upp det när det är blottat ovanifrån.

• Laddar…
  2. J
    Medlem · Blekinge · 10 117 inlägg

justusanderssonPremiumikon: Hand

Medlem
    Jag antar att du med mansardtak menar ett endast brutet tak? Ibland används beteckningen på ett tak som är både brutet och valmat. En av finesserna med ett brutet tak är att inverkan av snölaster normalt minskar, eftersom den allra brantaste delen inte medför några snölaster. Jag har svårt att tänka mig att din planerade förändring skulle kräva att mellanbjälklaget görs om. Riktigt säker kan man inte vara utan att veta dels hur takkonstruktionen ser ut idag, dels hur den ska se ut i framtiden. Däremot kan konstruktionen för ett brutet tak kräva plats för pelare för att föra ner taklaster. Detta gäller om man använder sig av längsgående balkar istället för stödben. Om detaljplanen medger det så är brutna tak ett smart sätt att öka den användbara volymen på ett hus.

3. J

JockeHX

Medlem
    Ja precis, brutet tak och inte valmat. Det jag tänkte på specifikt var att alla takstolar jag sett som man kan köpa färdigt kommer alltid med ett mellanbjälklag, men då mellanbjälklaget i mitt fall är rätt gammalt så är det inga spikplattor eller liknande så teoretiskt borde det vara rätt enkelt att frigöra takstolarna från mellanbjälklaget.

Hur menar du med längsgående balkar förresten? Jag kommer låta konstruktören ta fram ritningar på hur det ska se ut, men helt klart är stödben något jag inte vill ha. Hade varit intressant att veta hur de skulle kunna utformas innan jag tar den dialogen.

4. J

Medlem
    Eftersom huset har en plankstomme så byter man inte ostraffat ut bjälklaget, eftersom bjälkarna oftast är infogade i de yttre plankväggarna. Principen för en traditionell bruten takstol är som följande enkla bild visar. De vertikala stödbenen kan man ersätta med längsgående balkar som i sin tur vardera vilar på två eller flera pelare. Pelarna och deras laster måste på något sätt föras ner till grunden. Det räcker alltså inte med att dimensionera takstolarna, man måste fixa pelarna också i så fall. Nytillverkade takstolar med integrerat mellanbjälklag tycker jag inte är aktuellt i ditt fall. Hanbjälken måste finnas med, men kan bytas ut mot dragstag i stål. Då kan man utnyttja hela volymen upp till nocken.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Bruten takstol1.jpg

5. H
    Medlem · 290 inlägg

Hank_Ö

Medlem
    Bygger man nya på plats och fäster i gamla bjälklaget?
    (Har också timmerstomme och går i exakt samma tankar)

6. J

Medlem
    Det tror jag är enklast, men det krävs lite beräkningskunskap. Man kan beställa från takstolsfabrik, men eftersom gamla hus är lite sneda, tror jag man kan få en del problem då.

• Laddar…
  7. J

JockeHX

Medlem
    Pelare kan definitivt bli ett problem, har svårt att se hur det ska funka. Hanbjälke är inget problem. Tänkte ha öppet till nock och hanbjälken kan bli något fint estetiskt. Men konstruktören får titta på det och se hur vi kan få ihop planlösning och takstolar. Det viktiga är nog det rent praktiska med mellanbjälklaget och där låter det som att det går att behålla det och göra förstärkningar där det behövs.

Det är min tanke i alla fall, allt blir lösvirke och snickarna får helt enkelt platsbygga alltihopa. Eventuellt kanske takstolar utan mellanbjälklag kan levereras? Min egen tanke, men teoretiskt borde väl takstolstillverkare kunna leverera en takstol med någon provisorisk mellanjälke så att när de lyfts på plats så är det enkelt att sedan bara ta bort den provisoriska delen.

8. H
    Medlem · 290 inlägg

Hank_Ö

Medlem
    Hur mycket ska du höja vägglivet?

Ska du ha några takkupor? (Edit: takkupor blev felaktigt taklampor)

Redigerat 9 jan 23:09
  9. J

Medlem
    Det logiska är att man gör varje takstol i tre delar och sammanfogar dem på plats.

• Laddar…
  10. J

JockeHX

Medlem
    Bra fråga, jag vet inte riktigt. Vi är precis i början av ritstadiet jag och arkitekten. För att maximera golvyta där det finns ståhöjd men ändå inte skapa en alltför brant första vinkel är tanken att höja vägglivet lite. Det är här det estetiska och det praktiska måste mötas, så att säga :) "Vi får se" är alltså svaret.

Taklampor har jag inte börjat fundera kring ännu.

11. J

Medlem
    Med en plankstomme brukar vägglivet vara lite förhöjt. Att byta ut det befintliga hammarbandet mot en lite högre regel är säkert inget problem. Ska man höja mycket kan det påverka takstolsdesignen.

12. H
    Medlem · 290 inlägg

Hank_Ö

Medlem
    Haha, den andra frågan skulle vara tak-kupor. Men min telefon som glatt låter mig stava fel på andra ord bytte här ut meningen helt.

13. J

JockeHX

Medlem
    I det här fallet, vad betyder mycket? En tanke var kanske runt en halvmeter eller så.

Finns det förresten sätt att sätta pelare till längsgående balkar i ett förstärkt mellanbjälklag, eller måste pelarna ha en fortsättning ner till nedre planet och kanske hela vägen ner till källaren?

14. J

JockeHX

Medlem
    Aha, ja det kommer bli takkupor. Relativt stora dessutom då vi inte begränsas av att det måste vara 1-planshus. Men hur många eller hur de kommer se ut är inte klart ännu.

15. G
    Medlem · Västra Götalandslän · 605 inlägg

gnuttisch

Medlem
    Hej, jag har själv satt på ett mansard tak på vårt 40-tals hus med plankstomme. Kolla på villalinden8 på insta för lite bilder. Men kortfattat så behöll vi det befintliga bjälklaget, fällde in tre limträbalkar och ställde de nya takstolarna på dem. Det enda som syns är i trappan upp där vi då har dubbla bjälklag på ca 40cm.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.