Förväntad räckvidd med Z-Wave?

4k läst  3 svar

1. J
    Medlem Nivå 4
    Jag köpte för någon vecka sedan den nya Telldus Znet lite ver2 och kort där efter ett par Z-wave-mottagare, till att börja med Telldus egna nya fjärrstyrda uttag och därefter också Fibaro - Double Switch 2, alltså alla Z-wave plus enheter.

Hur lång räckvidd kan jag förvänta mig på detta? Jag placerade Znet lite i köket och det fjärrstyrda uttaget i motsatt hörn i vardagsrummet. Båda utmed samma vägg och ganska precis 7m mellan. På vägen finns en trämellanvägg med en stor dörröppning, kanske 2m ut från väggen och 1,5m bred.

uttag 5m efter vägg hörnet på rummet, altan utanför. Trähus med tegelfasad.
    |​
    |​
    |​
    |​
    ----------- ~2m vägg därefter 1,5m dörröppning (Vänster sida)
    |​
    |​
    Znet lite 2m innan vägg

Ovanstående uppsättning kopplar inte alls ihop med Z-wave-enheterna. För att koppla uttagen till kontrollern fick jag flytta uttaget till ett vägguttag i köket, även där var det svårt att koppla ihop.

Sätter jag ett uttag precis på andra sidan köksväggen verkar mesh-funktionen fungera och jag kan styra uttaget även i illustrationen ovan.

Även Fibaro-uttaget, som sitter på verandan ytterligare 3m bort ("upp") från övre uttaget i illustrationen var svårt att koppla ihop. Men efter att flyttat kontrollern närmare och fått kontakt verkar signalen kunna leta sig vägen dit också.

Kontrollern står nu på golvet under en bokhylla, men även testat den på annan plats med motsvarande resultat.

Även 433MHz-nätet verkar vara lite svagt, en termometer på verandan ~8-9m bort fick aldrig kontakt och övriga givare i huset låg på gränsen och fick sporadisk kontakt. Det löste sig dock med en bättre antenn och nu fungerar de klanderfritt, tyvärr är ju antennen enbart för 433MHz.

Jag har kontaktat Telldus supporten men inte fått någon respons än så tänkte höra om ni har liknande erfarenheter eller några idéer på vad jag gjort fel. Jag är helt grön på Z-wave.

2. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 21
    Polaren skaffade en Lite V2 när den släpptes och han har stora problem med räckvidden.

Telldus vet om problemen och jobbar på det.
    Det finns mer att läsa här: https://forum.telldus.com/viewtopic.php?f=1&t=6220

Är själv sugen att byta till den Tellstick.net vi har nu mot en Znet Lite V2, bara de får ordning på den. :)

3. J
    Medlem Nivå 4
    Tack för informationen! Det ser ju ut att vara precis de problem jag har. 433MHz fungerar ju tillräckligt för mig nu med ny antenn dock är ju Z-wave tveksamt, har ju knappt med nodhopp täckning på ett litet plan i huset. Hade ju räknat med att det skulle fungera helt utan problem. Hoppas de har en lösning på problemen snart! Det känns ju lite underligt att en nätansluten enhet med extern antenn har sämre sensormottagning än vad den batteridrivna huvudenheten har.

Jag har aldrig haft någon Telldus-produkt tidigare men följt deras utveckling sen de första prototyperna och haft kontakt med supporten någon gång tidigare och likt länkade tråden erfarenhet av riktigt snabb support, dock har jag inte hört något alls nu, så det tyder väl på att de har mycket att göra just nu. Letade lite utan att hitta några rapporter eller länkad tråd, kanske de skulle gå ut med ett meddelande för att lugna folk lite och slippa multipla ärenden på problem de redan känner till.

Edit:
    Här gnäller jag på dålig support, hade förväntat mig få mail-respons på mitt ärende, men när jag klickade på länken till följ ditt ärende såg jag nu att de ju redan svarat på min fråga igår morse! Det kan man ju absolut inte gnälla på! Tråkigt att det inte fungerar riktigt som jag tänkt mig, men fel kan alltid inträffa och de sköter sig exemplariskt! Hoppas på att det kommer en bra lösning snart också! Vad det verkade i svaret jag fick är det enbart 433MHz som är problem i nya Znet lite, problemet med Z-Wave relaterades till problem i fjärrstyrda uttaget. Dock kan jag ju tycka att Fibrago-brytaren skulle fungera bra ändå då, 10m genom en yttervägg och en träinnervägg borde väl inte vara problem?

Redigerat 8 nov 2016 14:10
  4. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 21
    Det borde inte vara några problem, men de verkar som många går bet på de avstånden, tyvärr.
    Polaren når inte ut till garaget från huset, dör nånstans mittemellan.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: