Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Förstör byggvaruhusen vår bebyggelse?

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 963 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    Byggvaruhusen vill sälja till varje pris och resultatet blir att våra sekelskifteshus förstörs enligt byggnadsantikvarie Peter Sundborg.

Du kan läsa artikeln här: Förstör byggvaruhusen vår bebyggelse?

2. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Kulturkatten

Det ligger en del i detta, mer än man kan tro, men kanske inte bara åt ena hållet. Vårat hus däremot fick vid takrenoveringen tillbaka sitt falsade plåttak i orginalstil istället för tegelpannorna som staten la dit på 50-talet eller något ännu värre från dagens byggvaruhus. Och idag ska vi åka till sågen i grannbyn och handla foder, för på de stora byggvaruhusen i Göteborg finns inte en enda modell i gammal fin stil.
    Det man kan invända emot är att det är mycket dyrare med de gamla grejerna än med de nya, och vi som renoverar gamla hus får inte ett enda korvöre i bidrag för att vi renoverar och bevarar de kulturhistoriska "skatterna". Inte ens när man har ett K-märkt hus och renoverar och återställer ett tak för en halv mille som staten själva förstört kan de förmå sig att bidra. Så istället för att bara sitta och gnälla på kapitalismens pengaiver och sätta käppar i hjulen för de som verkligen försöker bevara de gamla husen borde de fastgrodda inventarierna på länsmuséerna få ändan ur vagnen och bistå med såväl stöd och support som rent ekonomiskt, om de nu verkligen menar allvar med att de vill bevara kulturen, annars kan man ju inte annat än att dra slutsatsen att dom i praktiken inte ser något värde i det. Eller som amerikanerna säger -It's time to put the money where your mouth is!

3. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Mikael_L

Vilket snömos.
    Hur kan man upplåta utrymme för sådana dravelåsikter?

Självklart kan man inte skylla på byggvaruhusen för sönderrenoverade kåkar.
    Lika lite som att man kan skylla snabbmatsställen för att folk äter snabbmat, eller att vi skickar brev bara för att posten tillhandahåller frimärken.
    Det är ju nämligen tvärtom, Byggvaruhusen, snabbmatsställena och frimärken finns pga en efterfrågan.

Jag förstår att Peter Sundborg känner sig frustrerad, men jag tycker Peter ska fundera över på vilket sätt han kan påverka, istället för att, helt felaktigt, försöka peka ut syndabockar.

4. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Luddlådan

Har inte husägaren något som helst eget ansvar? Att skylla på byggvaruhusen
    är ju som ovanstående kommentar, snömos. Ut och K-märk med sig, lame fa, och se till att det finns bidrag att få för de intresserade!

5. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Stefan

Man måste ju bara instämma i att de flesta av våra fina gamla hus tycks vara sönderrenoverade. Dock kan man ju fundera över orsak-verkanssambandet. Byggvaruhusen är ju en stor och tacksam måltavla, men att hålla dem för ansvariga till individuella husägares ignorans, okunnighet och insiktslöshet om vad som gör gamla hus vackra och tilltalande, det är att dra det lite långt.

Dock, det är en artikel avsedd för att väcka debatt i en fråga, och då brukar det vara kutym numera att sikta mot stjärnorna och skjuta sönder trädtopparna - typ. Förhoppningsvis fyller den sitt syfte och väcker debatt, men att något i sak skulle förändra sig är knappast troligt. Det är en komplex fråga som involverar äganderätt och vad man har rätt, (och ibland skyldighet), att göra med det man äger. Det är en ekonomisk fråga, och det är också delvis en fråga om smak.

Som i tidigare kommentarer så tror även jag att aktiv opinionsbildning, information, etc är det som kan börjas med. Varför inte i samarbete med byggvaruhusen? De vill sälja, och de har mycket kunder. Kommer efterfrågan på bred front så kommer produkterna också. Involvera gärna också duktiga riktiga hantverkare av den gamla skolan. Alla kan och vill inte göra (allt) själva, då får man den lösning som hantverkarna tillhandahåller, dvs de produkter de känner till och kan jobba med.

6. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Nyliberalen

Fina gamla hus säger någon. Sönderrenoverade säger någon annan. Subjektiva värderingar sägar jag. Som byggnadsantikvarie hör Peter Sundborg slälvklart till dem som tycker om gamla hus och gammal byggnadsteknik. Det har han självklart rätt att göra. Jag tillhör däremot de som inte gör det. Jag vill ha moderna lösningar, moderna material och är beredd att hela tiden omvärdera, riva ut och ytterligare modernisera. Peter ser det som att förstöra. Jag ser det som att förbättra. Det finns inga absoluta sanningar och vi får båda ha våra olika värderingar. Problemet är när Peter och andra med hans åsikter försöker påtvinga andra deras syn på saker. Det är inte acceptabelt. Vill Peter och hans meningsfränder köpa, underhålla och bevara fula gamla hus med undermålig konstruktion, korkade lösningar och föråldrade material är det upp till dem. Men låt mig ha mitt modera hus ifred och acceptera att jag med glädje jämnar en ful liten röd stuga med vita knutar, snickarglödje och spröjsade englasfönster med marken och ersätter det med något jag vill ha istället!

7. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: KnockOnWood

Nyliberalen, du gör dig till talesman för mycket klokt!

Utan din inställning, var hade vi varit?
    Kanske bott i grottor, kanske i vikingatidens stolphus.
    Med hål i väggen till fönster, eller möjligen en svinmage-hinna till fönster.
    Och ett hål i taket till skorsten. Hu!

Och utan 1700-talets stora uppfinning, kakelugnen, hade vi inte haft några trän kvar i skogen!

Så du har helt rätt! Spara några bra exempel på äldre bebyggelse på ett skansen, men låt oss andra bo energisnålt och bekvämt och dra nytta av människans kreativitet och framstegskraft.

Tack för en bra artikel Elina!

8. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Robban

Blir lite orolig för folks inställning om man är så styrd över vad man egentligen tycker att man låter dom stora byggvaruhusen styra ens matrl val till hus renoveringen......tänk själv.....

9. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: KnockOnWood

Robban, vad menar du med "folk"?

Det är ju bara en byggnadsantikvaries personliga tyckande.

"Folk", se t.ex. kommentarerna ovan tycker nog att byggvaruhusen gör ett bra jobb med att pressa priserna på byggmaterial och sälja moderna produkter.

10. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Mikael_L

Det där var ett väldigt oprecist inlägg.
    Vilken inställning har folk?, att man är styrd? Att man låter byggvaruhusen styra materialval?
    Och vilka är folk? Alla?

Eller menar du att folk är styrda?
    Av vem i såfall?

11. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Magnus Uhr

Vad är problemet? OM det är ett problem så kan byggnadsantikvariet köpa in 10-50 hus och hålla dem exakt som de vill. Vad tror ni mossgubbarna sade om husen på slutet av 1800 talet? "På min tid hade vi inget sådant där modernt som tegel mm. Då gick det bra med näver och mossa minsann"

Fokusera på riktiga problem som att vi har hemlösa och uteliggare.

12. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Åsa

Undrar vilken värld Peter Sundborg lever i. När han räknar in varje liten byggvaruhandlare på liten ort som "byggvaruhus" och att de skulle ha 100 anställda var? Snarare 10, ändå har de svårt att få verksamheten att gå runt...

Oavsett vilket så ska man ju renovera med förnuft.
    Det pratas mycket om klimatpåverkan, miljö och energi.
    Man kan tyvärr inte alltid förena de olika intressena energi och bevarande, utan man måste ta ställning till vad som är viktigast för en själv när man renoverar.

Om man vill satsa pengar på att skapa ett hus med lägre driftkostnader och lågt underhållsbehov med exempelvis aluminiumklädda fönster eller
    om man vill lägga pengarna på att värma upp lite mer och sedan fortsätta måla om sina gamla träfönster?

Det viktigaste måste ju vara att husen bevaras så att folk har drägliga bostäder. Byggnadsantikvariernas jobb måste ju vara att märka de kulturhistoriskt mest värdefulla husen och sen för övrigt finnas till hands och rådge de husägare som vill ha hjälp i renoveringsdjungeln...

13. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Anders_Roslagen

Undrar lite över Nyliberalens märkliga inställning. "Problemet är när Peter och andra med hans åsikter försöker påtvinga andra deras syn på saker. Det är inte acceptabelt." På vilket sätt är en åsikt mer oacceptabel än en annan?
    Att byggvaruhusen inte kan lastas för att de försöker sälja är väl en halvt genomtänkt åsikt, precis som att hävda att grottor är alternativet byggnadsvårdaren önskar eller att man med glädje jämnar hus med marken för att de råkar vara röda med vita knutar. Smaken är som baken... Modernt eller utdaterat, hursomhelst är det inte avgörande för om något är byggnadsvård eller inte.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

14. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
  15. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Gäst

Synd at man inte kan 'gilla' inlägg och svar här men jag håller verkligen med Nyliberalen. Något som dessa byggnadsvårds-talibaner helt glömmer bort är att hus faktiskt är ett bruksföremål som ska användas och inte bara tittas på. Man kan också fundera på varför ingen vill bevara ett 1970-tals hus med sina idiotiska lösningar med isolering och plastinnertak.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.