Byggahus.se

Förvärma vatten till varmvattenberedare?

  1. P
    Medlem Nivå 2
    Ett attefallshus på gården med hög varmvattenförbrukning och väldigt ont om plats. Uppvärmning från pelletspanna i en annan byggnad via kulvert, knappt 60-gradigt vatten. Idag används en vanlig elektrisk varmvattenberedare.

    Skulle det kunna vara värt att förvärma dricksvattnet som går in i varmvattenberedaren med hjälp av radiatorvattnet för att både öka kapaciteten och sänka elförbrukningen? Detta genom en plattvärmeväxlare eller liknande. Eller är de inte tillräckligt effektiva för att göra någon skillnad? Ser ingen större nytta med att värma från 10 till 12 grader t.ex., då blir det ju inte värt investeringen.

    Finns det några andra alternativ? En extra ackumulatortank i attefallshuset vore kanske något, men jag har inte hittat någon isolerad tank som går att klämma in pga det begränsade utrymmet. Har ju ingen lust att ställa den mitt i vardagsrummet...

    Idéer?
     
  2. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Problemet är väl att varmvattenförbrukningen inte är konstant. Det är bara när man tappar varmvatten som förvärmningen fungerar och då skulle det behövas sådär en 5 kW för att värma vattnet så det märks.
    Däremot kan du sätta en varmvattenberedare värmd med radiatorvatten före den elektriska VVB.

    Kan bli väldigt gosigt för legionella, men elberedaren efteråt tar kål legionellan

    Protte
     
    • Laddar…
  3. J
    Medlem · Nivå 12
    Att förvärma KV som går in till VVB år bra från värmevatten, men kommer att ta en hel del värme från den , ska då vara på returen av värmen med en växlare, sen måste det kopplas lite udda för att fungera , samt på sommaren blir det ingen förvärmning
     
  4. P
    Medlem Nivå 2
    Prototypen, precis, förbrukningen är inte konstant, men när den är hög skulle det göra nytta (om det fungerar) och när den är låg spelar det väl ingen roll, eftersom man då inte heller tar bort så mycket värme från "radiatorvattnet". Vattnet inne i växlaren är ju då varmt redan.

    Kan du utveckla det här med att 5 kW krävs för att det skulle märkas? Att förvärma kranvatten med 60-gradigt radiatorvatten skulle inte göra så stor skillnad menar du?

    Menar du att det finns varmvattenberedare som använder vatten? Har du något exempel som jag kan googla efter? Alla jag hittar är ju på el.

    jonaserik, allt det du säger låter helt ok. Udda kopplingar och ingen förvärmning på sommaren är precis så som jag tänker att det ska fungera. Har du några ytterligare idéer? Plattvärmeväxlare eller annat?
     
  5. J
    Medlem · Nivå 12
    • Jepp vid förvärmning av VV så ska det vara en växlare ( hur effektivt det blir beror på hur stor växlare man sätter dit ( finns kanske på nätet att söka någon stor luring ) då ska den kopplas in direkt på KV-sidan och fylla på VVB med förvarmt vatten och tagas ut från VVB;s heta sidan. Den blandnigsventil som normal sitter under VVB för att hålla ca 55 C måste då flyttas och kopplas efter VVB,,då blir VVB en ren varmvattentillverkare efter förvärmning ( ca 70 C och ingen leginella som det prats så mycket om) med blandning till rätt temp
     
  6. P
    Medlem Nivå 2
    Har du någon som helst aning vad man kan förvänta sig för uttemperatur från växlaren? Både på primära och sekundära undrar man ju.

    Kollade på nån kalkylator för poolväxlare, men den kunde inte räkna under 50 l/min vilket så vitt jag förstår är alldeles för högt. En dusch drar väl kring 20 l/min och jag vet inte hur snabbt radiatorvattnet cirkulerar, kanske något liknande det med.
     
  7. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Du kan i princip räkna med bara några få graders skillnad mellan värmesidans inlopp och varmvattnet ut förutsatt att du kan hålla flödet uppe på värmesidan, det är där du faller med lösningen lite. Om du vill uppskatta effekten kan du utgå från skillnaden värme tillopp och kallvatten in multiplicerat med ditt flöde i värmekretsen räknat i m3/h så höftar du den i kW. Dvs du kommer troligen ha för lite flöde för större effekt men det är alltid något och med vintertemp på tilloppet kan det säkert bidra med en rätt bra andel före VVB.

    Om du vet ungefär effekten du har för värmen kan du räkna som ovan på värmesidan dvs dela den med skillnad i fram och returledning så får du en uppfattning om flödet i värmekretsen som du kan utnyttja. Gör ju inget om det de korta tiderna vid tappning kyler ner framledningen se i så fall bara upp så du inte går så lågt att det kondenserar på något olyckligt ställe. Man kan lyxa till det om man verkligen vill så att man vid tappning kopplar returen från VVX direkt tillbaks med en enkel termisk ventil då är det bara att ta ut så mycket det ger.
     
  8. J
    Medlem · Nivå 12
    Beror helt på vad du kan förvänta dig av VV;s ökade temp, vilken ökning anser du är godtagligt, det med att ta det från värmekretsen sla nog vara på den kalla sidan ( returen ) men räkna med ett tempfal som är stort tillbaka till värmekällan. Dom här har skapliga priser, ring och fråga, dom kan allt växlare, lite tjurigt att räkna på det då matartempen kommer att variera
    https://www.energishop.se/category/...B40KF3ZhUUwrIvwKQqb58cGPbqxHiGnBoCFdwQAvD_BwE
     
  9. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Där jag jobbar nu sitter det en genomströmningsvärmare på en avlägsen toalett.
    Den är enfasig dvs max 2300 W.
    Flödet på max varmvatten är så att det räcker att tvätta händerna, är precis lagom varmt för händerna.

    Vad jag vill säga att en värmeväxlare kommer fungera med ett lågt flöde, dusch kräver större flöde och då hinner inte en växlare med om den inte är väldigt stor och matas med mycket och varmt vatten.

    Protte
     
  10. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Finns det plats så kan du ställa dit en tank med slingberedare som värms av värmesystemet. Då finns det ackumulerad värme när man behöver tappa mycket vatten och det blir inget problem med legionella.
     
  11. P
    Medlem Nivå 2
    Okej, intressant! Om det handlar om några få grader är det väl inte värt besväret. Jag ska höra med leverantören vad de olika modellerna kan prestera.

    Angående slingvärmare antar jag att det är en aclumulatortank. Jag har inte hittat någon som får plats, jag har svårt att få in något som är större än en stor varmvattenberedare.
     
  12. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Bättre att du tänker effekt i det här fallet vad du kan leverera ut till bygget via kulverten kan du också förvärma med. Och kör du ständigt 60 grader ut blir den ganska bra även vid lägre flöde. Är inga märkvärdiga växlare för att få till det så bra det går speciellt tack vare den låga intempen på kallvatten. Finns inget att trolla med i de här fallen som prototypen skrev är det hög temp och/eller flöde som ska till om det ska täcka huvuddelen av behovet. Eller som också nämnts någon form av förrådsberedare.
     
  13. M
    Husägare · Nivå 10
    Byt till en (rejält) mindre VVB så kommer varmvattenförbrukningen att minska.
     
  14. P
    Medlem Nivå 2
    Gk100, enligt din riktlinje handlar det om 48 kW om jag har förstått rätt (ska inte låtsas att jag förstår effekt).. Det bästa möjliga resultatet antar jag är att få två vatten som båda är 30 grader?

    Enligt gissningarna här torde en värmeväxlare som kallas 44 kW kunna vara lagom?

    Byta till en mycket mindre vvb är visserligen fiffigt, men jag vill först undersöka tekniska lösningar innan jag övergår till ren uppfostran.
     
  15. P
    Medlem Nivå 2
    För att beskriva flödet tänker jag mig: Kallvatten in i VVX, värms upp en bit av radiatorvattnet, vidare in i VVB:s kallvattenintag, så det blandas med befintligt varmvatten i VVB och värms upp till de 60 grader som behövs. Allt därefter tänker jag att det inte behöver några särskilda åtgärder, vattnet går ut ur varmvattenberedaren på vanligt sätt? Förstår inte riktigt varför jag skulle behöva dribbla med blandningsventil eller oroa mig över legionella? Det sköts ju på samma sätt som vanligt av VVB, som värmer med el. Den får bara lite hjälp på traven och slipper värma från 10 grader, kanske kan börja från 20-30 istället.