Byggahus.se

Förvärmning av varmvatten

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Jag har kopplat in en acktank med dubbla kamrörsslingor till min kökspanna. Sen har jag en elberedare som förvärms med vatten från tanken. Problemet blir att jag inte får tillräckligt varmt vatten när det är kallt i tanken. Kan det vara blandventilen efter beredaren som krånglar när det inte kommer kallt vatten till den? (Ibland kommer det 70 gr vatten och ibland 20 gr.)
    Måste man ha kallt vatten in i blandventilen?

2. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Ja du måste ha kallt vatten till blandningen, tar du varmvatten från Elberedaren och "kallvattnet" till blandningsventilen från acctanken och den är varm så kan det bara bli 70 gradigt i kranen.

Satt det en blandningsventil på elberedaren så måste du dela inkommande "kallvatten".

Protte

3. H
    Medlem Nivå 1
    Går det att förklara att det blir ljummet vatten ut ur blandventilen när det är 20 gr vatten in i "kallvattenanslutningen" och beredaren är helt varm.

4. Staffan2000
    Medlem · Nivå 16

Friskis & svettis.

Blandningsventiler bör "motioneras" regelbundet då de lätt hänger sig.
    Sålunda: skruva tempreglaget hit o dit några ggr. så brukar den funka ett tag till.
    För övrigt en ganska känslig prylmackapär som inte gillar för varmt vatten på stört.

5. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Ja, om blandningsventilen står på låg temp och acctanken är kall då blir det fisjummet för det kommer väldigt lite vatten från elberedaren. Är båda varma så kvittar det vad ventilen står på det blir varmt vatten.

Detta förutsätter att blandningsventilen är felmonterad.

Protte

6. H
    Medlem Nivå 1
    Blandventilven verkar vara rättmonterad och är välmotionerad, den fungerar kanske inte så bra. Kan den ha blivit skadad av för varmt vatten på kallvattensidan.

7. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Om det har varit varmt vatten på kallvattensidan då är den (har varit) felmonterad.

Protte

8. S
    Medlem Nivå 6
    Som jag förstår det så har du kopplat varmvattnet från kökspannan till kalla anslutningen på blandningsventilen.
    Jag antar att du har en blandningsventil som sitter direkt på elberedaren. För att det skall funka som du vill så måste de separera blandningventilen från beredaren. Kallvattenanslutningen på beredaren ansluts till kökspannan och kallvattenanslutningen på blandningventilen ansluts till kallvatten.

Om

9. H
    Medlem Nivå 1
    SvenD har beskrivit hur det ser ut och jag ska koppla om det så det blir rätt.
    Tack för svaren.