Hej!
För att göra en lång historia kort så hade vi en vacker ruffig tegelvägg som vi ville behandla så att den fortsatte vara ljus och ruffig men tålde lite mer skit eftersom den är i köket (dock inte vid spisen) fick tipset att olja in den med kokt linolja vilket var ett Stort misstag!! :'( Nu är den mörk och ser ungefär ut som en skolvägg... Och är Allt annat är charmig, någon som har något bra tips? Vill få bort oljan/ få tillbaka den ljusa ruffiga ytan... Alla tips mottages tacksamt !

Alltså både tips på hur jag kan få bort oljan eller om man kan måla över på något snyggt sätt? Någon som gjort något liknande?

Tror du har svårt att få bort linoljan. Lär nog suga in bra i stenen. Mvh Lasse

Låt väggen vara, skulle tro att med tiden så kommer den charmiga väggen tillbaka.

Kokt linolja är bra ... till färg. Utan färgpigment fungerar den som en klarlack, fast lite gulbrun i tonen. Kommer det inget solljus på väggen så kommer den med tiden att mörkna ytterligare. Tyvärr tror jag att den sitter bra och djupt, dvs enda sättet att få tillbaka den gamla ljusa väggen är att ta bort det yttre skiktet, vilket dock inte ger er den gamla väggen tillbaka. Ni kan naturligtvis prova att tvätta bort det. Tror att terpentin kan fungera.

Tusen tack! Härligt med snabba svar en deppig söndag. Det är en yttervägg (4 tegelstenar djup), oljan har varit på ett dygn någon som har en gissning om hur långt det tar för oljan att torka in (och charmen att komma tillbaka...)?

Hej oldboy, Såg ditt svar efter att jag hade skrivit mitt tidigare, jo tack vi är numera ytterst medvetna om den gulbruna färgen numera... :( Vi får väl avvakta några dygn och se om det blir bättre annars får vi testa med terpentin. Något annat tips? Som sagt tips för att få bort eller "täcka över".

Lär dig av ditt misstag bara, prova med terpentin på en liten fläck och se hur det blir innan du gör hela väggen, med facit ihand skulle du gjort lika med linoljan! ;)

Jag provade på en sten i köket om jag skulle låta väggen vara eller olja. Stenen blev rejält mörk och jag stoppade direkt. Den var åtminstone ett år sedan och den ser likadan ut. Tror du får räkna med årtionde för att den ska torka bort..

Fast det kan ju gå och skrubba väggen. På mina bänkskivor i ek så försvinner oljan "relativt" fort nåt år eller så och den verkar vara linoljebaserad.

C
Sök på HG (Hagesan) ett ursprungligen ett svenskt företag,de har en del bra grejor,kanske du kan finna någonting där...

Ammoniak. Linolja är just en olja, och du behöver lösa fettet. Jag tror dock inte terpentin ger samma resultat så här pass långt in i oxideringen.
Nån kapsyl ammoniak i en hink vatten (svider det i mycket ögonen är det för starkt). Spraya på och gnugga med rotborste.

Lite ytterligare linoljeinfo:
Linoljan finns kokt och okokt. Kokt linolja härdar/torkar, det gör inte den okokta.
Kokt linolja används till oljefärg.
Okokt linolja används att olja in saker med.

Jaså, ammoniak är det bästa till härdad linoljefärg? Det ska jag försöka komma ihåg.

Autodidakt Tjurskalle (y)

Biltemas färgborttagning fungerar bra på linoljefärg. Lut/ammoniak fungerar ju också, det är det klassiska. Betydligt otäckare att hålla på med bara.

Tack alla!! Vilket toppenforum:) jag läser och funderar (samt jobbar parallellt med att acceptera sen nya "stilen") är väldigt tacksam för er hjälp och tar med glädje emot alla förslag!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.