Byggahus.se

Förstörd fiskbensparkett?

1. N
    Medlem · 29 inlägg

nZane

Medlem
    Då vi flyttade in tog vi hem en golvslipare som slipade furugolven på övervåningen och i trappan. Skulle egentligen låtit honom slipa även den ursprungliga fiskbensparketten i v-rum och matsal men han hävdade tydligen (jag var inte hemma, endast hört från sambon) att den som slipat golvet förra gången slipat "igenom" och därför kommit ner i träet på några ställen. P g a detta var det tyvärr inte slipbart igen. Kan man göra något åt det? Ersätta enstaka skadade bitar för att sedan slipa allt? Låter inte kul om vi ska behöva riva upp hela golvet och ersätta allt

Hoppas nån har någon bra idé

Stefan

2. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Re: Förstörd fiskbensparkett?

Det går alldeles utmärkt att ta bort enstaka stavar i parketen och ersätta dem med nya.

I lägenheten vi hade tidigare hade någon av de tidigare ägarna haft blomkrukor direkt på ekparketten utan något skydd för golvet och givetvis hade parketten blivit fuktskadad där. Med ett stämjärn så tog jag bort de stavar i parketten som var skadade och ersatte dem med nya. Nya stavar fanns att köpa på närmsta golvaffär. De nya stavarna fick sågas och hyvlas till ganska noggrant för att passa i hålen som de skulle fylla. När de sedan var fastlimmade i golvet fick jag hyvla ner dem ett par millimeter och sedan slipa så att de kom i samma höjd som resten av golvet.
    Därefter slipade jag hela golvet. Tydligen hade golvet varit slipat åtminstone en gång tidigare så på ett ställe blev det för tunt. Det visade sig genom att en stav reste sig när jag lackade golvet efter slipningen. Även detta gick att fixa. På samma sätt som tidigare tog jag bort staven som var för tunn pluss att jag med stämjärnet tog bort ca 5 mm av underliggande träet som staven var limmad på. Jag försänkte alltså något så att den nya staven inte skulle bli för tunn den också. Resultatet blev godkännt och det gick inte att se att golvet var lagat.

Det här golvet blev slipat en gång för mycket och hade jag vetat det från början hade jag lagt ny parkett ovanpå den gamla i stället.

3. N
    Medlem · 29 inlägg

nZane

Medlem

Tack - precis vad jag behövde höra. Då finns det kanske hopp för golvet. Men din sista mening gjorde mig lite konfunderad ändå:
    "Det här golvet blev slipat en gång för mycket och hade jag vetat det från början hade jag lagt ny parkett ovanpå den gamla i stället. "

Vad menar du? Det blev ju bra? Eller var din parkett inte fiskbensparkett och därför kunde du lika gärna lagt ny?

mvh

Stefan

4. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Nej, det var inte fiskbensparkett. Men det jag menade var att det finns en gräns för hur många gånger man kan slipa parketten och jag överskred den gränsen när jag slipade golvet. Jag lyckades "rädda" golvet men det var ju ändå lite väl tunt. Med tanke på allt jobb det var så hade det varit enklare och ungefär lika billigt att lägga ett nytt parkettgolv.

Om jag skulle göra samma sak idag och det var ett fiskbensgolv och om jag absolut ville ha kvar fiskbenen skulle jag göra samma sak. Man kan ju lika gärna testa med att slipa för att se vad som händer. Det kan ju gå bra. Skiter det sig så är det bara att bita ihop och öppna plånboken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.