Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Förstör byggvaruhusen vår bebyggelse?

1. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Fia

Härlig artikel, här på forumet finns många av dessa sönder renoverade hus, hoppas att många läser denna artikel och tänker efter lite innan de renoverar sina hus.

2. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Rearden

Det verkar som att jag behöver påminna byggnadsantikvarie Peter Sundborg om att det är MITT HUS. Jag tar det igen: Det är MITT HUS, jag äger huset.

Ibland verkar myndighetspersoner i Sverige ha lite svårt att skilja på mitt och ditt.

Ungefär som skatterna: Jag jobbar och tjänar pengar, sedan AVSTÅR jag en del av min lön i skatt som stat och kommun får disponera över. Detta verkar ibland komma som en överraskning för vissa som tydligen tror att det är tvärtom (att stat och kommun avstår en del av "gemensamma medel" för att jag skall få lön). Om jag får en skattesänkning så är det alltså INTE fråga om att "pengar tas från det gemensamma". Det är ren bullshit. Det är jag som får behålla mer av MINA pengar.

Ibland tänker jag att många i Sverige är lite hjärntvättade här...

3. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Fia

Ditt hus, antagligen bankens...bankerna borde anställa antikvarier som Peter för att få slut på förstörelsen av vårat kulturarv.

4. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Gäst

Värst vad vissa verkar vara EGO-fixerade!

Jag ser det så att köper man ett gammalt hus (eller lägenhet) så är man bara en länk i en lång kedja av tidigare ägare och kommande ägare. Man förvaltar ett arv gentemot kommande generationer, och bara under en liten del av husets existens. Vill man ha ett hus där man kan gå runt och tänka MITT, MITT, MITT så får man väl bygga nytt istället för att massakrera det gamla. Och så betala kontant, förstås......Men även som självbyggare måste du anpassa sig till lagar och förordningar. Det är trots allt samhällets uppgift att värna allmänna intressen gentemot individers egenintressen. Vad gäller bevarande av gamla byggnadsmiljöer (exteriört såväl som interiört) .

5. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Sommartorparn

forts. på ovanstående...
    .... så är min uppfattning snarare att myndigheterna är för flata. Huruvida det beror på att reglerna är för mesiga eller att de inte efterlevs, låter jag var osagt.

6. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Gäst

...och om vi skall jämföra "massakrering": Var finns den lägsta graden av massakrering/bevarande? I privata miljöer eller i miljöer där "samhället" haft förnumstiga "planerare" som gått fram? Den privata äganderätten är vad som bevarat det mesta av vad vi idag ser som "kulturmiljöer", INTE myndigheter. Så kliv gärna ned från ditt von-oben-perspektiv och försök förstå att samhället består av individer. Inte kollektiv.

7. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Uffe

Oj, vad en del tar i... Jag menar att det inte handlar om museer, Skansen eller liknande, Det handlar om vanligt förnuft. Och vettigt tänk när det gäller ekonomi, miljö eller för den delen, kulturarv. Varför köper en del ganska fina gamla hus för att sen riva ut det mesta och ersätta med diverse plast, gips och aluminium? Gamla fönster i gamla hus kan vara femtio år och bara kräva en smula skrapning, målning och kittning vart tionde år för att leva i ytterligare femtio. Hur länge lever moderna "underhållsfria" fönster? Enkelfönster kompletterar man till vintern med innanfönster. Några timmars pyssel, Timmerväggar är i sig tämligen isolerande, men det är viktigt att det inte blåser rakt genom. Däremot behövs sällan tilläggsisolering och framför allt ingen mineralull som samlar fukt och aldrig riktigt torkar. Rödfärg och linoljefärg är två gamla beprövade och oöverträffade färgsorter som är vida överlägsna alla mystiska plastfärger och liknande. Vi har t ex målat vårt hus med linoljefärg för snart tjugo år sen, och först nu är det dags att bättra på södergaveln. Ändå bor vi i sura västsverige.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.