Det skulle ju vara så enkelt från början men sen satte tjänstemän tänderna i allt och förvisso behövs inte bygglov mm men bygganmälan ( som kan nekas/avslås ) dessutom massor av krav på utförandet och dryga avgifter
Attefall - känn Dig blåst
54 724 läst · 164 svar
55k läst
164 svar
Förväntas en hantverkare inte kunna ta fram ritning
-
-
10 jun 2022 19:46 #47
Det är lite som att be rörmokaren att även komplettera med ett uttag till diskmaskinen, från ett uttag som sitter 3m ifrån. Även om han rent tekniskt kan få till det så ska han inte hållas med det...- Laddar…
-
10 jun 2022 20:01 #48
Ritade mitt garage helt själv, hittade program att räkna ut takstolarna med, och skickade med en beräkning.
Kollade på ritningarna som fanns på huset, och ritade garaget på samma sätt.
Tex var huset 24 cm långt på ritningen, 12 meter i verkligheten. Garaget skulle vara 7 meter, så det blev 14 cm. (skala 1:50)
Hänvisade även till samma virkesdimensioner som huset, det var byggt på 60 talet, och hade rimliga dimensioner för ett garage, förutom takstolarna som byggdes efter beräkningen.
Fick inga frågor alls på att det var "hemmaritat"- Laddar…
-
10 jun 2022 20:01 #49
Kan sammanfatta följande för dig. Nej, det är nog inte vanligt. Men, ex Sthlm finns massvis med firmor som åtar sig helhets ansvar eller mindre firmor som tar in en konstruktör som kan göra fullständiga ritningar till din anmälan / bygglov. Problemet är att du oftast får fakturan direkt från dom då de bara hjälper dig och knyta rätt kontakt. Det är ju till stor del o sminka en gris. För skickar konstruktören en ritning som han brukar göra kommer snickaren vilja göra på ett annat sätt och det är ett helvete om du ska följa alla avvikelser mot ritning när de konstruerar. Båda kan ju vara fackmannamässiga utan bara olika lösningar. Verkligheten är således en chansning hur du vill göra men absolut kommer du få en extern person som hjälper o rita. Bygglovsritningsr kräver högre o högre nivå och det är nog ganska få som pallar privat sätta sig o göra sånt idag. Blir dyra timmar om du ska pyssla själv med det.
ritningen kommer därför vara för bygganmälan inte för själva utförande (åtminstone för mindre arbeten). Men visst undantag finns men ska du dokumentera alla ändringar och bekräfta det med bygglov kan det blir väldigt mycket jobb o tror de flesta genar i uppenbara genvägar- Laddar…
-
Medlem · Stockholm · 3 523 inlägg 10 jun 2022 21:4210 jun 2022 21:42 #50
- Laddar…
-
Medlem · 350 inlägg 10 jun 2022 22:0910 jun 2022 22:09 #51
- Laddar…
-
Medlem · 18 inlägg 10 jun 2022 23:0210 jun 2022 23:02 #52
Jobbar som byggprojektör, jag hjälper dig gärna att ta fram sektionen så att du kommer igång med ditt bygge. Bara att slänga iväg ett PM om du är intresserad.
- Laddar…
-
11 jun 2022 06:51 #53
Antar att detta gäller även fasader och liknande. Då jag arbetade som elektriker så var det ett måste att alltid föra in ändringar på de ritningar man arbetade utefter. Våra "penritade" ändringar gavs sedan rill "ritkontoret" som förde in ändringarna vi gjort på en "riktig" ritning.
Ville sedan kunden ha en kopia av ritningarna (de nya) så kunde de köpa en sådan ritning där ändringarna var gjorda.
Många småfirmor saknar helt kompetens att utföra något som helst ritningsarbete. Speciellt inte hantverkare från andra länder. Dessa kan knappt ens läsa en Svensk ritning och kan inte ett smack om vyplaceringsregler eller toleranskrav/byggkrav De kör mest på "fri hand".
Är det en större firma typ Skanska eller en etablerad Svensk firma så har de ofta ett ritkontor med ingenjörer/rittare som kan utföra ritningar efter våra Svenska krav.
Förmodligen använder du en firma som har "kontoret i fickan" och då får du se till att ritningarna tas fram av en ritningsfirma som kommer hem till dig och tar mått och för in allt på en ritning -
11 jun 2022 06:55 #54
Kul stt se ditt engagemang. Men vad för typ av avvikelser var det du anmärkte på. Lite nyfiken bara hur illa och vad typ av gel det kan vara när det är så många
-
Medlem · Östergötland · 16 inlägg 11 jun 2022 07:0011 jun 2022 07:00 #55
Absolut inte. Hittar du en enmanssnickare som gör ritning så dra öronen åt dig. Då är bog denne bättre på att rita en att snickra.
vi hantverkare gör inte ritningar. Punkt- Laddar…
-
Medlem · västra götalalnd · 47 inlägg 11 jun 2022 07:14
-
-
Medlem · 15 inlägg 11 jun 2022 07:3311 jun 2022 07:33 #58
- Laddar…
-
11 jun 2022 07:37 #59
Gör det inte så krångligt! Jag tog fram samtliga våra ritningar till ett hus på 300kvm själv. Jag har ingen kunskap kring ritningar men jag har en del kunskap kring teknik osv i hus då jag jobbar som fastighetsförvaltare. Jag orkade inte lära mig ett ritprogram så jag gjorde på gamla sättet - penna och papper. VVS fick jag hjälp med.
Takstolarna köpte vi från derome och då gav de mig information kring hur det skulle utföras. Jag ritade utifrån det.
De hade räknat på konstruktionen med laster osv.
Allt du köper kostar pengar - vill du inte betala så får du göra det själv!
Många fack-bygghandlare har en byggtekniskt kunnig hos sig som säkert kan hjälpa dig. Då menar jag alltså inte typ Byggmax. Lycka till!- Laddar…
-
11 jun 2022 07:47 #60