Byggahus.se

Förstört golv

1. G
    Medlem · 33 inlägg

Galdrin

Medlem
    Vårt golv skulle ha levererats igår morse till huset. När inget golv kom så började jag efterlysa det efter lunch-tiden. Idag hittades golvet som var avstält vid ett annat bygge 400 meter bort och har stått där i 24 timmar under riktigt blöta förhållanden. 80 % av paketen kunde jag se fukt i på kortändan och dom översta paketen simmade i vatten under plasten. Hela försändelsen är reklamerad och den stora välkända transportfirman säger att dom ersätter värdet på golvet. Nu till problemet... Golvet finns inte att få tag på från leverantör innan slutet på augusti och vi behöver det nästa vecka samtidigt vägrar fraktfirman att kompromissa om det medför minsta fördyrning för dom. Har någon här råkat för liknande saker och vunnit? Vad finns det för bra argument att använda? Tacksam för alla svar, speciellt dom snabba eftersom jag ska tala med transportören om en timma igen.

/G, ruskigt sur.

2. Immobil
    Medlem · Blekinge · 9 997 inlägg

Immobil

Medlem

Re: Förstört golv

:surprised: Den stora välkända transportfirman har gjort fel. Vi får hoppas att de har betalat försäkringspremien, för deras egen skull.

8) Ni har trumf på hand, det är bara till att sätta hårt emot hårt. Dom har tabbat sig och får stå för konsekvenserna.

>:( Är de eller deras försäkringsbolag bångstyriga, hota med att koppla in pressen eller en advokat. ;)

3. P
    Medlem · 548 inlägg

Vem har anlitat fraktfirman?
    Har ni beställt ett golv från ett företag som i sin tur anlitat fraktfirman?
    Eller är det ni själva som anlitat fraktfirman?

4. G
    Medlem · 33 inlägg

Galdrin

Medlem

Företaget vi beställde golvet från anlitade fraktfirman, men säger samtidigt att deras ansvar slutade vid att fraktfirman tog emot golvet

/G

5. G
    Medlem · 33 inlägg

Galdrin

Medlem

Om chauffören levererar till en adress där ingen finns och samtidigt vet dom om att det ska finnas snickare på plats ringer det då inte varningsklockor? Chauffören hade desutom tel.nr både till mig och vår snickare men struntade i att kontrollera att han var på rätt ställe och kvitterade mottagandet av godset själv med initiallerna FM vilket han trodde betydde "FullMakt" och lastade av på en helt oskyddad plats. När jag efterlyser golvet så fick jag svar att det är levererat och underskrivet av kund. Luktar detta urkundsförfalskning? Någon som kan sin lagbok?

/G

6. L
    Medlem · 376 inlägg

ledighetskommiten

Medlem

Om Ni köpt golvet inkl frakt till Ert hus så är det upp till golvfirman att reda ut det med fraktfirman. Det är inte konstigare än att om man äter lunch på en krog och inte är nöjd med köttet så hänvisas man inte till Scan. Den som sålt en produkt (i detta fall golv inklusive transport) ansvarar för HELA produkten och därmed får man ansvaret över de man anlitar för olika delar av produkten. Inte skulle Ni acceptera att ringa den tjeckiska limtillverkaren eller den ryska trätillverkaren och golvet senare skule spricka?
    Solklart juridiskt läge - har Ni köpt golvet inkl frakt är det deras huvudbry att skaffa vettiga fraktkillar.

(Har Ni däremot köpt golvet exklusive frakt och köpt frakten av fraktfirman så får Ni bråka med fraktfirman.)

7. P
    Medlem · 548 inlägg

Håller med ledighetskommiten. Det var därför jag ställde frågan.:)
    Ni skall överhuvudtaget inte diskutera med fraktfirman. Stövla in hos dem ni köpte golvet hos och begär ett nytt.

8. S
    Medlem · 225 inlägg

swede

Medlem

Fraktbolaget har gjort fel
    1) varan skall kvitteras
    2) är det inte överenskommet om att ställa varan på anvisad plats, skall varan kvitteras ;D

9. DragonLady
    Medlem · Västra Götaland · 780 inlägg

DragonLady

Medlem

Efter som ni köpt en vara som skulle vara er tillhanda nu inte finns hos er är det säljarens ansvar att fixa fram ett nytt golv NU 8), sedan är det deras sak att kräva frakt firman på ersättning. ;)

10. L
    Medlem · 178 inlägg

lawpan

Medlem

Men leverantören har lovat nytt golv, men helt klart oacceptabelt sent. Detta låter som ett typiskt, "bilen kommer om 1 månad, men det tar 4"-fall. Det är en försening det handlar om, då leverantören och fraktfirman redan gjort upp(dom skulle ersätta golvet)."

Man får se det såhär, golvet skulle ha kommit, men det dröjer med leveransen till nästa månad. Skitsamma om dom inte tillverkat det eller slarvat bort det.
    Jag tror man får vänta och så får man kompensation av nåt slag. Man hade givetvis velat köpa det från nåt annat ställe och leverantören betalat kalaset. Men jag tror det är svårt att kräva nåt sånt.

11. L
    Medlem · 376 inlägg

ledighetskommiten

Medlem

Hur har det gått?

Vid förseningar från avtalad tid kan man alltid kräva ersättning för de ökade kostnader man fått pga förseningen (så länge dessa står i någorlunda proportion till varan som är försenad).

I detta fall kanske man har tagit semester för att kunna lägga golvet själv. Rimligt kan då vara att man får hjälp med läggning av golvet.

12. G
    Medlem · 33 inlägg

Galdrin

Medlem

Golvet blev 24.000 dyrare för oss eftersom vi inte kunde vänta 1 månad extra. Ingen komp. från fraktfirman. Deras sista ord var "Visst kan du få oss fälld för vårdslöshet och ringa urkundsförfalskning men för att vi ska stå för extrakostnaderna så måste vi fällas för grov vårdslöshet och då krävs det att vi även har backat över golvet med lastbil efter att vi ställde av det i regnet." Dvs dom tar hellre rättegångskostnaderna än betalar hela eller delar av det som blev dyrare för oss.

Suck

Nåja ... men nu har vi ett ursnyggt Björkplank lagt i nästan alla rum.

/G

13. N
    Medlem · 97 inlägg

niklasl

Medlem

Vad är det för j***a firma som behandlar folk på det viset?  >:( ???
    Bra att veta vilka man inte ska anlita.
    /Niklas

14. G
    Medlem · 33 inlägg

Galdrin

Medlem

En av dom största i Sverige så nu går ingen säker längre. Lite humoristiskt är det att samma åkeri (som är en del av firman) har varit vid vårt bygge minst 5-6 gånger innan golvet och 3 gånger efter golvet. ;D

/G

15. L
    Medlem · 376 inlägg

ledighetskommiten

Medlem

Vad säger de som sålt golvet då? (Hade Ni inte köpt det inkl leverans. Alltså är det de som ska ta matchen med transportbjässen - inte Ni. Har Ni köpt levererat hem så är frakten köpt av golvfirman. Om de väljer en taskig partner är inte ert problem. Läs även lite förutsättningar på http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.HTM §10-14 . ;))

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.