Hej!
Sitter i processen med arkitekt att från en inredd vind med sadeltak skapa ett något förhöjt väggliv och sedan byta ut takstolar till mansardtak så jag i praktiken får en hel våning till.
Befintlig stomme till huset är plankstomme då huset är gammalt, konstruktör har sagt att förstärkningar sannolikt inte behövs (förutom mellanbjälklag antar jag) men det får vi väl ha ett möte om när rivning av taket är klart och man på allvar kan se hur det ser ut.
Men hur är det med mellanbjälklaget, måste det bort eller kan det behållas? Hade gärna behållt innertak på nedervåningen så att vi slapp flytta under stora delar av bygget och allt vad det medför, och samtidigt förstärka/rikta upp det när det är blottat ovanifrån.
1 014 läst · 19 svar
1k läst
19 svar
Förvandla sadeltak till mansardtak och behålla befintligt mellanbjälklag?
-
-
Medlem · Blekinge · 10 117 inlägg 9 jan 18:269 jan 18:26 #2
Jag antar att du med mansardtak menar ett endast brutet tak? Ibland används beteckningen på ett tak som är både brutet och valmat. En av finesserna med ett brutet tak är att inverkan av snölaster normalt minskar, eftersom den allra brantaste delen inte medför några snölaster. Jag har svårt att tänka mig att din planerade förändring skulle kräva att mellanbjälklaget görs om. Riktigt säker kan man inte vara utan att veta dels hur takkonstruktionen ser ut idag, dels hur den ska se ut i framtiden. Däremot kan konstruktionen för ett brutet tak kräva plats för pelare för att föra ner taklaster. Detta gäller om man använder sig av längsgående balkar istället för stödben. Om detaljplanen medger det så är brutna tak ett smart sätt att öka den användbara volymen på ett hus.
- Laddar…
-
9 jan 21:47 #3
Hur menar du med längsgående balkar förresten? Jag kommer låta konstruktören ta fram ritningar på hur det ska se ut, men helt klart är stödben något jag inte vill ha. Hade varit intressant att veta hur de skulle kunna utformas innan jag tar den dialogen. -
Medlem · Blekinge · 10 117 inlägg 9 jan 22:279 jan 22:27 #4
Eftersom huset har en plankstomme så byter man inte ostraffat ut bjälklaget, eftersom bjälkarna oftast är infogade i de yttre plankväggarna. Principen för en traditionell bruten takstol är som följande enkla bild visar. De vertikala stödbenen kan man ersätta med längsgående balkar som i sin tur vardera vilar på två eller flera pelare. Pelarna och deras laster måste på något sätt föras ner till grunden. Det räcker alltså inte med att dimensionera takstolarna, man måste fixa pelarna också i så fall. Nytillverkade takstolar med integrerat mellanbjälklag tycker jag inte är aktuellt i ditt fall. Hanbjälken måste finnas med, men kan bytas ut mot dragstag i stål. Då kan man utnyttja hela volymen upp till nocken.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in -
9 jan 22:41 #5
(Har också timmerstomme och går i exakt samma tankar) -
Medlem · Blekinge · 10 117 inlägg 9 jan 22:529 jan 22:52 #6
- Laddar…
-
9 jan 22:56 #7
-
9 jan 23:00 #8
Hur mycket ska du höja vägglivet?
Ska du ha några takkupor? (Edit: takkupor blev felaktigt taklampor)Redigerat 9 jan 23:09 -
Medlem · Blekinge · 10 117 inlägg 9 jan 23:039 jan 23:03 #9
Det logiska är att man gör varje takstol i tre delar och sammanfogar dem på plats.
- Laddar…
-
9 jan 23:03 #10
"Vi får se" är alltså svaret.
Taklampor har jag inte börjat fundera kring ännu. -
Medlem · Blekinge · 10 117 inlägg 9 jan 23:079 jan 23:07 #11
Med en plankstomme brukar vägglivet vara lite förhöjt. Att byta ut det befintliga hammarbandet mot en lite högre regel är säkert inget problem. Ska man höja mycket kan det påverka takstolsdesignen.
-
9 jan 23:08 #12
-
9 jan 23:11 #13
Finns det förresten sätt att sätta pelare till längsgående balkar i ett förstärkt mellanbjälklag, eller måste pelarna ha en fortsättning ner till nedre planet och kanske hela vägen ner till källaren? -
9 jan 23:15 #14
-
9 jan 23:26 #15
Hej, jag har själv satt på ett mansard tak på vårt 40-tals hus med plankstomme. Kolla på villalinden8 på insta för lite bilder. Men kortfattat så behöll vi det befintliga bjälklaget, fällde in tre limträbalkar och ställde de nya takstolarna på dem. Det enda som syns är i trappan upp där vi då har dubbla bjälklag på ca 40cm.
- Laddar…