Byggahus.se

Förutsättningar och regler för solceller - Solcellsskolan del 1

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 742 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    En solcellsanläggning är en långsiktig investering för hushållet – vilket ger anledning att planera installationen med omsorg. I den första delen av vår solcellsskola beskriver vi förutsättningarna för en solcellsinstallation och vilka regler du bör hålla koll på för att producera egen el.

Du kan läsa artikeln här: Förutsättningar och regler för solceller - Solcellsskolan del 1

Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.

• Laddar…
  2. A
    Medlem · 16 inlägg

Anpil

Medlem
    Snyggt!

3. T
    Medlem · 37 inlägg

Tinototem

Medlem
    vad händer om man producerar mer än vad man gör av med? Får man
    upptill ens egna förbrukning eller missar man allt?

Funderar på solceller och går då i tankarna att ens förbrukning kommer att öka när familjen växer och barnen blir tonåringar samt är inte orimligt att man går från disel bil till två elbilar. Detta kan göra att ens behov ökar med 5000-8000 kWh och då vill man inte bygga en för liten anläggning från början. Vi har utrymme att installera 1en anläggning på 17 kW men vi tror förbrukning i början kommer bara vara runt 13 kWh.

Hur bör man tänka här?

4. D
    Medlem · 3 inlägg

Dennis Persson

Medlem
    Jag byggde en anläggning som är större än vad jag gör av med, ska dock få en elbil som kommer i april och lär öka förbrukningen rätt så markant. Men för det första du blir av med 60 öre på dom kWh som är över det du gör av med själv.
    Sen kan din nät ägare kräva att du bytar till producent avtal om du är högt över flera år på rad.

• Laddar…
  5. R
    Självbyggare · Stockholm · 7 964 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    I del 1 så skrivs det om vinklar. Det är inte alltid optimalt med rakt söder och 30-45gr. Det kan vara bättre med öst/väst eller vertikalt på vägg. Det beror på förbrukningsmlnsyer, breddgrad osv.

Det skrivs också att installatören har koll på konstruktionen av taket så det klarar lasten. Har aldrig sett någon installatör som kontrollerar och tar ansvar för det. Det är alltid upp till fastighetsägaren att ansvara för det och att en ev opartisk kontroll utförs.

6. useless
    Lök. · Gävleborg · 22 683 inlägg

uselessPremiumikon: Badkar

Lök.
    Är det inte ungefär så det står?

"Söderläge ger mest el mitt på dagen, medan öst ger mer under morgnar och väst under kvällar. Detta faktum kan vara intressant i relation till hushållets elbehov under dygnet"

7. R
    Självbyggare · Stockholm · 7 964 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Ja, i inledningen står det så. Sidan 3 motsäger det lite.

8. T
    Medlem · Småland · 459 inlägg

tobiast

Medlem
    Fast den s k mikroproducenten får väl inte marknadspris för elen utan betydligt lägre? Hos mitt elnätbolag skulle man få 50 öre, det är bra långt under marknadspris när jag kollade i oktober/november tror jag det var.

9. useless

Lök.
    Man får väl det gällande marknadspriset vid produktionstillfället. Dvs noll eller några enstaka ören en solig dag när många har skaffat solceller...

10. A
    Medlem · Värmland · 409 inlägg

Anderscurl

Medlem
    Eller som idag mellan 11 och 12. Då låg spot priset på 255 öre / kWh.

11. D
    Medlem · 3 inlägg

Dennis Persson

Medlem
    Du får marknadspris+10 öre per kWh. Där jag har mitt iaf.
    I december fick jag i snitt 277 öre per kWh jag sålde. Var bara 200 så inga större pengar men ändå. Som producent istället för mikro skulle jag fått spotpris -2 öre istället för spot +10 öre.

• Laddar…
  12. Z
    Husspekulant · Akershus · 573 inlägg

Zodde

Husspekulant
    Tror du verkligen marknadspriset bestäms av el från solceller så får du nog tänka om.

13. useless

Lök.
    Inte i dag kanske, men hur ser det ut om några år? Det är ju en ganska långsiktig investering man gör så det känns vanskligt att utgå ifrån att någon under anläggningens hela ekonomiska livslängd köper elen långt över marknadspriset och att priset inte påverkas av att många skaffar solceller.

• Laddar…
  14. Z
    Husspekulant · Akershus · 573 inlägg

Zodde

Husspekulant
    Kommer def inte att ske under nymonterade solcellers livslängd, inte heller nästa…
    Sen är det inte så att det är soligt i hela norra Europa samtidigt lika lite som det är mulet på alla ställen samtidigt.

15. D
    Medlem · 13 inlägg

Dalf

Medlem
    Och vem hur du tänkt ska leverera el till dina bilar på vintern?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.