Byggahus.se

Förtida husarv

1. J
    Medlem · Uppsala · 42 inlägg

Joel

Medlem
    Hejsan !

Jag undrar vad det gäller för skatteregler och om det finns något förmånligt man kan göra i mitt fall.

Förutsättningarna är som följer:

Min morfar vill att jag ska ta över hans hus som han byggde 1972. Han är nu 92 år och just flyttat in på ett äldreboende. Han sitter i orubbad bo efter min mormors död i Juni.
    Jag och min sambo vill gärna ta över det.
    Min mamma har inga syskon och kommer således att ärva huset. Men hon vill att jag tar det. Jag har en bror som inte är intresserad av huset, men som jag ska köpa ut eftersom han ska ha halva arvet.
    Huset är taxerat till 1.6miljoner.
    Det behöver bytas kök/badrum och alla ytskikt inomhus.
    Huset är byggt av ytong (blåbetong) och ligger på radonrik mark så jag gjorde ett kort tids mätning av radon och det låg på 1400 i källaren och 600 på entréplanet. Jag har för mig att gränsvärdet ska vara under 200 becquerel per kubikmeter i genomsnitt per år.
    Påverkar det priset?
    Hur stor del ska jag betala till min bror?
    Måste huset värderas ?
    Finns det några bra sätt för att minska arvskatten?
    Hur går jag till väga?
    Och finns det olika alternativ?
    Fler frågor lär komma.

Vänligt tack för alla svar

/ Joel
    ???

2. Hemmakatten
    Medlem · 11 631 inlägg

Re: Förtida husarv

När din morfar går bort så ärver din mor alla tillgångar (såvitt det inte finns ett testamente till förmån för någon annan, arvslotten är dock alltid 50%). Din mor kan avstå arvet till förmån för dig och din bror (eventuellt finns det ett maxbelopp för avstående, är inte helt säker). Detta är förmånligt för dig eftersom det i så fall bara är du och din bror som betalar arvsskatt. I "normalt" fall skulle din mor betala arvskatt på arvet efter din morfar och sedan skulle du o din bror betala arvskatt efter er mor. Huset värdereras till taxeringsvärdet i arvssammanhang.

Kolla att fastigheten har rätt taxeringsvärde. En fastighet åläggs taxvärde utifrån läget och andra fastigheters värde runt om kring. Dock kan man begära jämkning om man anser att fastigheten inte håller "standardvärde", exempelvis pga fuktproblem, radon, närhet till kraftledning, låg standard (tex 50-tals) på kök o badrum mm mm. Det är mkt möjligt att din morfar inte har fyllt i fastighetsdeklarationen korrekt o inte heller yrkat avdrag pga fastighetens (dåliga) skick. Gör detta först.

Din morfar kan göra ett förtida arvsavlåtande till dig, det är även möjligt att han ger del en del som gåva. Du kan även köpa (hela eller delar) av fastigheten till taxeringsvärde o din morfar kan efterskänka skulden med skattefritt gåvobelopp varje år (just nu 10´per år, men enligt förslag 50´från nästa år. Det bästa och enda korrekta är att du tar kontakt med familjerättsjurist för att reglera detta. Bankerna har familjerättsjurister vilka brukar vara billigare är vanliga jurister. Oavsett kostnad så är det viktigt att du kontaktar en jurist.

Din bror skall ha halva marknadsvärdet minus kostnader för lagfart, reavinstskatt mm. ÄVen detta bör du dra med en jurist.

Är det så att din morfar har en viss förmögenhet förutom fastigheten finns det vissa möjligheter att sätta upp stiftelser o annat, men detta är överkurs som de flesta "vanliga" inte har någon nytta av.

Sammanfattningsvis. Kontakta en familjerättsjurist! En sådan kan du få tag i för ca 1200:- timme och rimligtvis går det åt kanske 5-6 timmar. Väl investerade pengar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.